F1.sk F1.sk

Anderson o predbiehaní: Nevidím dôvod, prečo by sa niečo malo zmeniť
zdroj: Williams

Anderson o predbiehaní: Nevidím dôvod, prečo by sa niečo malo zmeniť

Niektorí v nich vidia len vyhodené peniaze, iní ich obhajujú tým, že bez nich by to bolo ešte horšie. Nové aerodynamické pravidlá a predbiehanie. Gary Anderson, niekdajší technický riaditeľ Jordanu, tiež nečaká žiadne zázraky — vlastne od nich nečaká nič dobré.

Anderson pravidelne odpovedá na otázky fanúšikov vo svojich analýzach pre Autosport. Tentoraz čitateľa zaujímalo, ako vníma iniciatívu vedenia F1 urýchlene zmeniť aerodynamiku áut.

"Neviem, prečo by sa malo niečo zmeniť," v skratke odpovedá Gary Anderson. Hneď aj vysvetľuje, prečo je táto zmena skôr škodlivá ako užitočná: "Ak to veľkým tímom s autom nevyjde na prvýkrát, vykúpia sa z toho. Ak to však nevyjde menšiemu tímu, pole by sa mohlo ešte viac roztiahnuť. Musíme si uvedomiť, že každá zmena stojí peniaze a aspoň na krátky čas zväčší výkonnostné rozdiely medzi tímami. Až časom všetci začnú smerovať k viac-menej tomu istému riešeniu a vzájomná konkurencieschopnosť bude vyššia."

Namiesto toho pripomína, že tento rok sme mali viacero dobrých pretekov. Dočkali sme sa ich aj so starými prednými krídlami, čo naznačuje, že nie sú na vine len krídla. Vedenie sa môže pozrieť na spomínané veľké ceny, možno zistí, že väčšiu úlohu zohral samotný okruh či fakt, že tímy — napríklad kvôli trestom — neštartovali zo svojich štandardných pozícií.

Sergio Pérez DRS
FIA

Anderson navrhuje radšej meniť športové pravidlá. "Nehovorím, že sa chceme dostať na úroveň Mario Kart, ale môžeme zaviesť menšie zmeny, ako napríklad umožniť skoršie využitie DRS na priblíženie sa k inému jazdcovi. Ten potrebný rozdiel by som zvýšil na tri sekundy. Vďaka tomu sa priblížite rýchlejšie a o manéver sa môžete pokúsiť skôr, ako sa vám prehrejú pneumatiky. To, že musíte byť do sekundy za jazdcom vpredu ešte predtým, ako ho použijete, znamená, že vaše pneumatiky stratili grip ešte skôr, ako ste sa pokúsili o útok."

Odborník Autosportu už v úvode roka navrhol niečo podobné. Namiesto "diaľničného predbiehania", ktoré teraz DRS vytvára, by zakázal otvárať zadné krídlo v momente, keď je strata na jazdca vpred menšia ako jedna sekunda. DRS by pilot mohol použiť len pri strate menej ako piatich a viac ako jednej sekundy za iným autom. Vďaka tomu by bolo štartové pole výrazne kompaktnejšie, no a na predbehnutie by bolo treba využiť svoje zručnosti, nie sa spoliehať na znížený aerodynamický odpor na rovinke.

"Veľmi efektívne by mohlo byť aj odstránenie modrých vlajok. Stále počúvame len mrnčanie o tom, ako sa jazdci neuhýbajú z cesty dostatočne rýchlo. Ak by to všetko bolo len na pilotovi, možno by tú extra energiu, ktorú minie na komunikáciu vo vysielačke, mohol sústrediť na auto vpredu a predbiehací manéver," dodal Anderson.

Najnovšie z kategórie: Technika

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk