F1.sk F1.sk

Monza 2006: Prečo sa Schumacher rozhodol ukončiť kariéru?
zdroj: Scuderia Ferrari

Monza 2006: Prečo sa Schumacher rozhodol ukončiť kariéru?

Od Schumacherových prvých pretekov v Belgicku 1991 uplynulo už 27 rokov. V priebehu najbližších pätnástich získal sedem titulov majstra sveta, 91 víťazstiev a 68 pole positions. Mal už toho dosť? Hlad mu nechýbal, čo dokázal svojím opätovným príchodom v roku 2010. Prečo sa teda rozhodol odísť, akú úlohu v tom zohrala Monza 2006 a akú šéf Ferrari Montezemolo?

"Chcem, aby ste to vedeli ešte predtým, ako to poviem médiám. Chcel som vám povedať, že vás mám všetkých veľmi rád. Spolu sme zažili krásne chvíle, no všetko sa raz musí skončiť. Toto boli moje posledné preteky v Monze," oznámil 10. septembra 2006 o 15:21 v tímovej vysielačke Michael Schumacher. Takmer presne pätnásť rokov po svojom debute.

Aj v tejto chvíli si sedemnásobný majster sveta spomenul najskôr na svojich mechanikov, z ktorých každého poznal po mene. Značil si aj ich ďalšie osobné informácie či dôležité dátumy ich rodín, pripomína motorsport-total.com.

Či Michael Schumacher odišiel dobrovoľne, alebo bol k tomu prinútený, nie je ani dnes úplne jasné. V roku 2006, krátko po informovaní o konci Schumacherovej kariéry sa ozval Gerhard Berger: "Som trochu prekvapený. Keď vidím, s akou mániou začína svoje tréningy a preteky, stále taký silný, nemám pocit, že by nastal jeho čas."

Ferrari ďakuje Michaelovi Schumacherovi 2006
TASR/AP

Schumacher pritom len niekoľko mesiacov dozadu povedal, že si vie predstaviť pokračovať až do štyridsiatky. Možno jeho názor zmenila sezóna 2005, ktorú vyhral Fernando Alonso. A možno to bola nechuť naťahovať sa s vtedajším vedením Ferrari o predĺžení zmluvy. Až trom špičkovým pilotom mala na konci roka vypršať. Okrem neho i Fernandovi Alonsovi a Kimimu Räikkönenovi.

Výhodu prvého ťahu na šachovnici získal šéf Ferrari Luca di Montezemolo. Na konci roka 2005 dohodol predbežnú zmluvu s mladým fínskym pretekárom Kimim Räikkönenom. Montezemolo nechcel v žiadnom prípade zostať na ocot. Pravdepodobne predpokladal, že pretekár v Schumacherovom veku, vtedy mal 37 rokov, už mohol začať pomýšľať na dôchodok.

Räikkönen definitívne podpísal novú zmluvu s Ferrari v auguste 2006. Už aj to naznačilo, ako bude vyzerať Nemcova budúcnosť. Podľa vtedajších špekulácií chcel pokračovať len v prípade, že by v roku 2007 bol jeho kolegom Felipe Massa, prípadne hviezda MotoGP Valentino Rossi. Ten pre Scuderiu natestoval množstvo kilometrov počas prechádzajúcej sezóny.

Vo Ferrari v tom čase prepukol interný súboj medzi šéfom Ferrari Montezemolom a Jeanom Todtom, šéfom tímu. Montezemolo chcel Todta oslabiť, a možno v tom zohrala úlohu aj minulosť. V roku 2000 Todt so Schumacherom odvrátili možnú senzáciu, o ktorú sa Montezemolo snažil. Chcel do Ferrari priniesť Miku Häkkinena. Nakoniec preto priniesol Räikkönena.

Vo svojej biografii však Schumacher tvrdí opak. Príchod Räikkönena do Ferrari by vraj podporil, každý by si svoju budúcnosť vyformoval sám. V priebehu sezóny 2006 ho už ale aj tak neobchádzali myšlienky o konci. Na úvodnom podujatí ročníka v Bahrajne sa mu podarilo zlomiť rekord Ayrtona Sennu v počte štartov z prvého miesta.

Prečo to bolo také dôležité? "Ja neviem," povedal formulový rekordér. "Ayrtonov príbeh je príbehom, ktorý ma neustále prenasleduje. Vždy, keď sa s ním nejakým spôsobom stretnem, sa dosť rozcítim."

Hneď si spomenul na Monzu 2000. Vtedy sa pilotovi Ferrari podarilo získať 41. víťazstvo, čím vyrovnal známeho Brazílčana. "Nedal som si za cieľ, že budem jazdiť až dovtedy, kým neprekonám ten rekord 65 pole position. Keď sa to ale stalo, vedel som, že budeme mať dobrú sezónu. Cítil som, že to by bol dobrý čas skončiť." Ako sezóna plynula, jeho pocit sa len "umocňoval". Čím ďalej, tým si bol svojím rozhodnutím istejší.

Michael Schumacher a Felipe Massa 2006
TASR/AP

Podľa Schumachera nerozhodol Räikkönen, viac išlo o Felipeho Massu. "Felipe sa musel rozhodnúť, čo bude robiť v budúcnosti. Chcel som pri svojich rozhodnutiach zohľadniť aj Felipeho."

Zatiaľ čo Schumi už vyhral všetko, čo sa dalo, mladý Brazílčan mal ešte len dobyť formulový svet. "Je tu jeden mladý chalan, má obrovský talent a je naozaj milý. Prečo by som mu mal stáť v ceste? Prečo by som mal odkladať svoje rozhodnutie?" pýtal sa.

Rodák z Kerpenu sa síce s myšlienkou odchodu pohrával celú sezónu, ale až keď ho skutočne oznámil, pocítil jej dôsledky naplno. "Keď som si všimol svoju vlastnú reakciu na moje vyhlásenie, trochu som spanikáril. Zrazu to všetko bolo oveľa skutočnejšie. Už som to nemusel držať v tajnosti."

Posledné preteky v Brazílii sa niesli v nostalgickom duchu. O titul sa už nebojovalo, ten získal Fernando Alonso v Suzuke, keď Nemcovi odišiel motor. "Keď mi mechanici vo štvrtok v noci priniesli obraz s fotografiami a želaniami, nad ktorými bol nápis 'Si jedným z nás', nemohol som začať čítať tie ďalšie. Príliš by ma to dojalo." Namiesto toho si uvedomil, že končí: "Ideš do toho poslednýkrát," povzdychol si.

Jenson Button, Fernando Alonso, Michael Schumacher, Lewis Hamilton - Bahrajn 2010
TASR/AP

O tri roky sa ukázalo, že to nebola tak celkom pravda. O návrat veľkého šampióna sa postaral Ross Brawn. V roku 2006 podľa jeho niekdajšieho súpera Davida Coultharda o "pláne B" neuvažoval. Schumi stále žil pretekmi.

"Neverím, že by mal na obdobie po ukončení kariéry pripravený nejaký plán B," povedal Coulthard a pridal aj vysvetlenie: "Ako aktívny pretekár sa naplno koncentrujete na svoju prácu, do skutočného života sa veľmi nevkladáte. Michael po ukončení prvej časti kariéry pokračoval tak, akoby sa nič nezmenilo." Schumacher sa začal namiesto monopostov viac preháňať na motorkách.

Najnovšie z kategórie: Michael Schumacher

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk