F1.sk F1.sk

Michael Schumacher: Najlepší nemôžu byť anjeli
zdroj: TASR/AP

Michael Schumacher: Najlepší nemôžu byť anjeli

Kariéra Michaela Schumachera je bohatá na úspechy, prekvapenia, neuveriteľné výkony, no pri tom všetkom nechýbali ani kontroverzné situácie. Veľa nových fanúšikov si nimi nenarobil a tí, ktorí ho veľmi nemuseli, sa len utvrdili v tom, že ide o sebca hľadiaceho výlučne na svoje úspechy. Jeho najbližší kolegovia však tieto incidenty vnímajú inak. Schumacher bol strojom na víťazenie, ktorý nebolo možné zastaviť; mal to v krvi.

Jednou z najpamätnejších kontroverzií je istotne posledné podujatie ročníka 1997 v Jereze. Legendárna kolízia Schumachera s Villeneuvem sa už preberala zo všetkých strán, no keď sa začnú rozpamätávať tí, ktorí boli priamo pri tom, vždy sa dozvieme niečo nové.

Ross Brawn si na incident zaspomínal vo svojej knihe Total Competition. Zatiaľ čo kolíziu Schumiho s Damonom Hillom z Adelaide 1994 ešte opisuje ako "ospravedlniteľnú", v Jereze 1997 "to už bolo o niečom inom".

"Michael mal jednu slabinu. Pretože bol taký ambiciózny, na veci sa nepozeral tak, ako by ich robili ostatní," hovorí v spomínanej knihe Ross Brawn. "Spravil to v Monaku 2006, keď zostal počas kvalifikácie stáť na ceste. Okrem toho sa mu to v kariére stalo ešte dva alebo trikrát. Neviem, či to bol ten prípad aj s Damonom v 1994. Nikdy sme sa o tom nerozprávali."

O Jereze však nemá pochybnosti. "Michael prišiel do boxov a začal kričať: 'Villeneuve ma vytlačil, Villeneuve ma vyradil z pretekov!' Ja som mu na to povedal: 'Upokoj sa, Michael. Pozrieme si to ešte raz v TV.' Upokojil sa, pozrel si opakované zábery a zbledol ako stena. Uvedomil si, čo spravil."

Michael Schumacher (2000)
TASR/AP

Vtedajší Schumacherov kolega Eddie Irvine o incidente hovoril vo videointerview pre motorsport-total.com. Zaspomínal si na to, čo sa udialo v garáži Scuderie krátko po incidente.

"Vedeli sme, že z toho bude problém. Bol to veľmi škaredý manéver. Ferrari už nemalo situáciu pod kontrolou, lebo sa do toho pustila FIA. Vedeli, že príde trest, ale aký?" rečnícky sa spytuje Irvine. "Ten manéver bol ozaj ničomný. Michael to spravil inštinktívne. Vedel, že prehral preteky a s nimi i boj o titul. Od Jacquesa to bol perfektný manéver. Nikdy som ho nepovažoval za najtalentovanejšieho jazdca, ale to malo riadne gule. Predvádzal vskutku fantastické manévre. Napríklad ten na Michaela z vonkajšej strany v Estoril. No a tento manéver, z takej diaľky, no to bolo fantastické."

Práve Schumacherovým inštinktom sa pripisovala vina za viaceré incidenty. Nebol to úmysel zo strany nemeckého pretekára, tak bol jednoducho naprogramovaný. Naznačuje to aj Brawnova spomienka na Jerez: "Prisahám, že v tom zápale, keď prišiel do garáže, bol presvedčený, že to Villeneuve ho vytlačil z trate."

Na celú vec sa vraj treba pozerať z nadhľadu: "Boli to nervydrásajúce preteky, pretože sme museli strategicky využiť aj nášho druhého pilota. Spravili sme to s Eddiem. Spravili sme z toho preteky, v ktorých Michael prevzal vedenie. Eddie mal kontrolovať tempo, aby si Michael mohol vytvoriť náskok. Bola to ako partia šachu."

"V tých pretekoch sa pomerne dlho s Michaelom držal Frentzen. Williams sa nám trochu odplatil za to, čo sme my sami do toho naliali. Pochopiteľne. Myslím si však, že Michaela to dosť frustrovalo," približuje okolnosti dlhoročný spolupracovník Michaela Schumachera. "To nie je žiadne ospravedlnenie, ale bolo to tak."

FIA napokon nemala zľutovanie. Schumacher prišiel v šampionáte o všetky body, a teda aj o druhé miesto. Ponechať si mohol len víťazstvá vo svojich štatistikách.

Parkovanie v Rascasse

Po deviatich rokoch inštinkt opäť ovládol Nemcovo správanie. V monackej zákrute Rascasse zaparkoval svoje Ferrari, čím ostatným kvalifikantom znemožnil zajazdiť rýchly čas. Mark Webber nedávno prezradil, že Schumacher sa mu mal zveriť s tým, že jeho parkovací manéver spravil absolútne úmyselne.

Eddie Irvine našiel len pár slov: "To v Rascasse bolo úplne smiešne! Všetci vedeli, že Michael nebol zrovna tým najčistejším jazdcom. Nehral to veľmi fér."

Aj Brawn mal vtedy problém s obhajobou sedemnásobného majstra sveta. "Bránil som ho, lebo bol súčasťou môjho tímu. Jeho správanie ale bolo neakceptovateľné. Bola to od neho inštinktívna reakcia, pretože v ten víkend mal najrýchlejšie auto. Bál sa, že by to v pretekoch nemohol zúročiť, keby mu niekto zobral pole position."

"Ja osobne som si nerobil starosti. Nedokázal som ho však dostať do dostatočnej pohody. Kvôli tomu bol trochu paranoidný," pripúšťa 64-ročný Brit. "Ja som presvedčený, že to bol inštinkt, pretože nikdy o tom nehovoril. Keby to plánoval, nikto by to nezistil. Toto bolo lajdácke. Keď už, s autom by vrazil priamo do bariéry."

Schumacher mal veľmi rád aj psychologické hry. Za jeden súťažný víkend ich mal vraj rozohraných až desať. "Ak jazdíte proti Michaelovi Schumacherovi, nemáte šancu. Ak necháte dvere otvorené čo i len o jeden centimeter viac, okamžite vám do nich strčí nohu. Dôvod za jeho úspechmi je ten, že mal osobnosť, vhodný charakter na to, aby ostatných jazdcov zastrašil. O to vo Formule 1 ide," myslí si Brawn.

Eddie Irvine nevidí nič zlého na osobnostiach velikánov, ktorí vždy šli na hranice pravidiel, ba niekedy až za ne. "Senna nebol anjelom, Michael nebol anjelom," zamýšľa sa Irvine, "a ja som ním tiež nebol. Aj keď určite som bol anjelskejší ako oni dvaja!" rozosmial sa 53-ročný Brit.

"Ja som napríklad v Suzuke vytlačil z trate Warwicka. On sa najskôr pokúsil vytlačiť mňa. Tak ty chceš hrať špinavú hru? Nuž som ho vytlačil do štrku. To bola moja prvá veľká cena," pochválil sa neskorší víťaz štyroch pretekov F1. "Je to proti pravidlám, ale on si to zaslúžil."

Schumi bol ale v úplne iných výšinách ako Irvine. "Keď sa dostanete na takú úroveň, tak je ťažké mať okolo seba ľudí, ktorí by mali iný názor ako vy. Obklopiť sa ľuďmi, ktorí vám vždy dajú za pravdu, je oveľa jednoduchšie. A oveľa príjemnejšie. To vás ale neposúva vpred."

Najnovšie z kategórie: Ross Brawn

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk