F1.sk F1.sk

O tom, ako sa Olivier Panis "zbláznil" a šiel robiť testovacieho jazdca do McLarenu
zdroj: TASR/AP

O tom, ako sa Olivier Panis "zbláznil" a šiel robiť testovacieho jazdca do McLarenu

Olivier Panis bol v roku 1997 vychádzajúcou hviezdou Formuly 1. Získať vytúžený majstrovský titul mu napokon nebolo súdené, no snahu mu nemožno odoprieť. Aby si splnil svoj sen, v roku 2000 sa dokonca vyvliekol z lákavej zmluvy s tímom americkej série CART. Namiesto toho nastúpil ako testovací jazdec do McLarenu.

Viac o tom, ako ho Ron Dennis nechcel v tíme prijať, a ako mu Bernie Ecclestone pomohol vrátiť sa do pretekového kolotoča, už porozprával v podcaste pripravovanom pre motorsport-total.com.

Olivierovi Panisovi sa na začiatku sezóny 1997 darilo. Rok po zisku cenného monackého víťazstva sa dokázal dvakrát postaviť na pódium a v šampionáte bol tretí. Veci sa však rýchlo zmenili. Prišla Veľká cena Kanady a s ňou ťažká nehoda, v ktorej si zlomil obe nohy. Nasledujúcich sedem veľkých cien musel vynechať. Ako sa neskôr ukázalo, bol to zlomový bod v jeho kariére. Svoju starú formu už nenašiel.

Sezóny 1998 a 1999 boli ťažké. Získal v nich len dva body. "Chcel som ísť niekam inam," hovorí niekdajší pilot tímu Alaina Prosta Olivier Panis. "Nebol som si istý tým, či mám zostať vo Formule 1, pretože ponuky, ktoré som dostal, neboli nijako extra zaujímavé."

"Mohol som ísť pretekať do tímu Pat Patrick Racing ChampCar (séria CART, pozn. red.). Už som s nimi podpísal zmluvu, no bola v nej výstupná klauzula pre prípad, keby sa niečo udialo vo Formule 1," vysvetľuje Francúz.

Panis prekvapil McLarenom

Niečo sa veru udialo. Panisovi vzkrsla na tú dobu veľmi zaujímavá myšlienka. Ak by sa mu ako testovaciemu jazdcovi podarilo dostať do McLarenu, a svojimi výkonmi by dokázal, že má aj na Miku Häkkinena a Davida Coultharda, mohol by získať miesto v špičkovom tíme.

Jeho manažéri Didier Coton a Keke Rosberg len krútili hlavami: "Ty si blázon, keď sa chceš stať testovacím jazdcom. Veď to by mohlo znamenať koniec tvojej kariéry!"

"Ja som im povedal: 'Len sa opýtajte Rona (Dennisa) a Martina (Whitmarsha) a potom mi povedzte, čo na to hovoria, či si myslia, že som blázon. Ja som ochotný podstúpiť toto riziko,'" odkázal im Panis.

Dvojica jeho úlohu splnila a so šéfom McLarenu si dohodla stretnutie. Dennisovi sa najskôr tento nápad nepozdával, veď by musel spraviť z víťaza veľkej ceny testovača. Presvedčil ho až Adrian Newey, ktorý by po Panisovom príchode dostal spätnú väzbu od skúseného a rýchleho testovacieho jazdca.

A Panis si svoje úlohy plnil svedomito. V roku 2000 odľahčil hviezdy Häkkinena a Coultharda svojou neúnavnou prácou. Celkovo natestoval viac ako 27 tisíc kilometrov. "Ron musel mať rešpekt, lebo mi ako testovaciemu jazdcovi zaplatil kopu peňazí: 1,5 milióna dolárov!"

"Ron a Adrian mi vždy dovolili jazdiť s rovnakým autom, s rovnakým množstvom paliva a s rovnakými pneumatikami ako Mika a David." Výsledky rodáka z Lyonu tešili: "Vo všetkých testoch, kde sme spolu jazdili, som im bol blízko, alebo som bol rýchlejší ako oni. Prvýkrát som mal pocit, že mám potenciál na to stať sa majstrom sveta."

Šťastie treba skúsiť inde

Panisove časy nezostali nepovšimnuté. Čoskoro sa oňho začalo zaujímať viac a viac tímov. Panisovou smolou bolo azda len to, že Mika Häkkinen a David Coulthard mali platné zmluvy. "Ron chcel, aby som zostal aj ďalší rok. Mal totižto s Davidom kontrakt aj na rok 2001 a chcel ho dodržať."

Ronovi však začal vysvetľovať, že z toho nemá dobrý pocit: "Ron, ak budem ďalší rok testovať, stratím pretekársky inštinkt. Dva roky bez poriadneho štartu, to proste nejde."

Panis nebol úplne bez šance; aj v jeho zmluve s McLarenom bola výstupná klauzula. Ak by o francúzskeho pretekára prejavil záujem tím z prvej päťky, mohol by odísť. V tom čase to boli Ferrari, Williams, Benetton a BAR.

"BAR," usmieva sa Panis, "bol piaty! To bolo šťastie!" Do britskej stajne mu pomohol sám Bernie Ecclestone; nechcel prísť o posledného Francúza v F1. "Za to som mu veľmi vďačný. Zavolal Craigovi Pollockovi, vysvetlil mu môj pohľad a aj to, že som voľný. Craig chcel vymeniť Ricarda Zontu."

Christiano da Matta a Olivier Panis - Toyota 2004
TASR/AP

Hoci bol Panis "často" rýchlejší ako kolega Jacques Villeneuve, dieru do sveta nespravil. Po dvoch rokoch v tíme BAR sa pustil ešte do ďalších dvoch v Toyote. Na konci roka 2004 zavesil volant na klinec. "Nič neľutujem."

"Samozrejme, že vaším cieľom je stať sa majstrom sveta. Nevyšlo to. Ak sa ním chcete stať, musíte byť v správny čas na správnom mieste. To sa mi nepodarilo, možno to bolo mojou chybou, možno okolnosťami," zamýšľa sa Panis. "Rovnako dopadol Jean Alesi. Mal všetko, čo majster sveta potrebuje. Obaja sme vyhrali po jednej veľkej cene. V jednom roku však môže byť len jeden pilot majstrom."

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk