F1.sk F1.sk

Michael Schumacher: Človek, ktorý stanovil nové štandardy
zdroj: Formula 1 / Twitter

Michael Schumacher: Človek, ktorý stanovil nové štandardy

Michael Schumacher je do dnešných dní najúspešnejším pretekárom histórie Formuly 1. Získal sedem majstrovských titulov a vyhral 91 veľkých cien, pričom toto všetko sa nezrodilo náhodou. Pracoval totiž aj na oblastiach, ktorým ostatní nevenovali prílišnú pozornosť.

"V jeho prípade to bolo o pozornosti venovanej detailom," povedal jeho bývalý spolupracovník z Benettonu Pat Symonds, s ktorým získal prvé dva tituly. Vzápätí pripomenul, že dnes sú takéto "schumacherovské" štandardný normálom. "Vtedy to však takto nebolo. Mali sme omnoho menšie tímy a nedisponovali sme takými zdrojmi ako dnes. Michael sa však začal na niektoré veci viac koncentrovať..."

"Napríklad jeho fyzická pripravenosť. Myslím si, že v tomto smere to bol ukážkový príklad. Dnes je už aj ťažké uveriť tomu, že jazdci sa o fyzickú prípravu nezaujímali – Michael bol naopak presvedčený o tom, že fyzická pripravenosť prináša čas k dobru. Práve o tom to z jeho pohľadu všetko bolo. Bol perfektne fit a fyzickú kondíciu si udržiaval. Dokonca k nej pristupoval vedecky, takže to nebolo len o tom, že by prišiel do posilňovne a robil tam niečo pre to, aby dobre vyzeral. On si fyzickú prípravu prispôsoboval tak, aby mu dodala potrebnú kondíciu pre absolvovanie pretekov. Nebolo to len o hornej časti tela a o tom, čo prirodzene potrebujete pre jazdu s pretekárskym autom. Bolo to aj o výdrži, vytrvalosti a takýchto veciach."

Šesťdesiatpäťročný inžinier si zaspomínal na to, aké to bolo v 90. rokoch minulého storočia. Schumi intenzívne pracoval aj počas testov: "Absolvovali sme simuláciu pretekov, no nerobili sme klasický rýchly pitstop, ako počas pretekov; auto zastavil, dali sme ho do garáže a pred výjazdom do ďalšieho stintu mal chvíľu oddychu. Jedna z vecí, ktorú začal robiť, bola tá, že počas týchto prestávok mu tréner odoberal vzorku krvi, ktorú následne posielal na analýzu. Keď potom trénoval v posilňovni, tak sa snažil trénovať tak, aby sa vyrovnal približne tomu zloženiu krvi, aké mal počas jazdy. Resp. niečo na ten štýl – neviem to opísať presnejšie, lebo nie som doktor. Ale približne na takejto vedeckej úrovni k veciam pristupoval."

Mika Häkkinen a Michael Schumacher
McLaren


Následne začal Michael spolupracovať aj so spoločnosťou TechnoGym, ktorá sa stala jeho partnerom. "Na okruhy prinášali celý kamión, ktorý bol vlastne mobilnou posilňovňou. Medzi jednotlivými jazdami tam chodieval trénovať," pripomenul Symonds.

Prvé víťazstvo vybojoval Schumi v Belgicku 1992, keď mal 23 rokov. Na pódiu vedľa neho stáli Nigel Mansell a Riccardo Patrese, ktorí boli omnoho starší. Mansell mal už 39 a Patrese 38, takže boli takmer o generáciu inde. Pochopiteľne už fyzicky neboli natoľko výkonní a v jednom z rozhovorov to pripomenul aj ďalší vtedajší Michaelov spolupracovník Ross Brawn. Schumacher im vraj nepriamo ukazoval, že je mladší a lepšie fyzicky pripravení. Ich to malo viesť k uvažovaniu v tomto štýle: "Čo za človek to tu pri nás stojí? Veď na ňom nie je ani kvapka potu..." Dnes je takáto fyzická pripravenosť už normálna, ale predtým to tak nebolo.

"Čo je zaujímavé, tak možno desať rokov predtým, ako som pracoval s Michaelom, teda možno o niečo menej ako desať, som pracoval s Ayrtonom," spomínal Pat Symonds. "Bolo tomu tak v jeho prvom roku vo Formule 1. Ayrton bol samozrejme skvelý jazdec a mal všetky tie prirodzené schopnosti ako Michael, ale vôbec nebol fit. Po pretekoch v Kyalami (prvé, ktoré v kariére dokončil, pozn. red.) sme ho z auta museli zdvíhať. OK, s tým autom sa možno jazdilo dosť ťažko, ale to bolo podobné aj u Michaela, ktorý tiež nemal posilňovač riadenia. Ayrton mal schopnosti, ale nemal fyzickú kondíciu; približne od polovice pretekov už teda nedokázal podávať výkon najvyššej úrovne. Michael bol však na tom neprestajne rovnako a keď sme mu povedali, že sme v kritických okamihoch pretekov, dokázal nájsť čas k dobru – mal ho totiž v rezerve. Bolo to skutočne úžasné."

"Dodatkom toho všetkého je skutočnosť, že takto nerobíte chyby. Je to ako pri šoférovaní na bežnej ceste – ste unavení, tak si dáte prestávku. V pretekárskom aute je to to isté. Keď ste unavení a po fyzickej stránke sa necítite dobre, môžete spraviť chyby, ktoré vás či už pošlú mimo trate, alebo vám pokazia dosiahnutý čas. Michael ich však nerobil, jeho konzistentnosť bola úžasná."

Michael Schumacher v roku 2004
Scuderia Ferrari

Ďalšia zo zaujímavostí, ktoré sa týkajú Michaela je tá, že sa dokázal naučiť mená všetkých svojich mechanikov. Avšak nielen ich, pretože on poznal dokonca aj mená ich manželiek a detí. Pozornosť venoval aj takýmto detailom a oplatilo sa.

"Vôbec nemôžeme pochybovať o tom, že mechanici ho jednoducho milovali a boli by pre neho ochotní spraviť všetko. Sčasti tomu bolo tak aj preto, lebo o nich vedel všetko, rozprával sa s nimi, vedel kedy deti začínajú i končia v škole, mal o všetkom prehľad," pokračoval Symonds, podľa ktorého to Schumi nerobil plánovane a nechcel z toho nasilu vyťažiť výhodu. "Ja si skutočne myslím, že pre Michaela to bolo dôležité a zaujímalo ho to. V tých dňoch hlavne vo Veľkej Británii nemal najlepšiu reputáciu – veď bojoval s Damonom. Realita však bola taká, že to bol skutočne ozaj veľmi milý a dobrý človek. To, že chcel niečo vedieť o svojich mechanikoch a ich rodinách, bolo pravé a nefalšované. Takto si okolo seba vybudoval tím. Pochopiteľne, že to napokon prinieslo aj dodatočný výkon, ale ja si úprimne myslím, že to v tomto prípade nebola jeho priorita."

Vráťme sa však k fyzickej kondícii. Schumacher v tomto smere stanovil celkom novú latku a postupne pribúdali pretekári, ktorí k veci pristupovali takto. "Dnes je to už iné a u jazdcov je to normálne. A deje sa to všade, aj v iných športoch, nie len v motoršporte. Všetko je omnoho profesionálnejšie, veď sa len pozrite napríklad na britskú cyklistiku a ďalšie veci. Všetko to má pôvod v podobnom prístupe, ktorý Michael priniesol do Formuly 1."

Michael Schumacher
Mercedes AMG Petronas F1 Team

"Ak sa vrátime späť o niekoľko rokov, tak chlapík, ktorý si podľa mňa od Michaela vzal najviac, bol Mark Webber. Mark a Michael boli po stránke svojho prístupu neskutočne podobní. Ako vieme, Mark bol absolútny fitness-fanatik, venoval pozornosť detailom, budovaniu tímu a všetkým ďalším veciam. Mark ho podľa mňa stelesňoval omnoho viac ako ktokoľvek iný. Nikdy som nespolupracoval so Sebastianom a súhlasím s tým, že zo súčasného roštu je to asi on. Nemám osobnú skúsenosť, ale viem, že Mark sa od Michaela veľa naučil," zdôraznil Symonds.

V záverečnej časti interview sa hovorilo aj o dvoch mimoriadne kvalitných pretekároch súčasnosti: o Lewisovi Hamiltonovi a Fernandovi Alonsovi. Obaja sú iní ako legendárny rodák z Kerpenu.

"Lewis je podľa mňa všeobecnejšie zameraný človek ako Michael. Pre Michaela bol pretekársky šport všetkým. Aké iné záujmy mal? Rád lyžoval a podobné veci, ale inak to bolo čisto o pretekaní a pretekárskom športe. Lewis má módu, má hudbu a ďalšie veci. Nemyslím si, že by Michael nad niečím takým vôbec niekedy uvažoval. To by mu totiž vzalo jednu maličkú mozgovú bunku, ktorú inak mohol využiť na to, aby bol rýchlejší. Pre neho niečo také jednoducho nebolo akceptovateľné."

"Pri Fernandovi každý vie, že to nie je tímový človek, je to taký Fernando-človek. Aj Michael napokon pretekal sám za seba, ale spolu so sebou ťahal akoby aj celý tím. Za celú Michaelovu kariéru sme podľa mňa nepočuli nič zlé na adresu tímu. O Fernandovi to však nemôžeme povedať. Boli teda dosť odlišní," vysvetlil Pat Symonds, ktorý na záver rozhovoru odpovedal na otázku, či bol Michael najlepším jazdcom, s ktorým kedy spolupracoval. "Áno! Absolútne bez akéhokoľvek váhania," dodal.

Najnovšie z kategórie: Pat Symonds

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk