F1.sk F1.sk

FIA je spokojná: Aeroscreen by pri nehode v Spa ponúklo len 10-percentnú ochranu
zdroj: TASR/AP

FIA je spokojná: Aeroscreen by pri nehode v Spa ponúklo len 10-percentnú ochranu

Medzinárodná automobilová federácia v minulosti skúmala viacero možností ochrany kokpitu. Napokon dostalo prednosť riešenie, ktoré dnes poznáme ako svätožiaru. Po získaní výsledkov z vyšetrovania kolízie Fernanda Alonsa a Charlesa Leclerca z Belgicka sa ukazuje, že to bolo aj správne rozhodnutie. Podľa Charlieho Whitinga by totižto aeroscreen neponúklo viac ako 10-percentú ochranu oproti ochrannému oblúku.

Svätožiara musela ustáť náraz pravého predného kolesa Fernanda Alonsa o sile 58kN. Analýza, ktorú zverejnila FIA, názorne ukazuje, že koleso bolo odrazené. FIA je presvedčená o tom, že nebyť svätožiary, koniec predného krídla by trafil Leclercov priezor.

"V Spa sme pri tej nehode videli, že zariadenie podobné tomu, ktoré testovali v IndyCar, by pravdepodobne nebolo také efektívne," hovorí Charlie Whiting. "Ponúklo by asi len 10-percentnú ochranu v porovnaní s tým, čo ponúka svätožiara."

Tieto výsledky dávajú do rúk FIA ďalšie argumenty pre pokračovanie vo vývoji svätožiary a na druhú koľaj odstavujú iné alternatívy. Ďalšou vecou, ktorou sa budú technici zaoberať, bude preto jej vzhľad a splynutie s dizajnom auta.

Adam Baker, šéf FIA pre bezpečnosť, povedal pre Autosport: "Nasledujúca generácia svätožiary bude súčasťou zamýšľaných pravidiel pre rok 2021. Dôležité je, že svätožiara je už od začiatku kľúčovým prvkom návrhu auta. Umožňuje nám štrukturálnu integráciu."

FIA tiež chce do kokpitu umiestniť vysokorýchlostnú kameru, začne pri nových autách šampionátu Formuly E. "Nová pozícia kamery nám poskytne lepší pohľad na vrchnú polovicu tela, jej interakciu so zvyškom kokpitu bez toho, aby vo výhľade prekážal volant," dopĺňa Baker. "Kamera na svätožiare bude prvýkrát nasadená vo všetkých monopostoch na úvodných pretekoch Formuly E v Rijáde. Následne bude integrovaná do F1 v roku 2019 a F2 v roku 2020."

Najnovšie z kategórie: FIA

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk