F1.sk F1.sk

FIA: Svätožiara pomohla Leclercovi, predné krídlo by ho trafilo do priezoru (VIDEO)
zdroj: TASR/AP

FIA: Svätožiara pomohla Leclercovi, predné krídlo by ho trafilo do priezoru (VIDEO)

Krátko po štarte Veľkej ceny Belgicka sa odohrala veľmi zaujímavá nehoda. Monopost Fernanda Alonsa vyletel do vzduchu a nepríjemne sa točil. Otrel sa o svätožiaru na aute Charlesa Leclerca a začalo sa špekulovať o tom, ako by to dopadlo, ak by tam nový ochranný oblúk nebol.

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) zostavila panel odborníkov, ktorí situáciu podrobne analyzovali. Zohľadnili všetky videá i dáta z oboch áut a prišli na to, že svätožiara Leclercovi pomohla. Inak by to predným krídlom Alonsovho auta schytal priamo do priezoru.

Správa Globálneho inštitútu FIA hovorí o tom, že po náraze Alonsovho pravého predného kolesa o sile 58kN ostala svätožiara "štrukturálne v poriadku a v použiteľnom stave". Letiaci monopost McLarenu odrazila a nepoškodila sa, takže mechanici Sauberu ju po nehode vedeli bez problémov odmontovať.

FIA má v kokpite špeciálnu "high-speed-kameru", zábery z ktorej ukázali, že Leclerc bol napokon zasiahnutý len malými kúskami karbónového odpadu. 

"Bez svätožiary by incident dopadol omnoho horšie, aj keď trajektória predného kolesa by ho nepriniesla do kontaktu s Leclercovou hlavou," píše Motorsport.com.

"Na základe dostupných dát a videozáznamov sme presvedčení o tom, že koleso by Leclercovu prilbu netrafilo," potvrdil bezpečnostný riaditeľ FIA Adam Baker. "Keď však Alonsovo auto pokračovalo v relatívnom vytáčaní sa voči Leclercovmu, sme presvedčení o tom, že koncová lišta predného krídla by sa dostala do kontaktu s priezorom Leclerca. Ťažko však presne predpovedať vážnosť tohto kontaktu."

Dostupné dáta hovoria o tom, že odhadovaná sila nárazu na svätožiaru predstavovala 58kN, no svätožiara by podľa predpisov mala zvládnuť až 125kN. Aj preto to zvládla relatívne v pohode. Miesto kontaktu sa nachádzalo blízko k miestu, kde je vyvíjaná záťaž počas homologačných testov.

"Ak by koleso trafilo s podobnou silou Leclercovu prilbu, vznikol by potenciál na veľmi vážne zranenie hlavy alebo krku," stojí v ďalších publikovaných záveroch.

Relatívny rozdiel v rýchlosti oboch áut bol v okamihu kontaktu približne 30km/h, čo nie je veľa. Auto však v tej chvíli malo približne 840 kilogramov a ak by trafilo priamo jazdca, malo by to "devastačné dôsledky".

Najnovšie z kategórie: Foto & Video

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk