F1.sk F1.sk

Johansson nechápe, načo je dobré opäť meniť pravidlá
zdroj: Mercedes

Johansson nechápe, načo je dobré opäť meniť pravidlá

Formula 1 pomerne často mení pravidlá. Posledná veľká zmena prišla počnúc minulým rokom, keď boli povolené všetky možné rôzne krídelká či deflektory. Ukázalo sa, že auto je tak ešte náchylnejšie na aerodynamiku a keď sa priblíži za iné, stráca optimálne aerodynamické vlastnosti.

Aj preto budeme počnúc budúcim rokom svedkami ďalšieho kroku: predné krídla budú zjednodušené a upravené budú aj zadné krídla. Má to pomôcť o niečo zoslabiť prítlak a znížiť aerodynamickú senzitivitu. Ibaže hlasy z prostredia top tímov hovoria o tom, že CFD-dáta už teraz ukazujú možnosť v budúcom roku vyrovnať tohtoročnú úroveň prítlaku. Tým pádom sa vlastne nič nezmení a predbiehanie bude rovnako ťažké.

Všetko to navyše stojí veľa peňazí a len novinky týkajúce sa predného krídla vraj vyjdú aj na pätnásť miliónov eur. "Ak nám história môže niečo povedať, tak práve to, že tímy minú toľko peňazí, koľko sú schopné zohnať - nech je to akékoľvek množstvo," uviedol bývalý pretekár Stefan Johansson vo svojom blogu.

"Kým majú inžinieri voľné ruky, tak toto míňanie neskončí. Ak by sme každému tímu dali miliardu dolárov, môžem vám garantovať, že minú každý cent. Takto to tu funguje. Každý chce vyhrať a každý minie všetko, čo môže mať k dispozícii. Inžinieri si vždy vysnívajú nejaký nový vývojový program, ktorý im dá toľko hľadanú výhodu."

"A ak už hovoríme o nákladoch, tak vôbec nechápem, prečo je od budúceho roku potrebné opäť meniť pravidlá," zamýšľal sa Johansson. "Akú to má logiku? Veď to ešte zvýši množstvo minutých peňazí, pričom už teraz majú všetci nehorázne rozpočty. Vlastne si už ani neviem spomenúť na zdôvodnenie tejto poslednej zmeny."

"Časy sa menia a celý ten argument, ktorého sa každý drží už šesťdesiat rokov, že ak dáme autám štandardné súčiastky, prídeme o DNA Formuly 1, je šialený. V určitom okamihu treba spraviť toto rozhodnutie. Ak im necháme zodpovednosť alebo slobodu dizajnovať veľké súčiastky, tak vždy uvidíme veľký rozdiel v úrovni tímov. Keď už aj rozpočet na brzdy top tímu F1 je taký, ako víťazný rozpočet v IndyCar, tak sa treba na chvíľu zastaviť a pouvažovať nad tým. Komu by vadilo ak by všetky autá mali štandardný brzdový systém?"

Johansson pripomenul, že v celej histórii F1 sme mali zväčša tak tri tímy, ktoré mohli v danej sezóne reálne vyhrať. "Väčšinou však boli len dva a často iba jeden. Ferrari malo svoje roky dominancie, McLaren tiež, Red Bull takisto a teraz Mercedes..."

Postupom času sa situácia mierne mení a ostatné tímy sa doťahujú, ale čo sa stane? Formula 1 opäť zmení pravidlá. "Pritom stabilita pravidiel je historicky najlepším spôsobom zmenšenia rozdielov medzi čelom a koncom štartového roštu, ako aj zníženia rozpočtov pre výskum a vývoj. Pri nových pravidlách to bude vždy rovnaké: tímy s najväčším množstvom zdrojov z toho vyjdú najlepšie," dodal Stefan Johansson.

Najnovšie z kategórie: Stefan Johansson

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk