F1.sk F1.sk

Vettela by potešilo, keby sa do Formuly 1 vrátili osemdesiate roky
zdroj: FIA

Vettela by potešilo, keby sa do Formuly 1 vrátili osemdesiate roky

Formula 1 je v porovnaní s osemdesiatymi rokmi úplne iná. Dnes už v každej časti súťažného víkendu platia také prísne pravidlá, akým by sa jazdci "starej školy" podriaďovali len s veľkou nevôľou. Sebastianovi Vettelovi sa pozdáva práve väčšia uvoľnenosť a ich surovejší prístup k pretekaniu. Privítal by, keby sa do Formuly 1 vrátil aj kus minulosti.

Tréningové metódy, možnosti prípravy aj prístup k pretekaniu sa od osemdesiatych rokov zmenili. Vďaka tomu sa Usainovi Boltovi podarilo zabehnúť šprint na sto metrov rýchlejšie ako generáciám pred ním. Podobné inovácie zasiahli aj Formulu 1. Mohli by sme teda čakať, že dnešní jazdci sú lepší ako pretekári minulého storočia.

Sebastian Vettel si však nemyslí, že to tak funguje aj v F1. "Šprint na sto metrov je, samozrejme, ideálnejší na priame porovnávanie. Je to stále tých istých sto metrov, trať sa neskrátila ani nepredĺžila, nejde do kopca a ani sa nezvažuje."

"Keby ste Usaina Bolta poslali do osemdesiatych rokov s tým, čo vie dnes, dominoval by tam ešte výraznejšie. Keby ste však človeka z osemdesiatych rokov nejako preniesli do dnešnej doby, dali mu všetky súčasné informácie, asi by to bolo dosť tesné," pokračoval vo veľkom rozhovore s portálom motorsport-total.com Vettel.

Felipe Massa si fotí historické autá Williamsu
Williams F1 Team

"Príklad Usaina Bolta je o niečom inom. V motoršporte je náročnejšie porovnávať," vysvetľuje štvornásobný majster sveta. "Autá sú iné. Je pravdou, že s autami sa zmenili aj jazdci. Pozrime sa napríklad na kondíciu; nevyzerám zrovna ako Alan Jones, všakže? A nikdy ani nebudem vyzerať ako pilot z 80-tych rokov. Ja by som možno nebol fyzicky dostatočne silný na vtedajšie autá."

V opačnom garde je to podobné: "Oni by asi nezvládli jazdiť v mojom aute. Som si pomerne istý tým, že väčšina jazdcov z tých čias by na tom nebola kondične dostatočne dobre. Dnes je potrebný iný typ kondície ako tomu bolo pred dvadsiatimi rokmi, keď boli aj autá odlišné. Dnes už napríklad nemáme riadiacu páku, máme však páčky na volante. To je oveľa pohodlnejšie, nemusíte pri tom používať spojku, čo si v tých časoch vyžadovalo špeciálnu zručnosť. Niektorí v tom boli lepší ako iní, a teda mali výhodu. Pracovali s ňou aj s celým pohonom jemnejšie, vďaka čomu zas šetrili pneumatiky."

"Dnes sa zručnosti takéhoto typu nevyžadujú. Namiesto toho čelíme väčším preťaženiam, autá sú rýchlejšie. Kedysi boli jazdci možno preto takí dobrí, že mali tú správnu techniku v pomalších zákrutách, dnes je však väčšina zákrut rýchla," konštatuje Vettel. "Je normálne, že to športy a športovci berú stále profesionálnejšie. Tým však nechcem výkony tých z minulosti znehodnocovať, práve naopak. Avšak Roger Federer je pravdepodobne kompletnejším tenistom ako Björn Borg alebo Pat Cash."

"Myslím si, že aj starší jazdci to tak vnímajú. Keď sa rozprávate s Jackiem Stewartom, je jasné, že o veciach, ktoré využívame dnes, oni nemali ani poňatia. Telemetria, kondičné testy a podobne. A neboli ani žiadne simulátory. Bolo to proste iné," zamýšľa sa pilot Ferrari.

Fernando Alonso v historickej Honde RA301
McLaren

Na kondíciu sa možno nekládol taký dôraz aj z iného dôvodu. V minulosti mohli piloti dosýta testovať na skutočných okruhoch a v aktuálnych monopostoch. Tam získali potrebnú kondíciu. Dnešné simulátory jazdca len sotva pripravia na to, čo ho v aute po fyzickej stránke čaká.

Odpoveď Sebastiana Vettela na otázku, či je fanúšikom simulátorov, je jasná: "Ja som skôr fanúšikom osemdesiatych rokov." A je to aj kvôli voľnosti pri testovaní. "Vždy je oveľa zábavnejšie sedieť v aute a cítiť tú silu. Aj keď sú dnes simulátory veľmi blízko k realite, nemáte z toho rovnaký pocit, necítite tie emócie."

Kedysi sa po pretekoch testovalo v pondelok, utorok i v stredu. Čo by na takýto program povedal 31-ročný Heppenheimčan? "Dnes musíte myslieť na toľko vecí, napríklad aj na simulátor. Radšej by som však sedel v skutočnom aute, pretože je to väčšia zábava. A to teraz, keď na trati trávime stále menej času."

"Máme veľa pretekov, ale takmer žiadne testovanie. Každý dostane pred prvými pretekmi štyri testovacie dni. Ak sa v jednom z nich objaví problém, zostanú tri. To je oveľa menej oproti iným športom. Keby ste tenistovi povedali, že pred sezónou môže trénovať s raketou len štyri dni, asi by zošalel," dodal Vettel.

Najnovšie z kategórie: Sebastian Vettel

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk