F1.sk F1.sk

FIA o nových pravidlách pre budúci rok: Museli sme niečo spraviť, pretože by bolo horšie
zdroj: TASR/AP

FIA o nových pravidlách pre budúci rok: Museli sme niečo spraviť, pretože by bolo horšie

V budúcom roku vstúpia do platnosti nové pravidlá, ktoré by mali do istej miery napraviť jeden zo súčasných problémov. Dnes je to tak, že keď sa pretekári priblížia za svojho súpera, stratia veľké množstvo prítlaku a v konečnom dôsledku na neho nevedia ani len zaútočiť. Čím sú k nemu bližšie, tým viac prítlaku strácajú.

Práve preto budeme mať po novom nové predné i zadné krídla a všetko by malo byť nastavené tak, aby táto strata prítlaku nebola natoľko výrazná. Podľa predpovede FIA by ho vraj auta mali stratiť približne o tretinu menej. Zmena vraj bude viditeľná hlavne v stredne rýchlych zákrutách, ktoré sú aktuálne v tomto smere dosť kritické.

"Za kritickú vzdialenosť medzi autami považujeme takú, ktorá je na úrovni 15 až 20 metrov," skonštatoval šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis v aktuálnom vydaní magazínu Auto. "Takúto vzdialenosť by sme očakávali medzi autami, ktorých delí pol sekundy a vstupujú do stredne rýchlej zákruty."

"Pri súčasnej generácii áut je to tak, že ak niekoho nasledujete, stratíte v takomto prípade približne tridsať percent svojho celkového prítlaku. My chceme toto percento znížiť o desať percent," poznamenal Tombazis, ktorý priznal, že zo strany niektorých tímov v tomto smere cíti skepsu. Vzápätí však dodal, že ak by spolu so svojimi ľuďmi nič nespravil, tak by boli najbližšie dva roky ešte horšie.

"Z pohľadu tímov existuje všeobecný trend produkovať čoraz viac prítlaku, čo by tento problém ešte zväčšilo. Ak by sme nezasiahli, tak si myslíme, že rok 2019 by bol horší ako 2018 a rok 2020 by bol zasa horší ako 2019. Teraz si naopak myslíme, že rok 2019 bude lepší ako 2018 - nikto však nemôže očakávať, že autá F1 budú navzájom bojovať ako cestovné automobily," dodal Nikolas Tombazis.

Pravidlá, ktoré začali platiť v posledných rokoch, v tomto smere vôbec nepomáhali. "Nie som fanúšik pravidiel, ktoré tu máme od roku 2017," povedal Paddy Lowe z Williamsu. "Od začiatku som si myslel, že po stránke predbiehania to bude krok späť. Ak by sme teraz nič nespravili, tak by sa situácia zhoršovala aj v ďalších rokoch. Tímy by totiž vytvárali čoraz väčšie množstvo prítlaku."

"FIA a FOM urobili dobre, že v tomto smere konali a pre roky 2019 a 2020 sa rozhodli spraviť niečo inak," pokračoval Lowe. "Technickým aspektom toho, čo sa spravilo, dosť výrazne verím. Predpokladám, že nás to navedie na správny smer."

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk