F1.sk F1.sk

Newey navrhol klzké obrubníky, Whiting to však nevidí ružovo
zdroj: Pirelli Motorsport

Newey navrhol klzké obrubníky, Whiting to však nevidí ružovo

Technický líder Red Bullu Adrian Newey navrhol, že Formula 1 by mohla zaviesť akési klzké obrubníky, ktoré by jazdcom nedovolili zachádzať za limity trate. Vyvolalo by to totiž nepríjemnosť a šmyk.

Podľa riaditeľa pretekov Charlieho Whitinga to však nie je také jednoduché. Najskôr začal vysvetľovať to, ako obrubníky vlastne fungujú a prečo na to Max Verstappen v USA doplatil zlomeným závesom.

"Na niektorých okruhoch fungujú obrubníky lepšie, inde horšie," hovoril Whiting. "Na Red Bull Ringu sme za pôvodné obrubníky museli pridať aj dodatočné (jazdci totiž často porušovali limity trate, pozn. red.), ale objavili sa aj problémy. Prichádzali problémy so závesmi a autá sa s obrubníkmi nevedeli popasovať."

"Niektoré autá boli OK, iné nie. Museli ich upravovať, aby to zvládli. Tímy vždy hovoria, že obrubníky máme robiť tak, aby ich autá zvládli, ale ja hovorím, že nie: autá treba stavať tak, aby zvládli požiadavky okruhov. Je to komplikovaná vec a nie je ľahké vyriešiť ju."

Nedávno za Whitingom prišiel spomínaný Newey, ktorý navrhol klzké obrubníky. Vraj je to zaujímavý nápad, ale nie je možné ho realizovať, pretože na okruhoch F1 jazdia aj motocykle a rovnako aj iné série.

"Práve v tom je najväčší problém. Majitelia okruhov chcú svoje trate využívať celý rok a podľa možností bez toho, aby vykonávali množstvo dodatočnej práce," pokračoval Brit. "Na Red Bull Ringu napríklad niektoré obrubníky odmontujú a potom tam môžu jazdiť motorky. Je to len o tom, ako tieto okruhy fungujú."

"Bolo by jednoduché, ak by nainštalovali obrubníky vhodné pre všetky autá, ale potom by asi boli zlé pre monoposty F1. Nuž a takú Ferrari Challenge jazdia džentlmeni, ktorí sú mimo okruhu veľmi často. Viem, že to nie je náš problém, ale niekde chce jazdiť aj MotoGP, niekde superbiky. Nuž a okruhy majú preto obrubníky, ktoré im pri žiadnej sérii nespôsobujú veľké problémy."

"Práve preto sme prišli s dvojitými obrubníkmi, ktoré sme v Austine mali na výjazde z deviatej a devätnástej zákruty. Zaviedli sme ich už na viacerých okruhoch. Máme tak obrubníky, ktoré sú pre autá F1 ideálne, ale napríklad Porsche Supercupu vôbec nevadia. Sú OK aj pre motorky. Toto je dobrý kompromis pre okruhy, kde sa jazdí F1 i MotoGP," dodal Charlie Whiting.

Najnovšie z kategórie: FIA

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk