F1.sk F1.sk

FIA opäť zasahuje voči spaľovaniu oleja
zdroj: Pirelli Motorsport

FIA opäť zasahuje voči spaľovaniu oleja

Už niekoľko rokov sa hovorí o tom, že stajne Formuly 1 našli spôsob ako dočasne zvyšovať výkon svojich pohonných jednotiek vďaka spaľovaniu oleja. V pretekoch sa to príliš neprejavuje, pretože celkové množstvo oleja je obmedzené, ale v kvalifikácii to z hľadiska jedného kola naďalej zohráva svoju rolu.

Nie všetci výrobcovia motorov to praktizujú, ale Mercedes či Ferrari vedia po stránke jedného kvalifikačného kola vyťažiť omnoho viac výkonu ako taký Renault. Ten vraj spaľovanie oleja nepraktizuje. Nuž a aktuálne uverejnené pravidlá pre rok 2019 odhalili ďalšie snahy FIA stopnúť tieto činnosti.

V technických pravidlách je stať o prídavnej olejovej nádrži (Auxiliary Oil Tank, AOT, pozn. red.), ktorá je definovaná ako "jednotlivá nádoba pripojená k motoru, ktorej jedinou funkciou je uskladňovanie motorového oleja v záujme doplňovania motorového lubrikačného systému".

V športových pravidlách sú však aj ďalšie slová o tejto nádrži: "AOT tak, ako je definovaná v technických pravidlách, musí byť počas celej kvalifikácie prázdna."

Je zrejmé, že stajne počas kvalifikácie nevyužívali tento dodatočný olej na doplňovanie olejového systému, ale na jeho spaľovanie v záujme získavania vyššieho výkonu. V kvalifikácii si tak všetci budú musieť vystačiť s olejom, ktorý je v systéme a nebudú ho môcť dopĺňať. Tým pádom bude AOT v sobotu zbytočná a fungovať bude len v pretekoch.

V pravidlách pre rok 2020 bude aj ďalší doplnok, podľa ktorého "môže byť k autu pripojená len jediná AOT", ktorá bude môcť mať objem maximálne 2,5 litra. Nuž a: "Transfer oleja medzi AOT a motorom bude musieť byť kontrolovaný solenoidom."

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk