F1.sk F1.sk

Rosberg: Formula E a Formula 1 sa raz možno spoja
zdroj: Twitter/Nico Rosberg

Rosberg: Formula E a Formula 1 sa raz možno spoja

Nico Rosberg už pred časom vycítil ohromný potenciál Formuly E a investoval do nej. Presnú sumu bohužiaľ nepoznáme. Šéf série Alejandro Agag nedávno predložil ponuku na jej odkúpenie za 600 miliónov eur, no neuspel. Dnes sa hovorí o tom, že hodnota Formuly E je približne na úrovni 750 miliónov eur, čo je približne 10 percent hodnoty Formuly 1.

A bude to ešte viac, pretože Formula E rastie závratným tempom. V blížiacej sa sezóne si svoje sily pomeria jedenásť tímov, medzi ktorými je viacero silných výrobcov. Nuž a aj keď sa pozrieme na sponzorské portfólio, začína to vyzerať na poriadnu silu. V pondelok k už aj tak silným partnerom série pribudol Heineken, v utorok spoločnosť Bosch...

Agag to spravil veľmi dobre a dokonca si kúpil práva na to, že nikto okrem neho nemôže prevádzkovať preteky čisto elektrických formúl. Túto výhradu si zabezpečil na dlhé roky, takže Formula 1 o čistej elektrike ani nemôže uvažovať. Bude však o niekoľko rokov vôbec relevantná? Nezmení Mercedes čoskoro pôsobisko? Nepridajú sa k nemu aj Renault s Hondou? 

Dá sa predpokladať, že v blízkej dobe Formula E Formulu 1 nepredbehne. Elektrické autá ešte nemajú taký výkon, že by fanúšikov dokázali prekvapiť alebo šokovať. Ešte to nie je až taká zábava. V najbližších rokoch sa to nezmení, ale čo príde potom? Čo ak bude Formula E už rovnako silná ako "efjednotka"? 

Nico Rosberg naznačil zaujímavú možnosť: obe série sa možno teoreticky spoja. Nie je totiž vylúčené, že budú konvergovať k tomu istému cieľu.

"Možno sa nikdy nedostaneme do bodu, že Formula E bude väčšia ako Formula 1 a obe série sa ešte predtým spoja," povedal Rosberg v rozhovore pre The Associated Press. "Keď príde okamih, že Formula 1 bude musieť staviť na elektriku, čo sa stane, tak potom možno uvidíme spojenie."

Nič nie je vylúčené, pretože možno málokto vie, ale obe série majú do istej miery spoločného majiteľa. Formulu E síce spravuje Agag, ale najväčším podieľníkom je spoločnosť Liberty Global, ktorá patrí rovnako ako Liberty Media medzi spoločnosti Johna Malona.

Rosberg síce najskôr povedal, že prechod Formuly 1 na elektriku "sa stane", no v ďalších slovách už v tomto smere zaváhal: "Krok Formuly 1 k elektrike bude veľký a náročný. Ak k nemu vôbec niekedy príde..."

V ďalšej fáze rozhovoru sa Nemec zamýšľal nad globálnym otepľovaním. Ak s týmto fenoménom chceme niečo spraviť, musíme staviť na ekologickejšie technológie a napríklad aj na elektromobily. Formula E v tomto smere zohráva veľmi významnú úlohu.

"Je to skutočný problém a potrebujeme spraviť všetko, čo je v našich silách pre to, aby sme čo najrýchlejšie pomohli," pokračoval Nico Rosberg. "Ak by celý svet predával elektrické autá a jazdil len s nimi, tak by pre Formulu 1 nemalo význam pokračovať so spaľovacími motormi. Tento okamih príde. Výhoda je v tom, že Formula 1 a Formula E majú rovnakého majiteľa."

Toto si dobre uvedomujú aj výrobcovia automobilov, veď do blížiacej sa sezóny Formuly E už vstúpia aj Nissan a BMW, o rok sa na scéne objavia už aj Mercedes-Benz a Porsche. Keď k tomu prirátame Jaguar či Audi, teda značky, ktoré sú už v hre, tak je zrejmé, že Formula E napreduje míľovými krokmi.

"Bude to divadlo, ktoré bude chcieť sledovať každý," zdôraznil Rosberg. "Vo Formule E budú chcieť všetci preukázať svoju elektrickú technológiu. A nikto z nich si nebude môcť dovoliť prehrať."

Najnovšie z kategórie: Formula E

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk