F1.sk F1.sk

Häkkinen chce pneumatikovú vojnu i viac testov pre mladých jazdcov
zdroj: McLaren

Häkkinen chce pneumatikovú vojnu i viac testov pre mladých jazdcov

Mika Häkkinen je presvedčený o tom, že Formula 1 opäť potrebuje konkurenciu viacerých výrobcov pneumatík. Sám síce v F1 pôsobil v rokoch 1991 až 2001, keď to bolo zväčša o jedinom dodávateľovi, no v roku 1998 získal svoj prvý titul vďaka Bridgestonu, zatiaľ čo Ferrari sa spoliehalo na značku Goodyear.

Veľký boj si pamätáme aj z nasledujúcich rokov, keď Ferrari úzko spolupracovalo s Bridgestonom, ale Fernando Alonso si v sezónach 2005 a 2006 uchmatol tituly s Michelinom. Neskôr bol na scéne už len Bridgestone a od roku 2011 je jediným dodávateľom talianska spoločnosť Pirelli. 

FIA to takto naplánovala schválne; jednak v záujme šetrenia a jednak v záujme vytvorenia prostredia, ktoré by napomáhalo rôznym stratégiám. Gumy sú dnes úmyselne stavané tak, aby toho veľa nevydržali. Ak by sme na scéne mali viac výrobcov, bolo by to iné a boli by vyrábané ako omnoho trvanlivejšie.

"Niektoré veci neviem zmeniť, tak je lepšie príliš sa im nevenovať," povedal Häkkinen potvrdzujúc, že by sa mu pozdával druhý dodávateľ pneumatík. "Keď sa rozprávam s jazdcami, tak mi vychádza jedno: gumy fungujú po určitý vrchol, ale keď za neho zájdete, tak sa jednoducho prehrejú."

"Toto nemá byť kritika počinov Pirelli. Je to len fakt, že by sme mali mať konkurenciu. Ak by sme na scéne mali len jedného jazdca, bolo by to to isté: potrebujeme konkurenciu, práve to je vzrušujúce," zdôraznil Fín, ktorého slová cituje Autosport.

Mika by okrem toho Formule 1 odporučil zabezpečiť viac času na trati pre nováčikov. Sám svoju kariéru začínal s minimom skúseností, ale v roku 1993 ich v pozícii testovača McLarenu nazbieral viac ako dosť. Aj to mu neskôr pomohlo dostať sa až na absolútny vrchol.

Svet sa však zmenil a vývoj už nie je tak intenzívne realizovaný jazdami na trati, no využíva sa simulátor. Niektoré stajne by pochopiteľne chceli testovať, no FIA to zakázala. Každoročne máme len pár takýchto dní.

"Mladí jazdci prichádzajúci do F1 to majú dosť ťažké, pretože sa netestuje. Podľa mňa by bolo lepšie, ak by mladíci mohli testovať a takto sa zlepšovať. Vezmime si akýkoľvek šport: ako sa máte zlepšiť, keď nemôžete trénovať?"

"A aj technická stránka áut: ako vyviniete motor a šasi, keď nemáte povolené testovať? Áno, môžete ísť za počítače a k simulátorom, ale to predsa nie je reálny svet," dodal Mika Häkkinen.

Najnovšie z kategórie: Pirelli

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk