F1.sk F1.sk

Kto je úhlavným nepriateľom Ferrari? Predsa Ferrari samotné
zdroj: Ferrari

Kto je úhlavným nepriateľom Ferrari? Predsa Ferrari samotné

Je po pretekoch v Singapure. V niektorom paralelnom vesmíre sa už marketingové oddelenie Ferrari, predajcovia červených suvenírov a obchody s ohňostrojmi vytešujú z toho, že Scuderia po desiatich rokoch konečne donesie do Maranella majstrovský titul. V tomto vesmíre je však nálada pochmúrnejšia. Lewis Hamilton vedie o 40 bodov a namiesto toho, aby tesne po pretekoch v Marina Bay smutne odkladal zbrane, na chvíľu odkladá akurát tak brífing Mercedesu; musí totižto odpovedať na esemeskové gratulácie Samuela L. Jacksona. Všetko však mohlo byť inak, keby Ferrari nerobilo zo seba svojho najväčšieho nepriateľa.

Ferrari sa pripravilo o až neuveriteľne veľký bodový balík, na ktorý sa bližšie pozrel portál ESPN. Nate Saunders sa rozhodol prepočítať, ako by vyzeral šampionát po posledných pretekoch v prípade, keby sa štvornásobný majster sveta svojim chybám vyhol.

Všetko sa to začalo v Azerbajdžane prvým z dlhej série pochybení Sebastiana Vettela, keď pri útoku na Valtteriho Bottasa neudržal svoje nervy na uzde a v prvej zákrute prebrzdil. Preteky s veľkými vibráciami dokončil, no namiesto prvého až na štvrtom mieste. Vettel tak prišiel o trinásť bodov a Hamilton získal o desať viac.

VC Azerbajdžanu
Lewis Hamilton
Sebastian Vettel
Body v skutočnosti 70 66
Body bez Vettelových chýb 60 79

Vo Francúzsku to Sebastian Vettel zbabral pre zmenu hneď na štarte, keď v prvej zákrute zablokoval kolesá a roztočil Valtteriho Bottasa. Po stíhacej jazde z konca štartového poľa sa dokázal vrátiť na piatu priečku, no s takým autom mohol skončiť aj na pódiu. Pravdepodobne pred Bottasom. Tým by Vettel získal dodatočných osem bodov.

VC Francúzska
Lewis Hamilton
Sebastian Vettel
Body v skutočnosti 145
131
Body bez Vettelových chýb 135 152

Na Red Bull Ringu mal Vettel problém v kvalifikácii, kde sa postavil do cesty Carlosovi Sainzovi a vyslúžil si trest v podobe straty piatich miest na štartovom rošte. Nemca v týchto pretekoch zachránili technické problémy Mercedesu, no nebyť trestu, bodov mohol získať viac. Namiesto pätnástich za tretie miesto by vďaka lepšej pozícii na trati vyhral, teda v porovnaní so skutočnosťou by si polepšil o desať bodov.

VC Rakúska
Lewis Hamilton
Sebastian Vettel
Body v skutočnosti 135 146
Body bez Vettelových chýb 135 177

Veľkú cenu Nemecka azda netreba nijako zvlášť pripomínať. Okrem toho, že Vettel v zákrute Sachs zahodil 25 bodov, Hamiltonovi umožnil vyhrať. Keby nebolo Vettelovho vypadnutia, nebolo by výjazdu bezpečnostného vozidla. Brit by pravdepodobne trápiaceho sa Räikkönena predbehol. Nate Saunders preto počíta s tým, že by Hamilton skončil tretí.

VC Nemecka
Lewis Hamilton
Sebastian Vettel
Body v skutočnosti 188 171
Body bez Vettelových chýb 168 227

Sebastian Vettel mohol v Monze získať pole position a z nej vyhrať. Nič však nebolo stratené ani po štarte z druhej priečky — aspoň do chvíle, keď sa prvá trojka dostala do druhej šikany. Tam Vettel nechal otvorenú vonkajšiu stranu. Hamilton sa nenechal dvakrát núkať.

Dvojica sa zrazila, čo Vettela odsunulo až na koniec štartového poľa. Rýchlosť na maximálny bodový zápis by mal, keby bol vo Variante della Roggia opatrnejší. Hamilton predviedol vynikajúcu jazdu a Räikkönena by predstihol podobne, ako to dokázal aj v skutočnosti. Takýto výsledok by Vettelovi na konto pripísal ďalších trinásť bodov, jeho súperovi zas sedem ubral.

VC Talianska
Lewis Hamilton
Sebastian Vettel
Body v skutočnosti 256 226
Body bez Vettelových chýb 229 295

Ferrari zakoplo v Singapure viackrát. V druhom tréningu bol vinníkom Vettel, ktorý vrazil do bariéry a pripravil sa o dlhšie jazdy ako aj najlepšie podmienky na kvalifikačné simulácie.

Príprava na jeho kvalifikačné kolo nebola ideálna, čo dal jasne najavo aj vo svojej vysielačke. Vo finálnom pokuse sa Hamiltonovi v prvom sektore vyrovnal, no kvôli prebrzdeniam vo zvyšku okruhu stratil. V pretekoch zas stratégovia Ferrari prepočuli správu pre Hamiltona. Vettel zastavil príliš skoro, zasekol sa v premávke a druhú priečku daroval Verstappenovi.

Ferrari malo v Marina Bay vyhrať. Keby Vettel a Ferrari všetko poskladali dokonale, Saunders má zato, že by v kvalifikácii aj vyhrali a Vettel by po štarte z prvého miesta preteky ovládol. Nemec by mal 25 bodov namiesto desiatich a Hamilton len osemnásť.

VC Singapuru
Lewis Hamilton
Sebastian Vettel
Body v skutočnosti 281 241
Body bez Vettelových chýb 247 320

A hoci sa nedá presne predpovedať, koľko bodov by Vettel získal v prípade, keby sa všetkým týmto chybám vyhol, fakt, že by podľa tohto odhadu viedol v šampionáte o 73 bodov, poukazuje na to, koľko toho Nemec spálil.

Vettel fanúšikov Ferrari viackrát sklamal, no svoj podiel viny má aj Ferrari, ktoré po operačnej a strategickej stránke ani zďaleka nedosahuje kvalít Mercedesu.

Úryvok z vysielačky Sebastiana Vettela z kola, keď sa Ferrari pokúsilo o undercut na Lewisa Hamiltona. V prepočtoch však bola ďalšia chyba:

Riccardo Adami, Vettelov inžinier: "Hamilton na to tlačí. Hamiltonov čas je 45,5. Teraz zabral. Je vpredu o 2,1 sekundy. Motor 3."
Adami
: "Dorovnal si jeho tempo 44,9. Strata na Hamiltona je 2,4.
Adami
: "Keď budeš môcť, daj nám vedieť ohľadom pneumatík. A motor 1. Hamilton, tri sekundy. Do boxov, Sebastian, pre utrasofty. Motor 1, vo výjazdovom kole daj do toho všetko. Pérez je vpredu, sedem sekúnd, trať je čistá. Hamilton prichádza. Všetko, čo máš. Posledná zákruta K12. Použi K1. Bude to veľmi tesné."
Vettel
: "Vôbec to nie je tesné. Je v bezpečí."
Adami
: "Rozumiem."
Vettel
: "Chýbajú nám dve sekundy."
Adami
: "Späť na motor 3. A nechaj vychladnúť brzdy, zadné. Zľahka na brzdách."

"Najväčší problém, ktorému Ferrari čelí, je potreba zlepšenia procedúr uprostred intenzity a tlaku súťažného víkendu. To je ťažké napraviť v krátkodobom horizonte," vysvetľuje vo svojej analýze pre Autosport Jonathan Noble. "Ak auto potrebuje predné krídlo, tím sa do toho pustí a navrhne ho. Ako však ľudí prinútite reagovať lepšie na stres a nedovolíte hlúpym chybám prekĺznuť cez systém?"

"Ferrari je tím, ktorý neobľubuje kontrolu zvonku. Zatarasil sa pred médiami (a teda aj pred fanúšikmi), pretože jeho manažment verí, že nič nezíska tým, že bude veci vysvetľovať. Voči vonkajšiemu svetu je nepriateľský. Na oplátku sa dočká len málo sympatií v čase, keď sa veci kazia," píše skúsený novinár, ktorý sa vo svete motoršportu pohybuje už viac ako dvadsať rokov. "Smutný a nevyhnutný dôsledok takejto politiky je to, že vytvára skľučujúcu atmosféru, ktorá potom u členov tímu umocňuje pocit tlaku. Stávajú sa ešte defenzívnejšími, pričom sú menej otvorení akceptovať potrebu zmeniť sa."

Noble ďalej poukazuje na to, že je oveľa ľahšie sledovať vonkajší svet ako sa zahľadieť do seba a snažiť sa napraviť svoje chyby. "Označenie 'nudy' ako víťaza pretekov bolo presne toho príkladom. Tím neodviedol dobrú prácu, a aj tak ukazuje prstom smerom von, aby našiel niekoho iného, koho by mohol obviniť."

"A koľko úsilia Ferrari vyhodilo pri snahe zakryť na štartovom rošte palubnú kameru," krúti hlavou nad žltým vreckom, dáždnikom a neskôr nad špeciálnym chladičom. "Zatiaľ čo hry sú súčasťou balíka F1, všetky zdroje, ktoré boli využité na takúto hlúposť, mohli byť radšej investované do zlepšenia procedúr a uistenia sa, že sa už chyby nebudú diať."

Mercedes je otvorenejší smerom k verejnosti, no pravdepodobne aj sám k sebe úprimnejší. Jednotliví členovia tímu vyzývajú ostatných, aby sa neustále pýtali otázky, ktoré by mohli v konečnom dôsledku stajni pomôcť. "Vyzývam ich k tomu, aby mi na brífingoch kládli otázky. Oni sa v tom vŕtajú hlboko a nachádzajú ich," hovoril v Singapure Lewis Hamilton.

Ferrari by sa malo nielen podľa Jonathana Nobla, ale aj podľa Michaela Schmidta z Auto Motor und Sport pozrieť samo na seba. "S Marchionnem by Ferrari spravilo logickú vec a koncentrovalo sa na šampionát a chyby z Monzy. Tie v Singapure by sa nestali, pretože on by sa ich spýtal: 'Chlapci, čo to, dopekla, robíte?' Toto tu chýba."

Vettel si toto všetko už pred víkendom v Singapure dobre uvedomoval, čo vyjadril slovami: "My budeme naším prvým súperom a nie on (Hamilton, pozn. red.) ako osoba, nie oni ako tím. Musíme sa starať o seba. Ak to spravíme, máme veľkú šancu na to, že to pôjde dobre, že vyhráme preteky."

"Singapurský verdikt znie tak, že Ferrari je sťahované k zemi presne tým súperom, o ktorom Vettel rozprával. Čas sa míňa na to, aby dali u seba všetko do poriadku a nedovolili, aby im cez prsty prekĺzol ďalší titul," uzavrel svoju analýzu Noble.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk