F1.sk F1.sk

Brawn o množstve prítlaku: Musíme sa vrátiť späť
zdroj: Red Bull Content Pool

Brawn o množstve prítlaku: Musíme sa vrátiť späť

Monoposty Formuly 1 si o rok prejdú výraznejšou zmenou v prednej časti. Očakáva sa, že sa s ňou zmenší miera prítlaku, ktorý piloti môžu využívať. To sa môže zdať ako krok späť, veď časy na kolo opäť poklesnú, no Ross Brawn v tom vidí potenciál na zlepšenie pretekov z pohľadu diváka, čo je azda dôležitejšie ako číselné vyjadrenie toho, ako rýchlo dokáže pilot dokončiť jedno kolo.

Pravidlá pre sezónu 2017 mali z monopostov spraviť beštie, ktoré jazdcov v zákrutách poriadne vyžmýkajú. Piloti aj fanúšikovia si autá v tomto smere pochvaľovali, no akonáhle sa začalo ukazovať, že sú v jazde tesne za sebou impotentné, názory sa začali meniť. Súčasné autá totižto strácajú až polovicu zo svojho prítlaku pri jazde za iným monopostom, čo prakticky znemožňuje priame súboje na kľukatejších okruhoch.

"Myslím si, že ho bude menej," povedal na margo prítlaku Ross Brawn, ktorého cituje magazín RACER. "Autá sú teraz dosť ohromujúce, ale ak budú pokračovať v takomto vývoji, myslím si, že by sme ich mali vrátiť späť. Budúcoročné pravidlá budú podľa mňa tým krokom vzad. Pôjde o úpravy smerom dozadu, no vo Formule 1 je už prakticky nevyhnutné, že sa raz vrátia späť hore."

"Celkového prítlaku bude asi menej, ale myslím si, že tu záleží na type prítlaku a na tom, ako sa správa. To je dôležitejšie ako absolútne čísla," pokračuje šéf Formuly 1 a poukazuje na americkú sériu: "Je zaujímavé, že v IndyCar majú výrazne menej prítlaku a minimálne na jednom cestnom okruhu si jazdci tento štýl pretekania pochvaľujú. Majú nejaké problémy na ováloch, ale to je dosť špeciálne prostredie. Na bežných okruhoch je spätná väzba tímov a jazdcov dosť pozitívna, aj keď majú výrazne menej prítlaku než to, čo zvykli mať."

Zadné krídlo Haasu
Twitter/Haas

Ross Brawn verí, že budúcoročná zmena prinesie výsledky a zlepší pretekanie, aj keď netreba od nej čakať žiadne zázraky. Inžinieri pracujúci na zmene sa totižto museli držať v úzkych medziach toho, čo sa zmeniť dá aj v pomerne krátkom čase. Brawn je však presvedčený, že z projektu si odnesú dôležité informácie aj v prípade, ak sa nepreukáže ako osožný.

"Počas prípravy tohto projektu sme našli prvky, ktoré okamžite prinesú zlepšenie ohľadom citlivosti áut. Zlepšenia pochádzajú z prirodzeného prúdenia, ktoré je tvorené autom vpredu a citlivosťou auta za ním," vysvetľoval Brawn. "Takže budúcoročné autá budú krokom správnym smerom. Myslím si, že to bude aj správnym ukazovateľom toho, aký veľký to bude mať vplyv na schopnosť áut nasledovať iné."

"V budúcom roku budeme schopní zmerať tento dopad. Je to prvý krok a bude veľmi zaujímavé skontrolovať, či ideme tým správnym smerom ešte skôr, ako sa pustíme do väčšej zmeny," dodal 63-ročný Brit.

Najnovšie z kategórie: Ross Brawn

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk