F1.sk F1.sk

Brundle: Hamilton vytvára tlak, Vettel prijíma údery
zdroj: TASR/AP

Brundle: Hamilton vytvára tlak, Vettel prijíma údery

Kto by bol po víkende vo Veľkej Británii, keď sa dostala na pretras extrémne výkonná pohonná jednotka Ferrari, povedal, že Lewis Hamilton vyhrá štyri z nasledujúcich piatich pretekov? Britovi sa to však podarilo a teraz má v šampionáte utešený 40-bodový náskok. Martin Brundle vníma Hamiltona v jeho súčasnej forme ako "nepremožiteľného". Na Sebastiana Vettela vytvára tlak, no Nemec neodpovedá. Namiesto toho čaká, kedy dostane ďalší úder.

"Rovnako ako zvýšil obrátky Hamilton, ich zvýšil aj Mercedes. V konštruktérskom súboji prekonali v posledných piatich pretekoch Ferrari. Mercedes je opäť raz dominantnou silou, ale je to Hamilton, kto sa stará o rozdiel," píše vo svojom stĺpčeku pre Sky Sports Martin Brundle.

Stĺpček bývalého pretekára mohol vyzerať úplne inak, keby odvážny kvalifikačný ťah Mercedesu nevyšiel. "Mercedes mal v prvej časti kvalifikácie šťastie, keď sa snažil dorovnať počty svojich pneumatík tým, že sa usiloval udržať v prvej pätnástke na oveľa pomalších ultramäkkých gumách. Hamilton prekĺzol na štrnástom mieste. Toto mohlo úplne zmeniť tvár celého víkendu a šampionátu. Potom by sme však boli ochudobnení o jeho ohromujúcu pole position, o ktorej sa bude ešte hodnú chvíľu hovoriť."

Lewis Hamilton
TASR/AP

Najväčší kandidáti na titul vyštartovali z prvého a tretieho miesta. Vettel po štarte na nič nečakal a na rovinke minul celú svoju batériu na to, aby Verstappena dostal za svoj chrbát. To sa mu podarilo tesne predtým, ako na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo. Až do zastávok v boxoch bola z pretekov skúška nervov.

"Vettel a Ferrari žmurkli ako prví a zastavili skoro, aby sa pokúsili na ultrasoftoch o undercut. To všetko dávalo perfektnú logiku," pokračuje Brundle. Stratégovia sa však prerátali a nenačasovali výmenu gúm ideálne. "Hamilton zastavil v ďalšom kole, ten sa však pohodlne objavil na trati na softoch, zatiaľ čo Vettel mal pred nosom zostávajúcu Force Indiu. Pérez nemal náladu na to, aby mu nejako uľahčoval život, keďže šlo o boj o pozíciu."

Max Verstappen a Sebastian Vettel
Red Bull Content Pool

Brundle následne skonštatoval, že zlyhanie vlastne pekne zapadlo do koloritu rozhodnutí Ferrari. Nielen, že sa nepodarilo predbehnúť Lewisa Hamiltona, no dokonca ho zdolal aj Max Verstappen. Holanďan pritom nemal ani zďaleka takú dobrú zastávku v boxoch. Výmena pravej prednej pneumatiky trvala zbytočne dlho a pri rozbehu ho trápila pohonná jednotka.

"Druhýkrát po sebe si Ferrari prinieslo len jednu zmes trvácnejších pneumatík," načrtol ďalší z možných kiksov Scuderie Brundle. "Znamenalo to, že v pretekoch by ju museli vyskúšať prvýkrát. Vettel ich ani nepoužil, zostal pri hypersoftoch a ultrasoftoch, exotickej kombinácii, o ktorú sa bolo treba starať ako o hotovú divu. Zvládli to až do konca šou, ale nikto si nepýtal prídavok, keď došiel do cieľa opustený a 39 sekúnd za Hamiltonom."

Safety car, Lewis Hamilton
Mercedes

Brit sa v posledných týždňoch dostal na koňa, a to na poriadne vysokého. "Často ma môžete počuť hovoriť: vo Formule 1 buď na ostatných vyvíjate tlak, alebo ho prijímate. Nič medzitým neexistuje. Nuž, Lewis ho rozdáva plným priehrštím a Sebastian Vettel schytáva údery."

Vettelova situácia je ešte horšia kvôli tomu, že údery mu nerozdávajú len súperi, ale aj vlastný tím. Prvý prišiel v kvalifikácii, kde ho na trať poslali v nevhodný moment.

V nej sa Sebastian Vettel čudoval, prečo ho tím vypustil tak blízko za Lewisom Hamiltonom, keď Mercedes je vo svojom prípravnom kole oveľa pomalší ako Ferrari. Vettel potreboval dostať pneumatiky na vyššie teploty, no keďže ho Brit brzdil, ideálnej prípravy sa nedočkal.

Následne tímu pripomenul, že pri ďalšom pokuse to bolo treba spraviť poriadne. "Vyzerá to tak, že cíti potrebu kontrolovať stratégie, kontrolovať tím zvnútra auta namiesto toho, aby to všetko nechal na boxový múr," zamýšľal sa ešte počas pretekov Brundle. "V podstate povedal, že to opäť pokazili. Rozhodne cíti potrebu na veci dohliadať. Nemá takú dôveru v stratégie tímu, akú má Hamilton."

Sebastian Vettel
Ferrari

Nedôveru napokon podčiarkla aj Vettelova vysielačková komunikácia s inžinierom. Keď už bolo zrejmé, že Vettelova stratégia prepadla, cítil potrebu sa uistiť, či ho nečaká ešte nejaké prekvapenie.

Riccardo Adami, Vettelov inžinier: "OK, teraz zatlač. S Verstappenom to bude tesné, s Verstappenom to bude tesné. Teraz zašiel do boxov. Na rovinkách K1. Súboj s Verstappenom. Teraz opúšťa boxy."
Sebastian Vettel: "OK, bez šance. Opäť sme príliš neskoro."
Adami
: "OK, rozumiem. Zľahka na brzdách."

Vettel: "Tieto gumy to nezvládnu až do cieľa."
Adami
: "Rozumiem."

Vettel: "Je to ešte s niekým tesné, alebo je tu niečo, o čom by som mal vedieť predtým, ako bude neskoro?"
Adami
: "Momentálne nie. Bottas je vzadu o dve sekundy."

Podľa informácií Davida Crofta zo Sky Sports sa Vettelove komentáre, ktorými sa dožaduje zlepšenia niektorých procesov, nepozdávajú vnútorným štruktúram tímu. "Maurizio Arrivabene ich neprijíma vôbec dobre. A niekedy ani samotní mechanici, keď ich kritizuje za to, čo robia," pritakal ešte v nedeľu Ted Kravitz.

Ferrari má ešte šancu veci napraviť, aj keď ľahké to nebude. "Do konca máme ešte šesť pretekov, čo je 150 bodov. Môže sa stať čokoľvek, no Hamilton má už jednu ruku natiahnutú za trofejou," dodal Brundle.

Najnovšie z kategórie: Singapur

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk