F1.sk F1.sk

Hamilton spravil ďalší krok k titulu, Ferrari opäť strategicky "excelovalo"
zdroj: TASR/AP

Hamilton spravil ďalší krok k titulu, Ferrari opäť strategicky "excelovalo"

Lewis Hamilton vo Veľkej cene Singapuru nadviazal na svoje famózne kvalifikačné kolo a súperom nedal absolútne žiadnu šancu. Jeho tím Mercedes ho podporil optimálnou stratégiou a on ju na trati pretavil do ďalšieho 25-bodového zápisu. Svoj majstrovský náskok zveľadil už na 40 bodov.

Hamilton mal ideálny štart a ostal vo vedení, pričom dvaja jazdci za ním si pozície vymenili: Sebastian Vettel ešte v prvom kole predstihol Maxa Verstappena. Následne sme na trati mali safety car, pretože Sergio Pérez trochu zvláštne zostrelil svojho kolegu z Force Indie Estebana Ocona. Lídri si tak na chvíľu vydýchli.

Vettel to so svojim tímom Ferrari potom na Hamiltona skúšal tzv. "undercutom", ale dopadlo to horšie, ako sa čakalo. Uviazol za Sergiom Pérezom a jeho strata na Hamiltona sa prehĺbila z približne 2,5 na viac ako päť sekúnd, kvôli čomu ho "cez boxy" predstihol práve spomínaný Verstappen. Vettel navyše dosť nešťastne dostal ultramäkké gumy, pričom všetci ostatní favoriti obuli mäkké s omnoho lepšou výdržou. 

Ferrari okrem toho pred zastávkou v boxoch nesprávne preložilo Hamiltonov odkaz a pochopilo ho presne opačne: Angličan hovoril, že pneumatiky v sebe ešte majú dosť života, no oni to vnímali presne naopak. Červení si tak do istej miery dali ďalší klinec do rakvy svojich majstrovských nádejí. Do konca ostáva šesť veľkých cien a Vettel zaostáva o celých štyridsať bodov.

Ako štvrtý prešiel cieľom Valtteri Bottas, piaty skončil Kimi Räikkönen. Iceman bol v závere pretekov síce na svojho krajana nalepený, ale predbiehanie je v Singapure veľmi ťažké. Rýchlosť mal aj šiesty Daniel Ricciardo, no musel sa uspokojiť so svojou aktuálnou pozíciou.

Zamýšľaná taktika vyšla Fernandovi Alonsovi, ktorý mal z jedenásteho miesta v kvalifikácii veľkú radosť. Mohol preto štartovať s tvrdšími pneumatikami ako jazdci pred ním, natiahol prvý stint a v konečnom dôsledku mu to vynieslo parádnu siedmu priečku. Na ôsmej pozícii prišiel do cieľa jeho krajan Carlos Sainz.

Deviaty skončil Charles Leclerc a poslednú bodovanú priečku obsadil Nico Hülkenberg. Sklamanie zavládlo vo Force Indii, ktorá si to pokazila sama a Sergio Pérez si asi vypočuje svoje. Nuž a nedarilo sa ani Haasu.

Výsledky:

výsledky VC Singapuru 2018
FIA

Sebastian Vettel vraj spravil nový rekord: s ultrasoftami dal vyše 220 kilometrov.

Max Verstappen: "Zvolili sme skvelú stratégiu. Pokúšali sme sa odjazdiť si vlastné preteky. S druhým miestom som veľmi spokojný."

Sebastian Vettel: "Celkovo sme dnes neboli dosť rýchli. Spočiatku sme sa pokúšali byť agresívni, ale nevyšlo to."

Alonso si domov vezie parádne siedme miesto, jeho krajan Sainz je ôsmy. Charles Leclerc si ide po skvelé deviate miesto.

Tak Sirotkin napokon nerobil žiadne problémy a Bottasa s Räikkönenom ľahko pustil dopredu. Títo dvaja jazdia na štvrtom a piatom mieste.

Vyzerá to tak, že do konca pretekov sa už nič neudeje. Bottas a spol. sa však dotiahli aj na Sirotkina, čo by mohlo vyvolať modré vlajky.

Bottas je nešťastný. Je síce pomerne ďaleko za Hülkenbergom, ale asi ho to spomaľuje. Súper nedostáva modré vlajky a on to nedokáže pochopiť: "Toto je neakceptovateľné."

Hamilton a Verstappen sú podobne rýchli, ale Vettel stráca už 22 sekúnd! Štvrtý Bottas dokonca viac ako 30.

Ricciardo to asi vzdal, za Räikkönenom je o štyri sekundy a asi teda skončí až šiesty.

Bottas žiadal pre súperov modré vlajky, ale od Whitinga prišla informácia, že sa k súperovi musí dostať na 1,2 sekundy. Následne si zanadával, pretože na takomto okruhu je to vraj veľmi ťažké.

1:41,905s - rekord kola pre Kevina Magnussena. Zdá sa, že najlepšie autá zďaleka nejdú naplno a šetria pneumatiky. Alebo má Dán s hypersoftami až takú výhodu.

Vettel pomerne výrazne stráca, za Hamiltonom je už o 15 sekúnd. Odchádzajú mu ultrasofty?

Štvrtý Bottas akosi stratil rýchlosť a Räikkönen s Ricciardom sú už nalepení na jeho chrbte.

1:43,335 - rekord kola už ide na konto Daniela Ricciarda.

Aktuálne sme v 49. kole, do konca ich ostáva ešte dvanásť. Hamilton vedie pred Verstappenom, tretí Vettel stráca 7,4 sekundy. Zdá sa, že pódiové priečky sú rozdelené.

Pérez opäť predbehol Sirotkina. Rus má výrazne poškodené auto a je už posledný.

1:43,518s - nový rekord kola pre Fernanda Alonsa! Španiel má obuté softy.

Romain Grosjean dostal za ignorovanie modrých vlajok päť trestných sekúnd. Sergej Sirotkin má takisto päťsekundový trest, ale za blokovanie Brendona Hartleyho.

Ricciardo sa dobre predral premávkou, na Hamiltona tak získal desať sekúnd, na Räikkönena päť. Aj tak je však len šiesty.

Trest pre Sergia Péreza: Mexičan musí prejsť boxovou uličkou.

Hamilton: "Títo chlapci sú šialení." Verstappen: "Čo do **** to robia?"

Verstappen následne ešte raz doplatil na Grosjeana a Hamilton mu trochu ušiel. Trochu ako trochu... na 2,6 sekundy.

Grosjean a Sirotkin sa bijú a kašlú na modré vlajky, neskutočné. Hamilton prišiel o celý náskok!

Hamilton sa dotiahol na pomalých jazdcov a pred Verstappenom vedie už len o 1,9 sekundy. Tretí Vettel stráca približne 5 sekúnd.

Vettel dostal informáciu o pláne C, ale z jeho hlasu je počuť sklamanie.

Pérez sa vracia do boxov. Sirotkin pokračuje, ale prišiel o pozíciu voči Hülkenbergovi. Sergio Pérez dostal informáciu: "Box, box, defekt ľavej zadnej pneumatiky."

Pérez útočil na Sirotkina, ale v súboji to akosi nezvládol a zrazili sa. Fúúúú, zvláštne počiny Mexičana!

Hamilton vedie o päť sekúnd pred Verstappenom, tretí Vettel stráca 8,7 sekundy, štvrtý Bottas je o ďalšie tri sekundy vzadu.

Sirotkin dostal informáciu: "Pérez sa začína dostávať pod tlak zozadu, pokračuj v tom čo robíš. Odvádzaš skvelú robotu."

Fernando Alonso je mimochodom na parádnom siedmom mieste. Štart s ultrasoftami mu pomáha.

Trinásty Sirotkin brzdí Péreza a Mexičan sa na neho už sťažuje. Čuduje sa, že Charlie Whiting nič nerobí... ale nevieme, čo by mal robiť.

Ricciardo ukazuje, že hypersofty nie sú až také biedne, ako sa očakávalo. Dotiahol to s nimi až do 28. kola! Red Bull asi čakal na zázrak a safety car, ale nevyšlo to.

Leclerc sa pekným manévrom dostal pred Gaslyho a je deviaty. Francúz predtým spravil chybu a nedobrzdil ideálne, následne už nemal nárok.

Daniel Ricciardo dostal informáciu, že sa čaká len pár kvapiek a nie seriózny dážď.

Sebastian Vettel: "Strácam olej alebo vodu?"

Hmm televízne zábery ukazujú dážď. Nevieme však v ktorej časti okruhu.

Na prvom mieste je aktuálne Ricciardo, ktorý je o 8 sekúnd pred Hamiltonom, o 13 pred Verstappenom a o 15 pred Vettelom. Ešte však nebol v boxoch.

Sergio Pérez sa sťažuje na to, prečo ho povolali do boxov. Na trať sa totiž vrátil za Sirotkinom.

V 23. kole prišiel do boxov Kimi Räikkönen, ktorý dostal softy. Potrebuje s nimi zvládnuť 38 kôl.

Vettel má navyše ultrasofty a hlási, že s nimi to do cieľa nedotiahne. Ostatní dostali softy.

Vettel sa ešte pred súbojom s Verstappenom síce dostal pred Péreza, ale práve za ním stratil cenné sekundy.

Verstappen prišiel do boxov a na trať sa vrátil bok po boku s Vettelom. Súboj však vyhral a je druhý. Holanďan dostal softy.

Vettel bol pred zastávkou v boxoch o 2,5 sekundy za Hamiltonom, teraz je to viac ako päť sekúnd. Undercut podľa Ferrari...

Lewis to zvládol absolútne bez problémov a na trať sa vrátil dokonca pred Pérezom! Vettel stráca ešte viac ako pred zastávkou.

Hamiltonova zastávka v boxoch trvala 2,9 sekundy. Obul softy!

Mercedes reaguje na undercut, Lewis Hamilton prichádza do boxov.

Vettel dostal príkaz "daj do toho všetko, čo máš".

Vettel sa na trať vrátil o sedem sekúnd za Pérezom, takže pred sebou má dosť priestoru. Hmm... Je siedmy.

Hamilton predsa len trochu zrýchlil a Vettelovi ušiel už na 2,5 sekundy. Tretí Verstappen stráca päť sekúnd, štvrtý Bottas osem sekúnd. Ostatní strácajú čoraz viac a viac - lídri si hľadajú miesto, na ktoré by sa po zastávke v boxoch vrátili.

Vo Ferrari nerozumeli dobre, čo povedal Lewis Hamilton. Ten povedal, že v pneumatikách je "lot left", takže ešte veľa. Červení asi rozumeli "not a lot left", takže toho nie je veľa a toto sprostredkovali aj Vettelovi. Ten odpovedal: "Neverím." Inžinier: "Ani ja."

Lewis Hamilton hlási, že "v pneumatikách je toho ešte veľa". Taktickou jazdou a aj vďaka fáze safety caru vie ich životnosť poriadne predĺžiť.

Hamilton pomalšou jazdou v zásade Vettelovi prekazí možnosť undercutu... resp. môže prekaziť. Nemcovi sa neobjaví vhodný priestor, do ktorého by sa po zastávke v boxoch mohol vrátiť.

Najlepší nemôžu rýchlostne príliš taktizovať, pretože potom sa po zastávke v boxoch prepadnú do premávky. A tomu sa potrebujú vyhnúť. Najlepším jazdcom s tvrdšími gumami je aktuálne Alonso, ktorý stráca 14 sekúnd. Tento náskok bude potrebné natiahnuť na vyše 20.

1:47,397s - najrýchlejšie kolo pre Sebastiana Vettela. V kvalifikácii to bolo 1:36, neuveriteľné...

Aktuálne sme o neuveriteľných dvanásť sekúnd pomalší ako v kvalifikácii! Lewis Hamilton teda jednoznačne nejde naplno a stráži si pneumatiky.

Hamilton odskočil Vettelovi na jednu sekundu, Verstappen je len o pol sekundy za Nemcom. Na ďalších pozíciách nasledujú Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Pérez, Grosjean, Alonso a Sainz.

Komisári oznámili, že incident Pérez/Ocon nebudú riešiť. Ide o súboj dvoch kolegov, tak pravdepodobne preto.

REŠTART! Na prvých priečkach sa nič nezmenilo, jazdci si viac-menej s prehľadom udržali svoje pozície.

Sergej Sirotkin si vezie suvenír: odpad z auta Estebana Ocona.

Esteban Ocon v oficiálnom rozhovore pre mikrofón F1 nechcel nič komentovať, ale vraj sme to všetci mohli vidieť... počká si na pohovor s tímom i na zhliadnutie záberov.

Pérez sa svojmu tímu ospravedlnil ("sorry chlapci, nebol tam priestor a ani som ho nevidel"), ale Ocon tvrdí, že bol zasiahnutý "badly", teda veľmi zle. Už to riešia komisári.

Esteban Ocon havaroval! Ako ukázali spomalené záznamy, kolidoval so svojim kolegom Sergiom Pérezom.

ŠTART! Hamilton vyštartoval dobre a udržal si prvé miesto. Vettel mal veľmi dobrý štart, ale súboj s Verstappenom radšej vzdal a zaradil sa na tretie miesto.

Alonso, Sainz, Leclerc, Ericsson, Magnussen, Vandoorn a Sirotkin majú ultrasofty, Stroll softy, ostatní hypersofty.

Helmut Marko je optimista, ale tvrdí, že Red Bull bol pri dlhej jazde lepší ako Mercedes.

Zo safety caru unikla nejaká voda a mechanici Red Bullu sa teraz toto miesto pokúšajú vysušiť. Nachádza sa priamo pred štartovým flekom Maxa Verstappena.

Charles Leclerc povedal, že v takej horúčave a vlhkosti ešte nikdy nesúťažil. Sergio Pérez či Romain Grosjean majú na sebe pred štartom chladiace vesty...

Tesne pred štartom je takmer 30 stupňov a tradične vysoká vlhkosť. Jazdci dostanú zabrať.

Monopost Maxa Verstappena je pripravený na štarte. Zaujímavá štatistika: v Singapure ešte nikto nevyhral z druhého miesta!

Prvýkrát v sezóne sa stalo, že žiadny z jazdcov nemá žiadny trest a všetci štartujú z pozícií, ktoré si vybojovali v kvalifikácii.

Zastávka v boxoch trvá v Singapure 26 až 27 sekúnd, čo má veľmi významný vplyv na stratégiu. Aj preto chce každý ísť len na jedinú zastávku.

Vodič safety caru Bernd Mayländer "viedol" preteky v Singapure už počas 69 kôl. Spomedzi súčasných pretekárov sú na tom lepšie len Sebastian Vettel, Lewis Hamilton a Fernando Alonso.

Daniel Ricciardo si myslí, že veľká snaha Ferrari kvalifikovať sa s ultrasoftami nám naznačila jednu vec: hypersofty nie sú dosť dobré na to, aby s nimi Ferrari vedelo zvládnuť jedno-zastávkovú stratégiu, resp. to bude veľmi na hrane. Red Bull by naopak podľa neho v tomto smere nemal mať problém.

Najnovšie z kategórie: Singapur

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk