F1.sk F1.sk

Neuveriteľný príbeh: Ako sa Räikkönen pred rokmi dostal do Sauberu
zdroj: TASR/AP

Neuveriteľný príbeh: Ako sa Räikkönen pred rokmi dostal do Sauberu

Kimi Räikkönen po sezóne ukončí svoje pôsobenie vo Ferrari a vráti sa tam, kde pred vyše sedemnástimi rokmi začínal. Jeho novým pôsobiskom bude tím Sauber a špekuluje sa o tom, že bude aj jeho spolumajiteľom. Tomuto zoskupeniu vďačí za veľa.

"Dá sa povedať, že jeho prvé prepojenie so švajčiarskym zoskupením bolo prekvapujúce. A dokonca aj pre samotného šéfa tímu," skonštatoval vo svojom stĺpčeku pre ESPN renomovaný žurnalista Maurice Hamilton. "Peter Sauber vedel o Räikkönenovi len veľmi málo. A to hlavne preto, že vtedy 21-ročný Fín mal za sebou ešte len 23 súťažných vystúpení."

Za Sauberom prišiel nebohý David Robertson, ktorý mal na pretekárov vždy dobrý odhad. Švajčiarovi povedal o tom, aké úžasné veci Kimi predvádzal s motokárou obutou do slikov v daždi a nahovoril ho na trojdňové testy v Mugelle.

"Davida Robertsona som predtým nikdy nestretol," povedal Peter Sauber. "Ale povedzme, že to bol excelentný predajca!"

"Nemali sme peniaze a zvyčajne je to tak, že keď spravíte testy pre mladého jazdca, tak ich natiahnete na tri dni, nasadíte šesť jazdcov a spoplatníte ich. Ale Robertson mi povedal, že tento chlapec je veľmi, veľmi výnimočný a na tri dni potrebuje auto. Nuž a pochopiteľne, že nič neplatili. Naďalej nechápem, prečo som sa rozhodol takto!"

Peter Sauber prvý deň testov nevidel, ale druhého sa už zúčastnil. Dorazil do Mugella a vraj nemal najlepší dojem. Kimi nič nerozprával. 

"Jedna alebo dve veci boli veľmi, veľmi výnimočné," spomínal Sauber. "Reč jeho tela bola taká ľahostajná a flegmatická... ale zanechával dojem totálnej koncentrovanosti, že ak by k vám prikráčal, tak by cez vás asi dokázal prejsť. Pomyslel som si, že 'tento chlapec je taký čudný'."

Räikkönen mal najskôr odjazdiť tri alebo štyri kolá. Keď ich ukončil, dostal informáciu, že má absolvovať jazdu zloženú z desiatich kôl. Už po štyroch sa však vrátil do boxov, pretože jeho krk na to fyzicky nebol pripravený. Rýchly a nerovný okruh mu dával poriadne zabrať.

"Viete si to predstaviť?" usmieval sa Peter Sauber. "Dostanete šancu testovať s tímom F1 a povedia vám: 'Ostaň na trati desať kôl'. Ale vy sa vrátite už po štyroch. Nedokázal držať hlavu, ale nikdy o tom ani len necekol."

"V priebehu dňa už vedel, že ho pozorujem. Dali sme mu novú sadu pneumatík a ubrali množstvo paliva. Bolo jasné, že nové gumy mu pomôžu nájsť sekundu a palivo ďalšiu sekundu... nič sme mu však nepovedali. V prvom kole bol o sekundu rýchlejší, v druhom o ďalšiu. Úchvatné. Domov som letel spolu s Willym (Rampfom, technickým riaditeľom, pozn. red.) a rozhodli sme sa: 'Podpíšme ho'."

Nebolo to však také jednoduché, pretože sponzorom Sauberu bol v tom čase Red Bull a  Helmut Marko chcel do auta posadiť Enrique Bernoldiho, ktorý testoval v rovnaký deň.

"Bernoldi nebol dosť dobrý," zdôraznil Sauber. "Ale Helmut Marko bol o svojom úsudku presvedčený a Dietrichovi Mateschitzovi povedal, že Willy Rampf podvádzal. Bernoldimu mal dať viac paliva a zlé gumy, aby ho spomalil."

"Mateschitz uveril všetkému, čo mu bolo povedané, ale našťastie som mal s Dietrichom dobrý vzťah," dodal Peter Sauber.

Vďaka tomuto všetkému absolvoval Kimi Räikkönen na VC Austrálie 2001 svoju pretekársku premiéru. Kvalifikoval sa na trinástom mieste, pred štartom pretekov ho museli na poslednú chvíľu zobudiť, aby napokon skončil šiesty. A čudoval sa, prečo je okolo všetkého taký rozruch.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk