F1.sk F1.sk

Koľko koní majú motory jednotlivých výrobcov?
zdroj: Mercedes

Koľko koní majú motory jednotlivých výrobcov?

Ferrari a Mercedes nasadili po letnej prestávke nové pohonné jednotky, ibaže belgický víkend nám ich výkon naplno neodhalil; v kvalifikácii totiž pršalo. V Taliansku to už bolo lepšie a ich výkony sme mohli vidieť v plnej paráde, pričom novinku predstavil už aj Renault.

Nuž a následne sme čakali už len na to, kedy kto dôkladne rozanalyzuje dáta GPS a k čomu dospeje. Na rozdiel od minulosti sú totiž tieto čísla dosť tajené, aj keď kedysi bolo ich uverejňovanie súčasťou marketingu. 

"Dnes, keď sú Ferrari, Mercedes, Honda i Renault takí hrdí na svoje mimoriadne komplexné pohonné jednotky, to absolútne nie je speňažené," píše Michael Schmidt z Auto Motor und Sportu. "Motory dokonca ani len nevidíme."

Pri rátaní celkového výkonu monopostu si treba uvedomiť, že o časť sa stará spaľovací motor a o časť elektrický výkon, ktorý je obmedzený na 120 kilowattov, čo je v prepočte 163 koní.

"Do akej miery je zabezpečovaný cez MGU-H a do akej cez batériu, to je už iná otázka," pokračuje Schmidt. "Má to však vplyv na výkon motora. Keď túto energiu produkuje MGU-H, tak môže spaľovací motor kvôli protitlaku výfukových plynov stratiť až do 40 koní. A je to tak hlavne v pretekoch, kde sa ráta efektívnosť."

Po stránke výkonu spaľovacieho motora je to iné v kvalifikácii a iné v pretekoch. V sobotu jednoducho autá v ostrom kole využívajú výkon, ktorý im ponúka naplno nabitá batéria a nepotrebujú ho rekuperovať prostredníctvom MGU-H, takže nestratia spomínaných 40 koní. Rekuperujú len mimo ostrých kôl, keď o nič nejde.

"Protitlak výfukových plynov je tak redukovaný na minimum a motor môže produkovať svoj maximálny výkon," konštatuje odborník AMuSu.

Jeden z výrobcov poskytol spomínanému zdroju aktuálne údaje, podľa ktorých dokáže samotný spaľovací motor Ferrari v kvalifikácii vyprodukovať 790 koní a Mercedes 780. V pretekoch by mali byť oba agregáty na rovnakej úrovni.

Nová C-špecifikácia Renaultu má 730 koní, stará B-špecifikácia 710 a aktuálny produkt Hondy 715 koní. V Austine sa to zmení, pretože Honda by mala predstaviť nový motor tretej špecifikácie s výkonom 750 koní.

Možno sa pýtate, ako je možné, že Mercedes už pred časom potvrdil prelomenie hranice 1 000 koní. Nuž jednoducho: celá pohonná jednotka to v ideálnych laboratórnych podmienkach zvládne, ibaže určite by nevydržala vzdialenosť siedmich súťažných víkendov, ktorú v súčasnosti potrebuje absolvovať.

Najnovšie z kategórie: Technika

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk