F1.sk F1.sk

Chyby, zaváhania, prúsery i poriadna dávka smoly. Majstrovské miserere Ferrari
zdroj: Ferrari

Chyby, zaváhania, prúsery i poriadna dávka smoly. Majstrovské miserere Ferrari

Byť fanúšikom Ferrari si v tejto sezóne vyžaduje riadnu dávku sebakontroly. Scuderia disponuje po dlhej dobe už od začiatku sezóny konkurencieschopným strojom, ale celé spektrum okolností stavia chlapcov a dievčatá z Maranella skôr do pozície charitatívnej organizácie.

Človeku sa pri bližšom pohľade ani nechce veriť, koľko bodov v majstrovskom boji len tak ledabolo porozdávali. Podľa mojich prepočtov ich len v prípade Vettela bolo v pesimistickom scenári 66 a v tom optimistickom astronomických 87! Lenže Lewis Hamilton sa zbytočne neokúňal a veľmi vďačne pozbieral všetky milodary. Žiadalo by sa povedať preto, že sa asi viac modlí... ale zostaňme radšej v rovine faktov.

V rovnakom období pred rokom viedol v šampionáte Hamilton pred Vettelom o tri body. A potom prišiel Singapur… Radšej ani nespomínať, pretože pocitová analógia s Monzou sa priam núka. A to pritom v tejto sezóne malo vo väčšine podujatí Ferrari k dispozícii rýchlejší monopost, ale napriek tomu predstavuje Vettelova strata hrozivých 30 bodov. Stačí jedno Hamiltonove vypadnutie, poviete si. Ale Ferrari a jeho fanúšikovia sa pri hľadaní vinníkov musia pozerať najprv do vlastných radov. Scuderia totiž zaváhala na všetkých frontoch, počnúc pilotmi, mechanikmi, inžiniermi, stratégmi a v neposlednom rade aj vedením. 

Tu je sumár najmarkatnejších lapsusov v podaní červených:

- Bahrajn: predčasné vypustenie Räikkonena z boxov skončilo ťažkou zlomeninou nohy mechanika.
- Čína: smola pri aktivácii Virtuálneho Safety Car, následne Verstappen odstrelil Vettela.
- Azerbajdžan: Räikkönenova veľká chyba na konci kvalifikácie. Namiesto pole position iba šiesta priečka.
- Azerbajdžan: Vettelov neúspešný pokus o predbehnutie vedúceho Bottasa, v cieli napokon len štvrté miesto.
- Španielsko: Räikkönen odstúpil z pretekov, takže nasledujúcich sedem veľkých cien musel jazdiť so starším motorom.
- Kanada: Räikkönen chyboval v kvalifikácii a navyše bol v zákulisí obvinený zo sexuálneho obťažovania.
- Francúzsko: Vettel po štarte odstrelil Bottasa, napriek trestu získal aspoň piate miesto.
- Rakúsko: inžinier neupozornil v kvalifikácii Vettela na blížiaceho sa Sainza. Trest straty troch pozícií.
- Nemecko: Räikkönen zaváhal v kvalifikácii. V pretekoch neskôr brzdil Vettela a ten potom z vedúcej pozície skončil v štrku.
- Maďarsko: dážď v kvalifikácii odsunul Ferrari do druhého radu. V pretekoch pomalé zastávky v boxoch!
- Belgicko: nevinný Räikkönen zasiahnutý v prvej zákrute a následne odstupuje pre problémy s DRS.
- Taliansko: nevydarená (kvalifikačná i) preteková stratégia. Vettel zaváhal v druhej šikane a prepadol sa.

Maurizio Arrivabene a boxový múrik Ferrari
TASR/AP

Práve posledný súťažný víkend na legendárnej Monze rozladil tifosi asi najviac. Pritom prišiel týždeň po skvelom Vettelovom predstavení v Spa, keď podobne ako v Rakúsku predbehol Hamiltona v priamom súboji na trati a pripísal si dôležitý triumf. Lenže ďalší skvelý nábeh Ferrari už po niekoľkýkrát v tejto sezóne zahodilo do koša. Navyše spôsob, akým sa vo Ferrari nechali nachytať v boxoch pri falošnej, aj keď nedokázateľnej fantómovej zastávke Mercedesu, pripomenul prehratú majstrovskú bitku v Abú Dhabí 2010, keď s Alonsom reagovali na Webbera a potom zúfalo uviazli za Renaultom Vitalijo Petrova.

Achillovou pätou Sebastiana Vettela sú už tretí rok po sebe incidenty v prvom kole. Niekedy je v tom úplne nevinne ako v prípade, ruského torpéda značky Kvjat či Verstappena, ale v ďalších prípadoch je podiel jeho viny ďaleko väčší - Čína a Singapur 2017, Francúzsko a Taliansko 2018. Preteky sa v úvode nikdy nevyhrávajú, maximálne prehrávajú, a to ešte Vettela obchádzajú technické problémy.

O majstrovskom titule tradične rozhodne najmenší počet chýb a zaváhaní. Mercedes sa po slabšom úvode opäť nadýchol k veľkej ofenzíve. Celkom logicky, na rozdiel od Ferrari, stavil všetko na Hamiltona. Pomohol kvalitný lobing za dočasne upravené pneumatiky Pirelli a keď bolo najhoršie, tak na pomoc prišli aj nebesá alebo samotné chyby Ferrari. Scuderia prekvapujúco odmieta tímovú réžiu a čo je horšie, napätie v tíme znásobuje neistota ohľadom prípadného konca Kimiho Räikkönena a príchodu ambiciózneho Charlesa Leclerca. To sú všetko faktory, ktoré Vettelovi nepridávajú na pohode a miestami tak pôsobí ako opustený bojovník, ktorý je velebený len vtedy, keď sa mu zadarí. Iste, tlak vo Ferrari je enormný. Aj Michaelovi Schumacherovi sa podarilo získať titul až v piatej sezóne…

Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel
Ferrari

Ani Mercedes s Hamiltonom nie sú zďaleka perfektní, ale v konečnom zúčtovaní robia menej chýb ako Ferrari a preto v oboch šampionátoch vedú s pomerne komfortným náskokom. Štatisticky si vyčerpali aj technické problémy dvojitým vypadnutím v Rakúsku. Stále však platí, že monopost Ferrari je priemerne o nejakú stotinu rýchlejší a hlavne komplexnejší. 

Scuderia však potrebuje jasného generála, ťahať spoločne nie len rečami, urýchlene vyriešiť jazdeckú zostavu 2019, no hlavne otvorene podporiť Vettela vrátane tímovej réžie. A samozrejme veriť aj v zaváhania súpera, ktorému šťastena v tomto roku zatiaľ dopriala plným priehrštím. Lebo darmo ako jediný tím zamestnáva hneď dvoch majstrov sveta, keď ten posledný získal pre Ferrari práve Räikkönen ešte v roku 2007.

Števo Eisele, komentátor 

Najnovšie z kategórie: Števo Eisele

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk