F1.sk F1.sk

Veľký rozhovor s formulovým fanatikom Danom Danglom: Som skôr Ferrarista
zdroj:

Veľký rozhovor s formulovým fanatikom Danom Danglom: Som skôr Ferrarista

Jazdí, lieta, plaví sa. Dano Dangl je v prvom rade známy ako herec, zabávač, scenárista či producent. To je však len oficiálna časť jeho životopisu. Muž s nezameniteľným smiechom však v súkromí miluje rýchlosť, a tak vo voľnom čase pilotuje všetko, čo sa dá - auto, lietadlo, loď. No a k tomu nevynechá žiadny formulový víkend. Vedúci legendárnej Partičky prijal pozvanie na trochu netradičnú kávu a prišiel štýlovo - s prilbou v ruke.

Som rád, že som objavil ďalšieho formulového fanatika. Hneď na úvod moja tradičná rozbehová otázka: Aká je tvoja úplne prvotná spomienka s tematikou F1?

"Fúha, počkaj. Akonáhle chceš, aby som sa prehrabával v mojej hlave, tak narazíme na problém, lebo ja mám totiž pamäť kuraťa. Moja prvá formulová spomienka, hmm. To bude dobrých šestnásť rokov dozadu, možno aj dvadsať. Počkaj! Schumacher v červenom, takže musel akurát prestúpiť do Ferrari…"

To máme rok 1996, slušné.

"Vtedy som to teda začal sledovať tak vážne."

Čo ťa na tom chytilo, fascinovalo?

"Vždy som mal blízko k autám a rýchlosti. A dodnes ma najviac fascinuje spojenie troch elementov - technika, individuálny výkon a tímový výkon. To žiadny šport nemá, len motoršport!"

A ja ešte pridávam štvrtú, a to marketing…

"Tak to áno, to sa môžeme učiť. Teraz, keď to chytilo do rúk Liberty Media, tak to má také gule, že to je niečo neuveriteľné…"

Ale mňa to zase trochu desí, lebo vieš, ako to všetko zvyknú Američania robiť… to ich pretláčanie pozlátka.

"Viem, čo chceš povedať, ale my sme ešte iná generácia. Dnešným mladým to podľa mňa vôbec nevadí, práve naopak, oni sú na tomto štýle odchovaní… Napríklad najnavštevovanejšie filmy u nás v kinách sú dlhé roky americké…"

Ale grid girls rušiť veru nemuseli.

"Dievčatá vždy pekne vyvažovali to mužské štartové pole a je to divné… Najmä to, ako sa tých grid girls nikto na nič nepýtal a jednoducho im zobrali prácu. Tak to k názvu “Liberty Media" celkom nepasuje. K športu proste patria pekné ženy. A napriek tomu, že táto spoločnosť sa neustále snaží vyrovnávať mužov so ženami, tak stále musia ženy zostať ženami a muži mužmi. Lebo keď to tak nebude, tak príde koniec civilizácie. Typické americké puritánstvo."

Čo by si ty ako dlhoročný divák zmenil a zlepšil na súčasnej F1tke, keby si mal tú moc?

"No neviem, neviem... bez DRS by sme asi nevideli žiadne predbiehanie. Tankovanie mi už príde 'old school'… Ale pneumatiková vojna možno nie je zlý nápad. Aj keď, čo si spomínam na éru súboja Bridgestone vs. Michelin tak vlastne ak niekto netrafil zmes, hneď poriadne trpeli ostatné tímy. Ja by som navrhol, aby museli povinne vymeniť tri rôzne zmesi. Alebo nech tie Pirelli gumy opäť menej vydržia."

Svätožiaru by si ponechal?

"Ako to povedať slušne? Nepáči sa mi to, ale na druhej strane chápem, o čo im ide… Chápem, že bezpečnosť je na prvom mieste, ale F1 je v tomto neuveriteľná. Koľko nehôd sa už stalo, pri ktorých si hovorím 'Z tohto kamoško nevyjdeš po svojich a odvezú ťa do nemocnice'. Vizuálne je to v každom prípade škaredé. Možno raz príde situácia, po ktorej sa povie, že práve svätožiara zachránila aspoň jeden život."

Predpokladám, že si už zažil niekoľko veľkých cien na vlastné oči?

"Neuveríš, ale bol som zatiaľ iba raz! Pred dvomi rokmi v Barcelone, keď vyhral Verstappen. Dostal som to ako darček k štyridsiatke."

Ako si to prežíval?

"Paradoxne som bol z toho taký dopletený. Bol som zvyknutý sledovať to v TV aj tablete, tam som to mal ako na dlani. A hoci som sedel na hlavnej tribúne, 'čumel' som na veľkoplošnú obrazovku, ale proste som v jednom momente stratil prehľad. Takže z tohto som bol dosť prekvapený. Ale na druhej strane sa mi páčilo, ako to fungovalo ako celok. Fanúšikovia, stánky, fanzóny, médiá... Ani suvenír som si žiadny nekúpil, nie som na také. Ale zato pozorne sledujem celý súťažný víkend."

Takže manželka už vie a je zmierená…

"To už je jasné celé roky. Vždy sa ma len spýta: víkend máme aký, ide formula? A podľa toho si organizujeme víkend a je úplne jedno, na ktorom konci planéty práve sme. Veľakrát sa nám už stálo, že sme boli niekde ďaleko, napríklad na Filipínach, no okamžite som zháňal nejaký podnik, kde by sa dali sledovať preteky. Najväčší problém bol doposiaľ v Amerike, azda sa to teraz zmení. Všade samý bejzbal, tak hovorím mu 'kamaráde EF ONE' a pozeral na mňa, že o čom točím…"

Ty ako kôpka nekontrolovateľnej veselosti, aký si divák?

"Strašne to prežívam. No a o mne je známe, že keď som nervózny, tak si hryziem nechty. Takže F1 mám spojenú s lúskaním slnečnicových jadierok. To proste musím mať celé roky. Asi aj preto som taký tlstý, lebo počas pretekov zožeriem dva či tri balíky semiačok. Inak som pravý domáci fanúšik, aj kričím, občas zobudím malú, chúďatko…"

Komu fandíš?

"Asi som skôr Ferrarista ako McLareňák, ale veľa záleží aj od toho, ako sa vyvíja sezóna. Lebo nemám rád tú jednotvárnosť, ktorá nastala posledné roky. Takže teraz držím palce Red Bullu a Ferrari, nech sa dotiahnu na ten Mercedes a máme sa na čo pozerať. Od začiatku kariéry však pozorne sledujem Vettela, mám pocit, že je to taký rozumnejší Verstappen. Hamilton je samozrejme obrovský talent. No a posledné roky držím palce Alonsovi, ktorému by som veru doprial lepšie auto, lebo podľa mňa je on asi ten najšikovnejší jazdec v celom štartovom poli. Vždy proste dokáže spraviť výsledok aj z ničoho."

Tak schválne, čo hovoríš na takého Verstappena, ktorého viacero osobností označilo za nového Sennu, ale úvod sezóny mal hneď viacero poistných udalostí...

"On je taký ten príznačný prototyp toho, že vyhráš hneď prvé preteky v novom tíme a potom ti z toho trošku prepne. K tomu celý tvoj národ... Podľa mňa je to dobrý pilot, len potrebuje chladnejšiu hlavu. Veď aj Vettel mal svojho času svoje úlety, ale mám pocit, že nikdy to nebolo takto nebezpečné a škodlivé voči ostatným. Aj v Baku to navonok vyzeralo, že Ricciardo to do neho napálil, ale keď sa lepšie pozrieš, tak Verstappen tam proste išiel krížom krážom."

Ak by si bol tímový šéf, ako by si to interne rozlúskol?

"To je ťažké. Nepoznám jednotlivé charaktery a osobnosti, lebo tie ich mediálne výstupy sú skôr naučené frázy, rovno nadiktované tímom. Ale určite nie som zástancom toho, že si rýchlejší, tak sa budete púšťať. Proste nech sa bojuje. Ale Verstappen je určite budúcnosť, akurát sa možno ukázalo, že predsa len začal príliš skoro. Všetci hovorili, ako to úžasne zvláda, ale prvá tretina tejto sezóny jasne ukázala opak."

No dobre, ale v konečnom dôsledku musíš pred telkou za niekoho alebo proti niekomu fandiť?

"Ono to vychádza z DNA tých tímov. Mercedes je veľmi nemecký, precízny, dokonalý, trošku bez emócie. Dokonca aj ten Hamilton mi príde strašne vtipný, ako na každom podujatí povie, že toto je najlepšie publikum na svete. Už by som trošku fantázie poprosil. Naopak tí Taliani sú mi emočne takí slovanskejší, bližší… a ani to auto nemajú dokonalé."

Podarilo sa ti už sadnúť aj do nejakého formulového monopostu?

"Vyskúšať by som to veru chcel, ale zatiaľ jazdím Mazdu MX5 s Mirom Konôpkom. Pár hodín už mám za sebou. Naskočil som do toho minulý rok. V daždi som bol dokonca piaty, ale inak mám trochu problém s tvrdým riadením. Takže občas namiesto štvorky hodím dvojku. Raz som skončil jedenásty z trinástich a potom posledný, takže sa ešte mám čo učiť. Vždy ma to bavilo, chcel som jazdiť, aj syn to má v sebe. Veď ja som jazdil od štrnástich rokov, to by som asi nemal nahlas hovoriť... moja mama mi vždy požičala starú škodovku, s ktorou som blbol na dedine, čiže hneď som si skúšal driftovanie, ručnú brzdu a podobne, vieš si asi predstaviť. Potom som jazdil chvíľu do vrchu, ale to ma až tak nejako veľmi nechytilo."

Predpokladám, že doma máš určite aj nejaký trenažér, že?

"Jasné! Mám to cez virtuálnu realitu, taká domácka výbava. Dáva to pocit, že naozaj sedíš v monoposte. Jasné, že necítiš preťaženia. Aj teraz trénujem na najbližšie preteky na Pannoniaringu."

A v bežnej premávke si aký šofér?

"No… šialený, bohužiaľ. Ako nie nebezpečný, jazdím však rýchlo. Mňa proste nebaví ísť pomaly. Zastávam taký názor, že auto bolo vymyslené na to, aby sa z bodu A do bodu B dostalo čo najrýchlejšie a nie najpomalšie."

Akurát, že cesty a asfalt nie sú jediným poľom tvojej pôsobnosti. Mňa úprimne šokovalo, že ty vieš lietať?

"Nóóó, lietam na takom školskom lietadle, ktoré mám spoločne s jedným kamarátom. Je to Piper 28, štvormiestny, hutný stroj. Piloti tomu hovoria, že to už je také skutočné lietadlo. A je to proste súčasť toho môjho fanatizmu, keď mi vypne hlava do iného módu a v ňom si užívaš takú tú slobodu. Totálne mi to čistí hlavu. Ako keby som mal nejakú metličku v gebuli a čistí mi to závity. Je to strašne príjemný pocit. Akurát teraz v sobotu letím do Zadaru na regatu, keďže mám aj úspešne zvládnuté kapitánske skúšky... a to je zase ďalší fanatizmus čo mám."

A čo takto strach, hovorí ti to niečo?

"Vieš čo, akurát včera som zažil takú situáciu. Spravil som takú ch******u, že mi vo vzduchu vyplo všetky prístroje, lebo som prosím pekne nezapol alternátor. Letíš, letíš hore a zrazu čierno čierna tma! Čo ty vole... ale nejako som to dal dokopy a pristál som v poriadku. Stane sa ti, to k tomu proste patrí, ináč by si to nerobil, keby tam to riziko nebolo. Lietadlá síce navonok vyzerajú nebezpečne, ale v princípe sú skonštruované ako plachtiace zariadenia. Jasné, že keď chytíš nejaký prúser nad Alpami, tak nemáš veľmi kde doplachtiť, ale na Slovensku, v Maďarsku, ale aj v Poľsku vždy nájdeš nejaké miesto kde by si vedel doplachtiť. Samozrejme nie je nikdy nič vylúčené, ale čisto štatisticky je stále väčšia šanca, že sa zabijem na Slovakiaringu ako v lietadle."

Takže moderne povedané "Sky is the limit”. Aj sa bojím spýtať, že čo bude ďalej?

"Mám pár snov. Jeden z nich je oboplávať celú planétu, druhý sen je obletieť celú planétu. To je tak asi všetko, čo chcem urobiť - ostatné mám v paži. To sú moje vízie. Ale keď už, tak to chcem urobiť marketingovo a nejako to samozrejme speňažiť."

A čo tvoji hereckí kolegovia, partičkári. Sledujú tiež F1?

"Ani nie, v tomto som taký sám kôl v plote. Akurát občas zadrú niečo v zmysle, že veď tam chodia len dookola. Potom im to musím pracne vysvetľovať."

Dostávame sa k citlivej otázke, ale ja to risknem: na ktorej stanici pozeráš preteky?

"Tak teraz ti poviem jednu prekvapujúcu vec. Ono je to dlhoročný návyk od ktorého si proste neviem odvyknúť. Totižto pozorne sledujem vaše štúdio na Sport2, ale preteky následne prepínam na Maďarov! Viem po maďarsky a im tam proste niekedy normálne utrhne dekel, párkrát sa stalo, že si urvali slúchadlá a niekoľko minút bolo v prenose ticho. Ale inak ti musím povedať Števo, že to robíte perfektne…"

Na to, že nás nepozeráš, tak ti teda ďakujeme.

"Hahah, niééé, vaše štúdiá mám napozerané a sledujem vás aj na sociálnych sieťach…"

Dobre, odpúšťam ti...

"Ono vieš, keď som začal sledovať Formulu, tak ju na Slovensku ešte nikto nedával a ľahko som si zvykol na Maďarov. Vtipné je, že na Hungaroringu som ešte nikdy nebol. Osobne som si povedal, že keď už, tak pôjdem na nejakú 'ujetú' destináciu ako Singapur, Japonsko alebo Bahrajn. Jáj, ozaj, v Abú Zabí som bol, ale nie počas súťažného víkendu."

A dal si aj v miestnom Ferrari Worlde tú najrýchlejšiu húsenkovú dráhu na svete?

"Jasné, štyrikrát po sebe!"

Muži zvyknú mať rôzne zvláštne koníčky, počnúc krčmou a končiac automatmi, ale pri tebe je to tuším úplne jasné...

"Motoršport jednoznačne áno. Lietanie, loď. Zem, voda, vzduch… Najlepšie kombinované."

Števo Eisele a Dano Dangl

Najnovšie z kategórie: Števo Eisele

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk