F1.sk F1.sk

O čom bolo Multi 21? Bola to Vettelova odplata, prezrádza Horner
zdroj: Infiniti Red Bull Racing

O čom bolo Multi 21? Bola to Vettelova odplata, prezrádza Horner

Pokyn Multi 21 a jeho následné neuposlúchnutie Sebastianom Vettelom len podčiarklo vzťah Marka Webbera s jeho oveľa mladším kolegom. Medzi komunitou Formuly 1 sa bleskurýchle rozšíril a ešte stále je považovaný za symbol sebeckosti a neústupčivosti Sebastiana Vettela. Nové svetlo však na prípad vrhol Christian Horner, keď prezradil, že v tom Webber nebol tak úplne nevinne, a že Vettelovi šlo o odplatu.

"Teraz sme dobrými kamarátmi, dobre sa vieme pozhovárať. Nie sú tu žiadne zvyšky zatrpknutosti," hovoril v nedávnom interview pre Autoweek Mark Webber, ktorý však bol v istom období s Vettelom na nože. "Či som bol vtedy anjelom? Nie. Bol on anjelom? Nie. Robili sme proti sebe všetko — až na otrávenie toho druhého jedlom. Rukavice boli hodené. Taká je však Formula 1. Tak by to malo byť."

Multi 21 bola správa tímu, ktorá hovorila o to, že druhé auto má dôjsť do cieľa pred tým prvým, teda Vettelovým. Tím sa na takejto stratégii dohodol už pred pretekmi. "Povedali sme si, že budeme súperiť až po druhú zastávku v boxoch, dovtedy je v tom každý sám za seba. Ak zvládneme 80 percent pretekov a budeme na dobrej pozícii, ukončíme to, pretože už to začínalo poriadne vrieť. Fungovalo to perfektne, až kým Sebastian ten kúsok neodignoroval…"

Vettel začal na svojho kolegu útočiť a trinásť kôl pred koncom sa mu ho podarilo predbehnúť. Napätie v miestnosti pre víťazov a na pódiu by sa dalo krájať.

"Pravdepodobne to všetko vyvrcholilo na konci roka 2012, keď Sebastian bojoval s Alonsom o šampionát," vysvetľoval v podcaste Beyond the Grid Christian Horner, ktorý sa na celú situáciu pozeral z pozície šéfa tímu. "Mark ho na začiatku pretekov v Brazílii, ktoré mali rozhodnúť šampionát, pritlačil o múr. Napokon to vyústilo v to, že ho Bruno Senna roztočil."

Veľká cena Malajzie 2013 (štart)
Infiniti Red Bull Racing

"Sebastiana to neskutočne nahnevalo, pretože sme o tom pred pretekmi diskutovali. Mark už nebol v boji o titul. Bolo to o tom, aby spravil všetko na podporu svojho kolegu. V ten deň však zaúradovali inštinkty a povedal si, že tohto chlapíka teda podporovať nebude," spomínal Horner.

Veľká cena Malajzie 2013 bola len druhou po pamätných pretekoch v Brazílii. A hoci ich delilo päť mesiacov, Vettel na Webberovu službu nezabudol. "Potom sme sa dostali do situácie, že Markovo auto bolo vpredu a Sebastian na nových gumách za ním. Gumy boli vtedy dosť chúlostivé, tak mu hovoríme: 'Okej, drž si svoju pozíciu.' Sebastian si povedal 'po***te sa'."

Na otázku, či to bola odplata za Interlagos, Horner odpovedal jednoznačne: "Stopercentne. Stopercentne. Povedal mu to po pretekoch, keď si spolu sadli v Číne. Intenzívnejšie to azda ani byť nemohlo."

Bývalý pretekár a šéf tímu potvrdil slová Marka Webbera o tom, že "nebol anjelom": "Sebastian bol jednoducho rýchlejší. Mark teda využíval všetko, čo mohol, aby sa mu dostal pod kožu. Mark bol skvelým súperom, nemilosrdným. Hral každú psychologickú hru, aká len existovala. Mark spravil všetko preto, aby Vettela rozhodil. Ak to znamenalo, že bude musieť použiť tím, spravil by to."

Dalo sa niečo s atmosférou v tíme spraviť? "Mohli sme Marka nahradiť skôr… Neviem, čo sa s tým dalo robiť. Keď mal Mark svoj deň, odjazdil fantastické preteky. Prichádza mi na um Monako 2010, Barcelona v tom istom roku, Nürburgring 2009, Silverstone 2011. Odjazdil niekoľko fenomenálnych veľkých cien, v ktorých bol nedotknuteľný. Mark mal však problém s udržiavaním tej úrovne."

A so Sebastianom Vettelom. "Jeho najväčšia šanca prišla v roku 2010. V upršanej Kórei viedol šampionát, na autá za ním získaval sekundu na kolo, no Sebastianom bol posadnutý. Vzďaľoval sa aj jemu, keď to v aute nezvládol. To bola obrovská šanca získať titul."

Vzťah Marka Webbera a Sebastiana Vettela sa začal rozoberať na všetkých frontoch. Keď teda o pár dní Christian Horner obedoval v Buckinghamskom paláci s kráľovnou Alžbetou, musel jej veci dôkladne vysvetliť.

"Musel som riešiť túto bizarnú situáciu s jazdcami, a potom som mal obed s kráľovnou a princom Filipom. Vysvetľoval som jej, čo je Multi 21, a prečo bol náš austrálsky pretekár taký nevrlý voči nášmu nemeckému jazdcovi. Táto konverzácia počas obeda s kráľovnou skutočne prebehla," podotkol Horner. "A prejavila o ňu veľký záujem."

"Veľmi to zaujímalo aj princa Filipa. Pýtal sa napríklad aj na to, či by sme sa mohli pozrieť na jeden z jeho vozov, pretože na nich súťažil." Vysvitlo, že mal záujem o pomoc a tipy z prostredia Formuly 1. "Presne! Zavolám Adrianovi (Neweymu, pozn. red.), nech sa na to pozrie," rozosmial sa Horner. "Bola to vskutku bizarná situácia."

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk