F1.sk F1.sk

FIA chce opotrebenie gúm vrátiť na úroveň roka 2011
zdroj: Twitter/Toro Rosso

FIA chce opotrebenie gúm vrátiť na úroveň roka 2011

Cieľom Liberty Media je zlepšiť šou na trati. Jednu z veľmi dôležitých úloh dostalo oddelenie FIA, ktoré má na starosti pneumatiky. Vyskúmalo, že najlepšie bude, ak od roka 2020 uvidíme viac zastávok v boxoch. To sa dá dosiahnuť buď tým, že FIA pilotom prikáže v pretekoch prezuť istý počet krát, alebo prirodzenejšie, a teda vyššou degradáciou pneumatík.

Napríklad od mäkkej zmesi sa očakáva, že jej výkon klesne po prejdení desiatich percent dĺžky pretekov o dve sekundy na kolo. Stredne tvrdá zmes sa má spomaliť o rovnakú hodnotu po prejdení osemnástich, tvrdá guma až po prejdení 22 percent dĺžky pretekov.

"Analyzujeme čísla pre degradáciu. Sú pomerne vysoké," cituje Maria Isolu, šéfa Pirelli pre F1, racefans.net. "S chlapcami v Miláne sa snažíme pracovať na simuláciách a pochopiť, čo s týmito číslami chceme dosiahnuť. Pravdepodobne nie sú príliš vzdialené rokom 2011, 2012. Robíme porovnania, aby sme všetkému porozumeli."

Cieľom tohto všetkého je aj maximalizovať počet pretekových stratégií. Zatiaľ čo teraz sa často hovorí o jednej najvýhodnejšej, v "novej ére" Formuly 1 by ich malo byť viac. Napríklad na VC Španielska 2011 sme videli 77 pitstopov, no tento rok ich bolo len 21. To je výrazný pokles aj po zohľadnení faktu, že teraz máme na trati o štyri monoposty menej. Stratégovia mali pred pár rokmi viac možností.

Pre priemerný okruh v kalendári by sa malo pilotom oplatiť ísť na jedno zastavenie s použitím jednej stredne tvrdej a jednej tvrdej sady, dvojzastávková stratégia by sa mala skladať z dvoch stintov na stredne tvrdej a jedného na mäkkej zmesi. Najagresívnejšia, teda trojzastávková stratégia, ráta s troma stintami na mäkkej sade a jedným na stredne tvrdej.

Ciele sú to pekné, tímy však v pretekoch budú vždy robiť všetko pre to, aby ich zvládli s čo najmenším počtom zastávok. Toto bude o to dôležitejšie v prípade, že sa nepodarí zlepšiť aerodynamické vlastnosti áut, teda zlepšiť predbiehanie.

"Čistá degradácia je jedna vec, ale degradácia v pretekoch je čosi iné," uvedomuje si Isola. "Pretože v pretekoch je v záujme tímov manažovať opotrebenie a zmierniť ho bez toho, aby prišli o veľa rýchlosti. Súťažia, takže to musia robiť. Všetky tieto aspekty musíme zarátať a zistiť, aký bude finálny výsledok. Všetky tieto čísla však nie je ľahké predpovedať."

Najnovšie z kategórie: Pirelli

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk