F1.sk F1.sk

Gary Anderson o tom, prečo Ferrari a Red Bully v daždi zaostali
zdroj: TASR/AP

Gary Anderson o tom, prečo Ferrari a Red Bully v daždi zaostali

Kvalifikácia na Veľkú cenu Maďarska bola v tejto sezóne vôbec prvým momentom, v ktorom piloti museli ukázať svoje kvality v hustom daždi. Najlepšie to zvládli Hamilton s Bottasom, ostatní ich tempu tak dobre nestíhali. Očakávalo sa pritom, že Red Bull bude v premenlivých podmienkach excelovať, keďže sa pýši špičkovou aerodynamikou.

Nebol problém Red Bullu v tom, že sa snažil z prítlaku ubrať, aby na rovinkách toľko nestrácal? "Myslím si, že dôvod je o čosi hlbšie," vysvetľuje vo svojej analýze pre Autosport+ bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson. "Pri slikoch sa všetok vzduch v oblasti, kde sa pneumatika dotýka povrchu, presmeruje buď dovnútra, alebo — pretože to sa tímy snažia optimalizovať — hlavne na vonkajšiu stranu kontaktnej plochy pneumatiky." Vzduch následne obtečie koleso z boku.

Pri intermediálkach a gumách do dažďa je to však iné, keďže kontaktná plocha pneumatiky je menšia. Pri slikoch je sto percent plochy behúňa pneumatiky "vystúpených", čiže sa dotýka podložky. Intermediálky však majú dezén, teda z plochy, ktorú majú sliky, zostane len 75 percent, pri gumách do dažďa už len 60.

Pneumatiky do dažďa Pirelli - wet - mokré
Toro Rosso Content Pool

Dezén pomáha pri odvádzaní vody, no zároveň vplýva na prúdenie vzduchu okolo kolesa. "Prúd vzduchu a víry, ktoré takto vznikajú, sú kľúčové pre výkon podlahy a difúzora. Na aute, akým je Red Bull, ktoré jazdí s veľmi veľkým sklonom, všetko závisí od utesnenia podlahy pred zadnými pneumatikami pomocou týchto vírov. Avšak s takouto zmenou v prúdení vzduchu okolo pneumatiky dôjde aj k zmene fungovania tohto všetkého," zdôraznil Anderson.

"Ferrari, ktoré tiež jazdí s veľkým sklonom podlahy, utrpelo rovnako. Zato Mercedes nemá ani zďaleka takú svetlú výšku zadnej časti a teda ho to nezasiahlo. Skúmať by som začal v tejto oblasti," odkázal odborník Autosportu.

Proti tímom hrá ale nedostatok príležitostí na testovanie aerodynamiky gúm. "Žiaľbohu, alebo možno aj vďakabohu, Pirelli nevyrába do veterného tunela modely gúm do dažďa ani modely intermediálok. A CFD simulácie sú pri modelovaní rotujúcich sa kolies a pneumatík trochu lotériou."

Najnovšie z kategórie: Gary Anderson

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk