F1.sk F1.sk

Hamilton a jeho vozový park: Aby veľa nenajazdil, autá vozí odťahovkou
zdroj: Mercedes

Hamilton a jeho vozový park: Aby veľa nenajazdil, autá vozí odťahovkou

Osobnosť Lewisa Hamiltona môže na ľudí pôsobiť rôzne, no jeho talent za volantom mu nemožno odškriepiť. Za necelých dvanásť sezón vo Formule 1 sa stal jedným z historicky najúspešnejších pretekárov. Vďaka štyrom titulom a 67 víťazstvám si prišiel aj na slušný majetok. Neexistuje nič, do čoho by tieto peniaze investoval radšej ako do áut. Vo svojej garáži má hneď niekoľko cenných kúskov, no ak by ste čakali, že sa od nich nedokáže odtrhnúť, asi by ste zostali sklamaní.

Autíčko na diaľkové ovládanie, ktoré šesťročnému Lewisovi kúpil jeho otec, v ňom prebudilo lásku k štvorkolesovým strojom. O dva roky neskôr začal pretekať na motokárach a čoskoro si ho vyhliadli lovci talentov McLarenu.

V roku 2002 zložil skúšku v autoškole a naplno sa rozbehlo jeho naháňanie sa za autami a dievčatami. Najskôr si kúpil ojazdený Mini Cooper, po ktorom si zapožičal Mercedes C200.

"To bolo poriadne štýlové, keďže som mal len osemnásť," hovoril o svojom Mercedese v interview pre Sunday Times Lewis Hamilton. "S dievčatami to šlo potom veľmi dobre! Ja a chlapci sme sa nevedeli dostať do klubov, pretože sme vyzerali mlado. Keď sme sa však začali voziť v céčkovom Mercedese, hneď sme boli dnu! Tie veci, ktoré sme robili, len aby sme sa dostali do toho mizerného baru v Stevenage… smiešne."

Hamiltonova kariéra sa začala rozbiehať. V roku 2007 mu titul ušiel len o bod, no o rok neskôr si to v posledných brazílskych zákrutách vynahradil. Po prestupe do Mercedesu získal ešte tri tituly majstra sveta a nedávno predĺžil so striebornými šípmi zmluvu. V ďalších dvoch rokoch si len na základe novej zmluvy prilepší o 67 miliónov eur — bez bonusov.

Usain Bolt nastupuje do Mercedesu
TASR/AP

Podľa rebríčku Sunday Times je Hamilton s takmer 180 miliónmi eur jedným z najbohatších športovcov vo Veľkej Británii. Nechýba mu veľa a predbehne aj Davida Beckhama. Hovoríme tu o veľkých peniazoch, do čoho ich Hamilton investuje?

"Banky dnes nerobia nič," utrúsil Hamilton. "Toľko športovcov — športovkyne sú v tomto smere celkovo rozumnejšie — svoje peniaze len premárni. Ja si v tejto oblasti dávam pozor. Neviem nič o víne. Neviem toho veľa ani o umení. Ale čo poznám, to sú autá. Na ne sa osobitne zameriavam."

Hamilton má teraz vo svojich garážach v Monaku a v Los Angeles "okolo pätnásť áut", z ktorých osem považuje za "výnimočné". Sú to dve originálne Shelby Cobra, Mustang, Ferrari 599 SA Aperta, dve LaFerrari, McLaren P1 a takmer dvojmiliónová Pagani Zonda 760. Budúci rok bude musieť nájsť miesto aj pre Mercedes-AMG Project One. Bude jedným z prvých, ktorí ho budú vlastniť.

Po Mini si zo svojich peňazí kúpil Ferrari 599 GTO, ktoré len prednedávnom predal. Apertu si však ponechal. "Bolo vyrobených len 80 kusov. Zvyknem mať z každého auta dva. Keď totižto vyjde limitovaná edícia, musím ju mať."

Hamilton sa o svoj vozový park príkladne stará. Napríklad jeho LaFerrari stúpli na hodnote z 2,2 milióna na 8,4 milióna eur. "Mohol by som ich predať za oveľa väčší peniaz, než za aký som ich nakúpil, ale toto sú moji miláčikovia, moje umelecké diela. Tvrdo som sa na ne namakal."

Veľký pozor si dáva aj na najazdené kilometre, a tak autá často preváža. "V Los Angeles mám odťahovku a mechanika. Keď mám pocit, že som sa už na celý deň dosť vybláznil, zavolám mu a on ich vyzdvihne tam, kde práve som." Motoršportový svet obleteli pred pár týždňami fotografie Lewisa Hamiltona ako sedí na svojom LaFerrari. Najprv sa hovorilo o tom, že sa pokazilo, no to len Lewis šetril najazdené kilometre.

LaFerrari Lewisa Hamiltona
Kingbach/Snapchat

Ďalším "miláčikom" v jeho garáži je Shelby Cobra 427 z roku 1966. "Keď som ho objavil, zavolal som Carrollovi Shelbymu, aby sa mi naň pozrel. Povedal, že je jedno z najlepších, aké za dlhú dobu videl. Všetko originálne. Carroll zomrel mesiac potom, čo som ho kúpil."

"Krátko nato som si zadovážil 427 z roku 1967, ktoré v skutočnosti používam častejšie, pretože to z roku 1966 chcem mať v perfektnom stave," vysvetľoval Hamilton, ktorý sa so samotným Carrollom Shelbym skontaktoval potom, čo sa mu jeden obchod nie tak celkom vydaril. "Mám Shelby Mustang GT500 z roku 1967, lebo som videl Steva McQueena jazdiť v Mustangu v Bullitovom prípade. Krásne auto, ale kopa šrotu. Firma odviedla dobrú robotu pri lakovaní, ale zvyšok auta nie je veľmi dobrý. Preto v ňom nikdy nejazdím."

Iné autá boli až puntičkársky vyskladané, ale ani v nich sa často nepreváža. "V Zonde sa jazdí strašne! Je to auto s najlepším zvukom, aké mám, ale pokiaľ ide o riadenie, je najhoršie. Mám verziu s manuálom. Nepáčila sa mi tiptronická verzia. Pagani s tiptronicom, ktorú mi ponúkali, bola horšia ako Smart Roadster, ktorý som mal. Som zvyknutý na rýchle preraďovanie, takže som aj náročnejší ako väčšina zákazníkov. Keby ste ma požiadali, aby som navrhol vlastné superauto, malo by manuál."

Mercedes Project ONE
Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Do budúcna plánuje rozšíriť svoju zbierku o Mercedes 300 SL či Ferrari 250GT California Spyder. "To je moje vysnívané auto — ako to z filmu Voľný deň Ferrisa Buellera. Keď odídem do dôchodku, chcem v takom jazdiť."

Hamilton sa mestom rád prevezie a na semaforoch ho jeho obdivovatelia často spoznávajú. Výzvy na preteky však jasne odmieta. Hovorí, že posledné, čo chce, je pálenie gúm na semaforoch. "Nemá zmysel to riskovať."

Hoci autá sú Hamiltonovým koníčkom aj prácou, dlho v nich vraj nevydrží. "Rád jazdím," skonštatoval takmer až ospravedlňujúco, "ale neznášam, keď musím v aute sedieť viac ako pár hodín." Keď je na pretekoch, necháva sa radšej voziť vo svojom Mercedese-Maybach S600, Mercedese GL 63 alebo v Cadillacu Escalade.

Po živote vo Formule 1 sa preto rozhodne nechystá presedlať na vytrvalostné šampionáty. V nich treba v aute sedieť ďaleko viac ako dve hodiny. "Bez šance. Už Formula 1 je na mojom limite."

Najnovšie z kategórie: Mercedes

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk