F1.sk F1.sk

Allison: Vettel by Hamiltona nepredbehol, ani keby sa za Bottasom nezasekol
zdroj: TASR/AP

Allison: Vettel by Hamiltona nepredbehol, ani keby sa za Bottasom nezasekol

Sebastianovi Vettelovi ušlo víťazstvo vo Veľkej cene Maďarska kvôli nepodarenej zastávke v boxoch a časovej strate vzniknutej pri predbiehaní pomalších monopostov. Tak to vidí istá časť fanúšikov, no James Allison jej oponuje. Neverí, že by bol Vettel dostatočne rýchly na to, aby Hamiltona zosadil z prvej priečky.

Vettel si po Bottasovom pitstope dokázal vypracovať náskok, ktorý dlho postačoval na to, aby sa po výmene gúm dostal pred Fína v Mercedese. To sa nakoniec nepodarilo a za Valtterim Bottasom zostal zaseknutý na takmer celý zvyšok pretekov.

Nebyť toho, predbehol by Vettel Hamiltona? Na túto otázku odpovedal James Allison v najnovšom vydaní Pure Pitwall. "Nemyslím si, že by bol toho schopný."

"Pozrite sa na to, čo sa stalo, keď Vettel vyšiel za Valtterim. Vettel bol na úplne nových ultrasoftoch a Valtteri na dosť opotrebovaných softoch. Na tých softoch mal už odjazdených nejakých dvadsať kôl. Aj tak nepredstavoval žiadnu hrozbu až do chvíle, keď sa Valtteri dostal na tých gumách do približne 50. kola," vysvetľoval Allison. "Len ťažko si viem predstaviť, že potom, čo by vyšiel z boxov a strávil nejakých dvadsať kôl stíhaním Lewisa — a ak by bol toho vôbec schopný —, tak že by mal aj dostatočnú rýchlostnú výhodu na jeho predbehnutie."

Vettel mal výrazne lepšie pneumatiky ako Valtteri Bottas, vďaka čomu sa mu ho podarilo aj predbehnúť. No v prípade Lewisa Hamiltona by to také nebolo. Brit by mohol vpredu manažovať ich stav a zabrať, keď by potreboval.

Valtteri Bottas pred Sebastianom Vettelom a Kimim Räikkönenom
Mercedes

Na prvý pohľad došlo v Bottasovom prípade k chybe v čase, keď sa Mercedes rozhodol okamžite odpovedať na zastavenie Kimiho Räikkönena. Fína povolal do boxov aj napriek tomu, že mal na svojho krajana pomerne komfortný náskok.

"Áno, to sme mohli," uviedol na margo toho, či Bottas mohol ešte odkrúžiť pár kôl. "Či by sme však dokázali zostať na trati tak dlho, aby to niečo zmenilo, to je už iná otázka. Kimi bol pár sekúnd za Valtterim, keď prvýkrát zastavil, takže sme mali istý priestor na nadýchnutie sa."

"Nemuseli sme reagovať hneď v ďalšom kole. Mali sme viac priestoru aj vďaka tomu, že Kimiho zastávka bola pomerne pomalá. Hoci sme sa rozhodli reagovať okamžite, zvažovali sme, či nepotiahneme ešte pár kôl a nevyčkáme, kým to s Kimiho hrozbou o undercut nebude tesnejšie," priznal Allison. "Zvažovali sme to, ale napokon sme to zavrhli. Vedeli sme, že aj naša zastávka by sa nemusela podariť a nechceli sme skúšať šťastie. Azda sme teda mohli ísť ešte pár kôl a v závere by sme neboli takí bezbranní."

"V skutočnosti sme však o gumy prišli tak šesť alebo sedem kôl pred koncom. Tie dve kolá by až taký rozdiel nespravili. A okrem toho treba zvážiť ešte jednu vec. Jeden z dôvodov, pre ktorý sa Valtteri dostal pred Sebastiana, bol ten, že odjazdil o pár kôl viac na nových pneumatikách. Ak by sme na trati zostali, Vettel by bol výraznejšie vpredu. Pravdepodobne by sme neboli schopní sa pred neho dostať. Nič teda nie je také zrejmé, ako sa na prvý pohľad môže zdať," zdôraznil technický riaditeľ Mercedesu.

Valtteri Bottas a Lewis Hamilton
TASR/AP

V čase, keď boli lídri už vo svojom 51. kole, musel Vandoorne svoje auto odstaviť. Réžia pretekov ohlásila začiatok fázy VSC a mechanici Mercedesu okamžite uchopili pneumatiky a náradie a šli sa pripraviť pred garáž. Žiadne auto však neprišlo. Komentátori zatiaľ špekulovali, či šlo o snahu vylákať do boxov Ferrari, alebo len o štandardnú procedúru Mercedesu na začiatku fázy VSC.

Nebola to šanca zastaviť Bottasa a nasadiť mu nové pneumatiky? "Áno, keby sme mali garantované, že fáza bude trvať dosť dlho. V tom čase sme mali v rukách riskantné druhé miesto a mysleli sme si, že by sme to mohli zvládnuť až do cieľa. Neboli sme si však istí. Scenár, v ktorom by sme sa na trať vrátili až na štvrtom mieste, sme považovali za najhorší možný."

"Mohli sme teda vymeniť riskantné druhé miesto za istú tretiu priečku, lebo pred Räikkönenom bol na to priestor. Zvážili by sme to, keby sme mali istotu, že fáza VSC bude trvať dosť dlho na prezutie. Problém bol však v tom, že auto, ktoré túto situáciu spôsobilo, zastavilo hneď pri medzere v bariérach. Bola to len otázka sekúnd, kým ho maršáli zatlačia."

Lewis Hamilton
TASR/AP

V Mercedese sa rozhodli skúsiť udržať double. "Ako sa nakoniec ukázalo, to druhé miesto nevyšlo. Dôsledky kolízií boli pre Valtteriho horšie, na základe čoho spadol až na piate miesto za Ricciarda."

Ďalšia otázka sa týkala pneumatík. Ako sa Hamiltonovi darilo ich držať pri živote 25 kôl? "Šli sme na ultrasofty, aby sme dobre odštartovali. Bolo dôležité mať dobrý štart, väčšina našich strategických simulácií ukázala, že to nám vynesie dobrý výsledok."

"Bola to zmes vecí," dodával Allison. "Prvou z nich je tá, že máme auto, ktoré sa o gumy stará pomerne dobre. Okrem toho bolo aj nastavené tak, aby pneumatiky šetrilo. Náš pilot má veľmi citlivé nohy, stará sa o gumy, kontroluje ich teploty, a teda čo najviac predlžuje ich život, zatiaľ čo je aj pomerne rýchly."

Najnovšie z kategórie: Mercedes

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk