F1.sk F1.sk

Analýza situácie vo Force Indii: O čo všetko tu aktuálne ide?
zdroj: Force India

Analýza situácie vo Force Indii: O čo všetko tu aktuálne ide?

Force India dlhšiu dobu živorila a nemala dostatok financií na fungovanie, až to Sergia Péreza a niektoré ďalšie strany vytočilo. Prišla akási oficiálna vzbura proti majiteľovi tímu Vidžajovi Maljovi, vďaka ktorej o stajňu de facto prišiel. Tá je kvôli neuhrádzaniu záväzkov aktuálne v správe administrátorov, ktorí hľadajú nového majiteľa.

Ten sa pravdepodobne nájde, pretože záujemcov je niekoľko, nuž a stajňa následne prejde do jeho rúk. Tu však vzniká problém, pretože niektoré veci musia odsúhlasiť aj konkurenčné tímy. Rôzne zdroje prinášajú rôzne informácie a so zmenou názvu podľa všetkého problém nebude, ibaže majiteľ by mohol prísť aj o právo na peniaze od Manažmentu F1 (FOM). 

Jedna z podmienok ich pridelenia hovorí o tom, že stajňa sa musela dvakrát z posledných troch rokov dostať do top 10 konečného konštruktérskeho poradia. Nuž a keď prejde zoskupenie do rúk niekoho iného, tak o túto výsadu príde. Force India napríklad v tomto roku takto dostane 58,8 milióna a o časť z tejto sumy by noví majitelia prišli. A nielen na jeden rok, takže im to rozhodne nie je jedno.

Ak by sa našiel súhlas všetkých konkurentov, žiadny problém. Ibaže McLaren, Renault a Williams sú proti. Najskôr sa špekulovalo o všetkom možnom, ale teraz sa zdá, že všetky tieto zoskupenia sú na tom podobne a vadí im tá istá vec: Ferrari už kontroluje aj Haas a Sauber, pričom Mercedes podľa všetkého získa/plánuje získať kontrolu nad Force Indiou. No a ak sa tieto zoskupenia spoja, v rukách budú mať obrovskú moc.

A nielen to: už sme mali možnosť vidieť, ako výkonnostne napredovali Haas i Sauber, takže to isté by sme mali čakať aj od Force Indie. McLaren, Renault a Williams sa teda cítia byť ohrození a nepáči sa im to. Niektoré stajne by ich dokázali porážať aj s menším množstvom investovaných zdrojov, pretože všetko, čo sa dá, kúpia od Ferrari alebo Mercedesu.

"Nebudem ich kritizovať," povedal na margo Haasu šéf Renaultu Cyril Abiteboul v rozhovore pre BBC Sport. Ale: "Toto nie je taká F1, aká by sa nám páčila. Tak trochu sa obávame toho, že takáto konštrukcia nikomu, kto nebude súhlasiť s výhodami hlavného a služobníckeho tímu, neumožní nadobudnúť konkurencieschopnosť."

"Náznaky toho vidíme v niektorých častiach štartového roštu aj dnes, prípadne pri vývoji šasi alebo motora. Musíme zabezpečiť, že toto nebude nevyhnutnosť, pretože inak náš model nebude fungovať a naše zapojenie v F1 nebude udržateľné," dodal Abiteboul.

"Chápem aj tieto otázky, s akými prichádzajú Cyril a ostatní," reagoval šéf Mercedesu Toto Wolff. "Pýtajú sa na budúcnosť F1 a na to, či veľké tímy kúpia menšie. Absolútne to rešpektujem. A s týmito názormi súhlasím, pričom podľa mňa to nie je správna cesta vpred. Dúfam, že sa dopracujeme k rozhovorom a takáto kooperácia tímov bude zúžená."

"Po komerčnej stránke by to dávalo význam, ale má to aj nevýhody: môže to zmeniť konkurenčné poradie. Musíme teda nájsť riešenie, vďaka ktorému by malé tímy dokázali profitovať zo zdieľania infraštruktúry, ale súčasne by nezískavali takú výhodu, aká je aktuálne možná," poznamenal Wolff.

BBC s rovnakou otázkou oslovilo aj McLaren a Williams, ibaže tieto tímy sa odmietli vyjadriť. Auto Motor und Sport tvrdil, že pri týchto zoskupeniach ide o niečo iné. Možno sa len boja ďalšieho konkurenta a preto chcú Force Indiu do istej miery sabotovať.

Reportér Andrew Benson pripomína aj inú skutočnosť. Čo ak bude z Force Indie béčko Mercedesu a na trati vznikne situácia, že jazdec z tohto béčka bude pred jazdcom z áčka? V skutočnosti už vieme, čo sa stane: Esteban Ocon takto v Monaku bez problémov pustil Lewisa Hamiltona pred seba. Dokonca sa aj objavili informácie, ktoré potvrdzovali, že sa tak stalo na žiadosť Mercedesu. Takže celá súťaž by bola do istej miery deformovaná.

Bude teraz aj Ferrari ťažiť z toho, že jazdci Haasu a Sauberu pustia červených dopredu? Prípadne to sťažia strieborným? Nie je vylúčené, že v druhej časti ročníka to v zápale majstrovského boja môže zájsť až do takýchto krajností. A nikto by s tým vlastne nemohol nič spraviť. Vlastne už aj keď Sebastian Vettel získal jeden zo svojich titulov, tak Michael Schumacher po posledných pretekoch otvorene potvrdil, že ho pustil a pozíciu mu daroval zadarmo.

Vráťme sa však k situácii Force Indie a k spomínanému súhlasu zo strany ostatných tímov. Tri podpisy zatiaľ chýbajú, ale napokon možno budú. Na priamu otázku, či by bol Renault ochotný niečo vetovať a robiť problémy v prípade, ak by mal nový tím úzko spolupracovať s Mercedesom, prišla takáto odpoveď Cyrila Abiteboula: "Odpoveď znie nie, pretože chceme zachrániť pracovné miesta. Ale ešte predtým, ako budeme hlasovať, chceme mať určité zábezpeky týkajúce sa toho, že sa tak nestane (Mercedes nebude s Force Indiou spolupracovať tak, ako Ferrari s Haasom, pozn. red.)."

Zaujímavý postreh v celej tejto záležitosti priniesol aj novinár Joe Saward. Ten vo svojom blogu tvrdí, že o nárok na peniaze by tím prišiel len vtedy, ak by vyhlásil platobnú neschopnosť. To sa však nestane, pretože Force India išla "len" do nútenej správy. O vyhlásení platobnej neschopnosti to vôbec nebolo.

Sergio Pérez počas víkendu na Hungaroringu povedal, že celý proces rozbehol preto, aby zachránil prácu viac ako 400 ľuďom. Ak by sa nový majiteľ nenašiel, tak by im ju rozhodne nezachránil, ibaže podľa Sawarda sa nový majiteľ určite nájde. Joe už pred časom tvrdil, že Vidžaj Malja žiadal 200 až 300 miliónov eur, teda totálne prestrelenú sumu. Teraz to však bude menej.

"Vidžaj Malja tímu napísal, že naďalej je vo velení a vraj je aj najväčším veriteľom - to všetko prostredníctvom holdingu Orange India so sídlom v Luxemburgu," informoval Saward. "Povedal, že tím tejto holdingovej spoločnosti dlží 208 miliónov dolárov."

"Ani jedna z týchto informácií podľa všetkého nie je pravdivá. Keď je spoločnosť v nútenej správe, tak ju vedie administrátor a nie predchádzajúci riaditelia. A ak sa niekto pozrie na účtovníctvo Force Indie, tak peniaze, o ktorých Malja pravdepodobne hovorí, sú kapitálovou rezervou spoločnosti. Nuž a tieto peniaze nemôžu byť právne využité na vyplatenie spolumajiteľov."

Tým pádom majú na peniaze nárok veritelia ako Mercedes, BWT, ale napríklad aj Sergio Pérez. "Počuli sme, že aktuálne dlhy spoločnosti Force India Formula One Team Ltd sú 43 miliónov dolárov," dodal Joe Saward.

Toto je teda minimálna suma, ktorú si administrátori od nového záujemcu zapýtajú. Určite to teda bude omnoho menej, ako by žiadal Vidžaj Malja. Rozhodne boj záujemcov, ktorí majú byť štyria či piati. Vyššia ponuka berie.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk