F1.sk F1.sk

Palmer naložil zúfalému "wingmanovi" Bottasovi: Šťastie, že Vettel nevypadol
zdroj: internet

Palmer naložil zúfalému "wingmanovi" Bottasovi: Šťastie, že Vettel nevypadol

Jolyon Palmer si vo svojom tradičnom stĺpčeku pre BBC vzal na mušku hlavne Valtteriho Bottasa. Je presvedčený o tom, že tak on, ako aj Kimi Räikkönen, už boli definitívne degradovaní do pozície tímovej dvojky, ibaže u Bottasa to bolo omnoho viditeľnejšie. Mercedes sa s tým vôbec "nebabral" a zo svojho pretekára spravil "wingmana".

Takto ho po pretekoch označil Toto Wolff, ale aj zo slov technického riaditeľa Jamesa Allisona bolo cítiť spokojnosť s výsledkom, takže Bottasov osud mu bol do veľkej miery ukradnutý. Wolff navyše na oficiálnej stránke Mercedesu napísal, že to boli Bottasove "najlepšie preteky za dva roky pôsobenia v Mercedese". Hmmm.

Nuž a keď sa za podporu poďakoval aj Lewis Hamilton, bolo azda každému zrejmé, aké sú aktuálne Bottasove úlohy. Avšak nech to znie akokoľvek trpko a kruto, z pohľadu tímu je to rozhodne správne. Veď Bottas stráca 81 bodov.

"Fínova jazda bola počas dvoch tretín pretekov excelentná a tímového kolegu Lewisa Hamiltona dobre chránil pred rýchlejšími autami Ferrari," skonštatoval Palmer pre BBC Sport. "V záverečných fázach však Bottas zjavne stratil hlavu a nebol ďaleko od vyvolania obrovskej kontroverzie."

Palmer celkom otvorene písal o tom, že Bottas v prvom stinte akosi záhadne spomalil a Hamiltonovi pomohol vytvoriť si náskok na úrovni 8,6 sekundy; a to všetko v priebehu pätnástich kôl! "Zdalo sa, že Ferrari malo v pretekoch rýchlejšie auto, takže to bol kľúčový náskok. Hamiltonovi pomohol k tomu, aby bol počas fázy zastávok v boxoch mimo Vettelov dosah."

Bottas prvou zastávkou v boxoch pokrýval zastávku Kimiho Räikkönena, ktorý by inak realizoval undercut a mohol by byť hrozbou pre Lewisa Hamiltona. Takto však nebol. Následne ňou mohol byť Vettel, ktorému sa po chvíli otvorilo okno desiatich kôl na to, aby zašiel do boxov a vrátil sa pred Bottasom, ibaže Ferrari to nezvládlo. Nemec uviazol v premávke a stratil mnoho cenných sekúnd, aby mal navyše ešte aj pomalú zastávku.

"Ak by to vyšlo, plán Mercedesu by zlyhal," pripomenul Jolyon Palmer s dodatkom, že v tejto fáze odrazu Bottas dokázal zaznamenať dve najrýchlejšie kolá pretekov. Aj vďaka ním sa udržal pred Vettelom, ibaže pre jeho pneumatiky, ktoré museli vydržať celých 55 kôl, to bola tvrdá rana.

Bývalý pretekár vzápätí uviedol, že keď Ferrari nevyšiel ani tento ťah, povolalo Räikkönena do boxov druhýkrát. Scuderia si myslela, že to vyvolá aj druhú zastávku Bottasa a Vettel bude mať voľnú cestu, ibaže v Mercedese na túto návnadu neskočili. Bottasa použili ako zátku, ktorú Vettel na Hungaroringu jednoducho nemal šancu predbehnúť. Hamilton bol tým pádom neohrozene na čele. 

Palmer vzápätí pripomenul, že aj Räikkönen bol len "návnada", ktorá mala stiahnuť Bottasa z trate a uvoľniť cestu Vettelovi. Keď však na ňu Mercedes neskočil, tím de facto ukázal, že z Bottasa je už len "wingman", teda človek, ktorý tímovej jednotke kvalitne kryje chrbát.

"Ibaže v 65. kole posunul Bottas svoje povinnosti do nového extrému. Vettelove útoky boli čoraz úpornejšie a nebezpečnejšie. Bottasove zadné pneumatiky viditeľne odchádzali a keď na výjazde z prvej zákruty nedokázal na asfalt preniesť dostatočný výkon, Vettel využil príležitosť a predbehol ho."

A v tom to prišlo. Vettel vybral druhú zákrutu dosť agresívne a Bottas do neho vrazil. "Určite sa nemal pokúšať získať týmto spôsobom späť svoju pozíciu. Vettel bol jednoznačne vpredu, Bottas do zákruty prichádzal úplne zvnútra a pomaly sa dotýkal trávy. Nemal šancu zvládnuť to. Bottas bol za Vettelom, mal staršie pneumatiky so slabším gripom a bol na špinavšej časti trate. Vettelov manéver bol teda už  zvládnutý."

"Bottas však pokračoval, sčasti vyšiel na obrubník, zablokoval kolesá a Vettela zozadu trafil. Podľa mňa to bolo v jeho podaní zúfalstvo. V tom okamihu mu vôbec nevadilo, že by sa s Vettelom zrazil, pričom svoje auto dostal do pozície, v ktorej bol náraz takmer nevyhnutný. Prišlo to pritom len pár týždňov po tom, ako Wolff a Hamilton obvinili Ferrari z neférových praktík..."

Palmer narážal na podujatia vo Francúzsku a vo Veľkej Británii, ale pripomenul, že Mercedes neskôr tieto obvinenia stiahol. "Podľa mňa bol Bottasov maďarský incident najpochybnejší spomedzi všetkých. Pre dobro F1 mal Vettel šťastie a ustál to bez poškodení. Ak by totiž po Bottasovom náraze zozadu odstúpil, mohlo to na doposiaľ úchvatnej sezóne zanechať škvrny."

"Ak by Vettel odstúpil, tak si myslím, že inkvizícia zo strany Ferrari a zo strany FIA by bola poriadne silná," povedal Jolyon Palmer, podľa ktorého už oba tímy bojujúce o titul stavili na tímovú réžiu.

"Z môjho pohľadu bola Budapešť okamihom, v ktorom už Ferrari i Mercedes jednoznačne uložili vajíčka do jedného košíka. Z Bottasa bol obetovaný 'wingman' Mercedesu, ale v červenom rohu platí to isté o Räikkönenovi vo Ferrari, aj keď to bolo omnoho slabšie."

"Niekomu sa to možno nebude páčiť, ale keď je sezóna takáto vyrovnaná a v boji o titul reálne ostali len dvaja jazdci, musí to byť správne pre oba tímy. Bottas i Räikkönen v tejto sezóne ukázali pekné okamihy, ale druhá časť sezóny bude o šou Hamilton vs Vettel. A 'wingmeni' budú zohrávať čoraz dôležitejšiu rolu," dodal Jolyon Palmer.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk