F1.sk F1.sk

FIA sa chce s tímami dohodnúť na úprave spätných zrkadiel
zdroj: Red Bull Content Pool

FIA sa chce s tímami dohodnúť na úprave spätných zrkadiel

Technickí riaditelia jednotlivých tímov Formuly 1 boli zvolaní na špeciálne stretnutie so zástupcami FIA, ktoré by sa malo uskutočniť počas maďarského súťažného víkendu. Riešiť sa bude umiestnenie a veľkosť spätných zrkadiel, pretože v tomto smere sa objavilo hneď niekoľko problémov.

Viacero pretekárov sa sťažovalo na nedostatočne dobrý výhľad, za čo môžu do veľkej miery nové pravidlá. Posledný incident, ktorý kvôli tomu vznikol, sme registrovali v kvalifikácii na VC Rakúska, kde Sebastian Vettel blokoval Carlosa Sainza. Následne sme technického delegáta FIA Jo Bauera videli vykonávať testy s Ferrari. Preveroval, aký je z tohto auta výhľad.

Podľa šéfa FIA pre technické záležitosti monopostov Nikolasa Tombazisa je problém v tom, že bočnice sú pomerne vysoko a zadné krídlo je zasa veľmi nízko. V oblasti medzi tým je málo priestoru na to, aby mali jazdci za seba dobrý výhľad. Nuž a "späťáky" sú vraj menej efektívne aj kvôli nasadzovaniu áut s vysokým sklonom.

FIA chce veľmi presne vymedziť miesto, do ktorého bude možné zrkadlá umiestniť. Ich prostriedok by mal byť 640 milimetrov nad referenčnou rovinou a 450 milimetrov do oboch strán od stredu auta. Povolená by mala byť päťmilimetrová tolerancia. Doposiaľ to bolo tak, že zrkadlá mohli byť umiestnené 200 až 550 milimetrov od stredu auta a z výškového hľadiska neboli nijako obmedzené.

Ak by návrh prešiel, bolo by potrebné odsúhlasiť ho aj Svetovou motoristickou radou. Nasadenie novinky by bolo možné až niekedy ku koncu sezóny, prípadne od budúceho roku.

Počas víkendu v Silverstone sme spozorovali nezvyčajnú vec; Mercedes mal na svojom aute dva páry zrkadiel a skúmal, ktoré umiestnenie bude lepšie. Ani jedno však nebolo v súlade s novou direktívou, takže strieborní si pravdepodobne budú musieť počkať na jej odsúhlasenie.

FIA by súčasne rada zamedzila rôznym špekulatívnym zneužívaniam zrkadiel. Viaceré tímy ich upevnili niekoľkými rôznymi podperami, ktoré celkom jednoznačne spĺňajú aerodynamický účel. Ferrari v tomto smere zašlo najďalej a dostalo STOPku. Mercedes, Red Bull či Force India si svoje riešenia zatiaľ mohli ponechať.

Pri novom uchopení zrkadiel bude FIA očakávať, že tímy na jej adresu najskôr zašlú ilustrácie svojich uchopení. "Takto sa vyhneme zbytočným diskusiám," skonštatoval Tombazis, ktorého slová cituje Autosport.

Najnovšie z kategórie: FIA

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk