F1.sk F1.sk

Edd Straw: Formula 1 potrebuje viac Räikkönenov
zdroj: TASR/AP

Edd Straw: Formula 1 potrebuje viac Räikkönenov

Kimi Räikkönen je najstarším jazdcom v štartovom poli a podľa Edda Strawa sa tak aj správa. Rozhodnutie komisárov zo Silverstone vzal s — na pomery Formuly 1 — obrovskou statočnosťou. Nielen, že trestu neodporoval, no za svoje činy sa aj ospravedlnil. Viacero pilotov by vraj si mohlo brať z Fína príklad.

"Kimi Räikkönen spravil po Veľkej cene Veľkej Británie niečo neobyčajné. Po obdržaní desaťsekundového trestu za roztočenie Lewisa Hamiltona jednoducho penalizáciu prijal a sa ospravedlnil," otvára svoj článok na Autosport+ Edd Straw. "To, že je to hodné spomenutia, hovorí veľa o tom, ako tímy a jazdci reagujú na tresty vo Formule 1 — jednak na tie udelené im a jednak na udelené ich súperom. A hoci Räikkönenova reakcia nie je jedinečná, len veľmi málo ráz jazdci trest akceptujú. Sankcie sú obyčajne terčom sťažností."

"Formula 1 by na tom bola oveľa lepšie, keby sa v týchto situáciách viac jazdcov chovalo ako Räikkönen. Ľudia toto väčšinou odôvodňujú tým, že nechcú sledovať pretekárov, ktorí sa správajú ako ufňukaní futbalisti," píše dlhoročný novinár, podľa ktorého však existujú aj vážnejšie dôvody, pre ktoré by mali byť pretekári statočnejší. Jedným z nich sú "bujnejúce tresty, ktoré mnohí kritizujú".

"Negatívne reakcie v zápale boja sa dajú pochopiť," pokračuje Straw poukazujúc na reakciu Lewisa Hamiltona a Mercedesu krátko po víkendových pretekoch. "Napokon však zo svojich vyjadrení upustili. Také niečo sa vždy stane a sú to presne tie emócie a ľudská stránka, na ktorých absenciu sa ľudia v modernej F1 sťažujú."

Lewis Hamilton
F1/Twitter

"V mnohých prípadoch však také reakcie na tresty prichádzajú dávno po samotnom incidente." Príkladom má byť rozhovor Sebastiana Vettela s Natalie Pinkham na Red Bull Ringu. Tá sa ho v nedeľu pred pretekmi opýtala, či považuje trest z kvalifikácie za oprávnený. Hoci bol fakt, že Sainza v prvej zákrute blokoval nad slnko jasnejší, Vettel odvetil: "Nie."

Zároveň však doplnil, že aj keď ho tím nevaroval, mal o svojom súperovi vedieť. O čosi neskôr Vettel vyhlásil, že rozmáhajúce sa tresty nie sú ani tak vinou komisárov ako samotných jazdcov.

"Pravidlá sú teraz poriadne tučné," komentoval Vettel. "Je to spôsobené všetkými jazdcami, všetkými z nás. Každý sme raz viac či menej nariekali a sťažovali sa. 'On spravil toto, on spravil tamto.' Verím však tomu, že by ste nás mali nechať si to vyriešiť na trati."

Zaujímavé slová. "Je v tom štipka irónie, keďže Vettel je podľa niektorých jeho kolegov jedným z hlasnejších jazdcov pri podobných otázkach na brífingoch pilotov. Ale má pravdu," skonštatoval Straw.

Ako ďalší príklad uvádza incident medzi Pierrom Gaslym a Sergiom Pérezom. Pilot Toro Rosso dostal päťsekundový trest, kvôli ktorému sa v poradí prepadol až za mexického pretekára. Rozhodnutie komisárov označil za "totálne smiešne". Ovplyvniť ho mali aj výpady Sergia Péreza smerom na Gaslyho počas vypočúvania. "Skončil jedenásty a bez bodu, tak sa snažil na mňa hádzať vinu tak, ako len vedel."

Pierre Gasly
Pirelli Motorsport

"Keby sa Pérez nesnažil Gaslyho čo najväčšmi obviniť, možno by to komisári nechali tak. Ich rozhodnutie v prípade kolízie Sainza a Grosjeana bolo netrestať. V správe komisárov sa spomína, že obaja jazdci sa zhodli na tom, že šlo o pretekársky incident," vysvetľuje Straw. "Nepovšimnutý zostal aj náraz Romaina Grosjeana do jeho kolegu Magnussena v tretej zákrute. Potichu sa na naň zabudlo, keďže to Dánovi príliš neuškodilo a boxový múrik to smerom ku Charliemu Whitingovi zbytočne neroztruboval."

"Jazdci sa vždy dožadujú konzistentnosti, zhovievavosti či prísnosti, keď sa im to hodí. Keby bol Pérez v Gaslyho pozícii pri takomto vypočúvaní, čakal by, že mu to prejde. A v tom je problém," upozorňuje rodák z Twickenhamu. "Je zvláštne, že pri Räikkönenovom incidente, neuveriteľne podobnom tomu Vettelovmu, prišiel iný trest. Tento príklad ukazuje, že žiadne dva incidenty nikdy nebudú identické." A hoci boli tresty odlišné, Räikkönen ich neriešil.

Straw sa vracia späť ku jazdcom a ich sťažnostiam. "Tie sú sčasti spôsobené aj systémom, v ktorom oni informujú svojich manažérov, tí sa potom naťahujú s Charliem Whitingom o tom, aby veci posunul komisárom. Je pochopiteľné, že sú jazdci kvôli incidentom nahnevaní a pre nás je ľahké povedať, že by v zápale boja po dotyku kolies v nenormálnych rýchlostiach byť nemali. A hoci sa tomu nedá vyhnúť, stalo sa to súčasťou Formuly 1 rovnako ako nekončiace sa sťažnosti hráčov smerom ku futbalovému rozhodcovi."

Sebastian Vettel
Ferrari

"Aby sme pokračovali v analógii s futbalom, zatiaľ čo jazdci nemôžu a nebudú filmovať, aby stiahli rozhodnutie na svoju stranu, fňukanie vo vysielačke sa stalo štandardnou praktikou," hovorí Edd Straw. "Je na jazdcoch a tímoch, aby pri trestoch začali uplatňovať dospelejší prístup. Samotný Vettel v tomto smere povedal pár rozumných viet."

"Motoršport nie je čierny alebo biely, preto žiadne dve rozhodnutia nemôžu byť rovnaké," cituje vo svojom článku Sebastiana Vettela. "Nevidím však potrebu neustále rozhodovať, no to sa z tohto športu stalo. Na každý incident sa treba pozrieť a takzvané 'pretekové incidenty' sa už viac nesmú diať. A tak sme dopadli. S masívnou knihou pravidiel, ktorá by mohla mať názov: 'Už nám nie je dovolené pretekať.' Lebo taký mám z toho niekedy pocit."

"Dúfajme, že Vettel zastáva rovnaký postoj a na brífingoch jazdcov. Jeho správa by mala byť jednoduchá; buďme všetci ako Kimi Räikkönen — sťažujme sa menej a keď veci idú proti nám, akceptujme ich," dodal Edd Straw.

Najnovšie z kategórie: Kimi Räikkönen

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk