F1.sk F1.sk

Bájkar Alonso: Tajomné zákutia jeho rétoriky
zdroj: McLaren

Bájkar Alonso: Tajomné zákutia jeho rétoriky

Fernando Alonso nepochybne patrí medzi najlepších pretekárov na štartovom rošte, ale svojimi zvláštnymi vyjadreniami si narobil mnoho nepriateľov. Naďalej sa nájdu skupinky fanúšikov, ktoré mu to "žerú", ale postupom času sa chtiac-nechtiac dostáva do nemilosti. Jeho slovná virtuozita už predčila aj značné pretekárske kvality.

V aktuálnom stĺpčeku pre ESPN si na jeho správanie a prístup posvietil Nate Saunders, ktorý mu dal poriadne zabrať. Otvorene poukázal na všetko, čo Alonso robí už dlhšiu dobu a rozdelil to do štyroch kategórií.

  1. ŽIJÚCA LEGENDA

Vyjadrení v tomto smere bolo už dosť veľa a ďalšie prišli i počas nedávneho francúzskeho víkendu. Veď si len spomeňme na štvrtkovú tlačovku a slová o víťazstve na 24-hodinovke v Le Mans: "Toto víťazstvo kladiem na vyšší level ako ktorékoľvek iné víťazstvo v Le Mans."

Áno, novinári i fanúšikovia, ktorí tlačovku sledovali, vybuchli smiechom. Okrem niekoľkých jednotlivcov, ktorí dvojnásobného majstra sveta a jeho rétoriku ešte neprekukli, každý nechápavo krútil hlavou. Jasne, že Alonsov výkon bol veľmi dobrý, ale okrem druhého auta Toyoty nemal v Le Mans absolútne žiadneho súpera. Aj keď zvesela tvrdil, že o víťazstvo sa bilo desať áut. 

Nuž a vráťme sa napríklad k Veľkej cene Azerbajdžanu. Alonso mal v prvom kole problém a do boxov sa vrátil na troch kolesách, aby napokon skončil siedmy. 

Okamžite zdôraznil, že "v prvom rade, nikto iný by sa s týmto autom ani nevrátil do boxov. Všetci by ho okamžite odparkovali a ak by sa aj vrátili, tak by odstúpili. My sme však auto neodparkovali a ani sme neodstúpili, bojovali sme o každú desatinku každého kola, celé preteky sme boli blízko k múrom a myslím si, že to boli najlepšie preteky môjho života." Uznajte aké heroické.

Ale to nebolo všetko, pretože Alonso na sociálne siete o pár dní pridal takýto status: "Videl som fotografie poškodenia. Teraz už vôbec nepochybujem o tom, že to boli neopakovateľné preteky."

Nuž a takýchto "najlepších pretekov v živote" sme u Alonsa narátali už mnoho. Zaujímavé to bolo aj v Austrálii: "Už niekoľkokrát som mal také nekonkurencieschopné auto bez akejkoľvek zimnej prípravy. Museli sme brutálne šetriť palivo a mám pocit, že sme tak strácali možno sekundu na kolo, no aj tak sme boli na bodoch. To, čo robíme, je veľké prekvapenie. Boli to asi jedny z najlepších pretekov, aké som kedy absolvoval."

Ak máte čas, pohľadajte si Fernandove vyjadrenia z ktoréhokoľvek víkendu. Vždy to bolo podobné a už teraz sa tešíme na jeho rakúske mediálne predstavenia. Vieme vytušiť, čo bude nasledovať.

Fernando Alonso a Valtteri Bottas
TASR/AP

2. ODVÁDZANIE POZORNOSTI OD PROBLÉMU

Nate Saunders zacitoval ďalšie Alonsovo vyjadrenie: "Výkon je taký, aký je. Som o dve desatinky pred najtalentovanejším mladým jazdcom posledných rokov, Stoffelom, takže takáto je naša reálna rýchlosť. Myslím si, že som aktuálne jediný, kto nad svojim kolegom (na kvalifikačné minisúboje) vyhráva 8:0. A to je šampión GP2 i majster všetkých kategórií, v ktorých súťažil."

Tieto slová padli po tom, ako Alonso na okruhu Paula Ricarda vypadol už v prvej časti kvalifikácie. McLaren mal slabučké auto a už niekoľko rokov s ním nedokáže nič spraviť, čo je do istej miery aj Fernandova vina, ale nie: on si z breviára vytiahne slová o porovnaní s Vandoornom a opäť zo seba spraví hrdinu. Takto to chodí.

Ďalší príklad prišiel pred jeho premiérou v Le Mans. Dostal otázku, aký je to pocit, že má menej víťazstiev a titulov ako niektorí z jeho súperov. Odpovedal nasledovne: "Istým spôsobom je to lepšie takto. Nebol by som šťastný, ak by som mal doma veľa trofejí a ľudia by si mysleli, že si ich nezaslúžim. To by bolo ešte ťažšie."

Fernando Alonso - Toyota
TASR/AP

3. ZMENA POSTOJA

Aj toto je zaujímavá kapitola. V minulých rokoch sme si zvykli na to, že všetkému bola na vine pohonná jednotka z dielne Hondy. Alonso zdôrazňoval, že McLaren má najlepšie šasi a tým Hondu ešte viac degradoval. A to sa našli ľudia, čo jeho slovám verili.

"Viem, že motor Renault, ktorý v aute máme, je celkom dobrý," povedal pretekár z Ovieda pred niekoľkými dňami. "V minulom roku sme v tomto okamihu mali nula bodov, no teraz sme medzi jednotlivcami na siedmom a medzi konštruktérmi na piatom mieste. Tieto vzťahy sú lepšie a zdravšie ako kedykoľvek predtým."

Ešte pred sezónou sme od Alonsa počuli slová o tom, ako McLaren stiahne stratu na troch najlepších a bude bojovať o pódiá. To sme ešte žili v presvedčení, že McLaren má najlepšie šasi, resp. jedno z najlepších, ktoré v kombinácii s rovnakým motorom ako Red Bull predsa musí siahať po najvyšších métach.

Alonso do sezóny vstúpil dobre a treba uznať, že po jazdeckej stránke bol na výške, ibaže všetko akosi začalo stagnovať. Ak by to bola Honda, už by si to zlízla, no s Renaultom zatiaľ má trpezlivosť.

Saunders pripomenul Alonsove slová z predsezónnych testov, kde mal McLaren technický problém: už v prvej hodine jázd mu odletelo koleso. "Je to veľmi, veľmi malý problém, ale na druhej strane veľmi viditeľný a zrejmý," znela jeho reakcia. "Pohľad na auto v štrku zapríčinil, že to bola veľká vec. Ale máme tu šesť tímov, ktoré sú v garážach, majú zatvorené dvere a rozobraté autá, no toto nikto nevidí. Mnoho tímov má problémy, veľké problémy. No my tu máme niečo s maticou a už je to veľká vec."

Fernando Alonso
McLaren

4. TEN, ČO VŠETKO VIE

Veľmi zaujímavá bola aj posledná štvrtá stať, v ktorej Nate Saunders pripomenul, že Alonso zo seba často robí rozhodujúceho hráča prestupového trhu. 

"Alonso má vo zvyku robiť zo seba lídra jazdeckého trhu. Človeka, ktorý ťahá šnúrky a budúcnosť šampionátu tvaruje podľa svojich predstáv," napísal Nate Saunders, podľa ktorého toho v najbližších týždňoch uvidíme a začujeme ešte viac. "Alonso často využíva médiá na to, aby sám seba dostal nad situáciu a robí zo seba jediného človeka, ktorý skutočne vie, čo sa deje."

Takto to bolo aj v roku 2014. Už sme vedeli, že Sebastian Vettel opustí Red Bull a zamieri do Ferrari. Zrejmý bol teda aj Alonsov odchod z Maranella a zrejmé bolo i to, že musí prestúpiť do McLarenu. Nič iné mu totiž neostávalo.

"Ja som sa ešte úplne nerozhodol," povedal v tom čase. "V hlave mám plán a určitým smerom som nastavený už dva či tri mesiace. Som v privilegovanej pozícii, pretože viac-menej si môžem vybrať, kam budem chcieť ísť."

"Počas mnohých rokov som si získal rešpekt - a hlavne počas piatich rokov vo Ferrari. Niektoré pohyby, ktoré momentálne vidíme, sú možno dôsledkami toho, o čom som rozhodol. Tak si ešte chvíľu počkajme, nech sa mi kompletne ujasnia aj moje posledné pochybnosti a poviem vám, kam pôjdem," skonštatoval Fernando Alonso.

Saunders bol vo svojich vyjadreniach veľmi tvrdý a pripomenul, že Alonso v tých chvíľach ani náhodou o ničom nerozhodoval. V zásade sa len zviezol a zamieril do McLarenu, pretože inde ísť nemohol. Ostatné tímy ho nechceli.

Zaujímavé to bolo aj v minulom roku. "Rozhodne, že mám ponuky a mal som ich v júni, júli i v auguste," povedal Alonso v závere minulej sezóny. "Šesťdesiatim percentám z nich som už povedal nie a zvyšných štyridsať percent ešte mám na stole."

Aj tu je celkom zrejmé, že Alonso preháňal. Mercedes ho mohol získať už niekoľkokrát, ale nespravil tak. Ferrari ho naspäť nechce, pretože v tíme vytvoril nepohodu a Red Bull dáva príležitosť vlastným odchovancom. Slabšie stajne si ho nemôžu dovoliť a do úvahy by prichádzal možno tak Renault, ale aj ten sa rozhodol pre inú cestu.

Uznajte sami; okolo tohto chlapíka sa toho povedalo a popísalo viac ako dosť. Ak by bolo podľa jeho slov, tak je to najgeniálnejší pretekár histórie a jazdecký hrdina, po ktorom prahne každý tím. Realita je však iná. Alonsovi sa pred nosom zatvárajú jedny dvere za druhými a napokon možno ostane "len" dvojnásobným majstrom sveta, aj keď po stránke kvalít rozhodne mal na viac.

Aj tu si však nájde svoju cestu. Keď príde reč na túto tému, tak pripomenie takého Nica Hülkenberga, ktorý ešte nezískal ani jedno pódium. Taký je náš Fernando Alonso. Milujte ho alebo nenáviďte.

Stoffel Vandoorne a Fernando Alonso
McLaren

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk