F1.sk F1.sk

Le Mans: Pravidlá Toyote zaručujú zvláštne výhody, neplánuje však hrať na Alonsa
zdroj: Toyota GAZOO Racing

Le Mans: Pravidlá Toyote zaručujú zvláštne výhody, neplánuje však hrať na Alonsa

V stredu sa na okruhu La Sarthe uskutočnila prvá kvalifikácia na tohtoročnú 24-hodinovku v Le Mans. Napriek Fernandom Alonsom predpovedanej nepredpovedateľnosti dopadla predpovedateľne: prvé a druhé miesto získala Toyota.

Na nedávnych šesťhodinových pretekoch v Spa-Francorchamps sme mali možnosť vidieť, že Toyota v závere uplatnila tímovú réžiu a z víťazstva sa tak tešila Alonsova posádka. Určite za to mohli aj okolnosti, ale aj teraz sa veľa špekuluje o tom, či sa automobilke z marketingového pohľadu neoplatí koncentrovať práve na tohto pretekára.

"Naše autá budú bojovať o víťazstvo s cieľom získať pre Toyotu prvé a druhé miesto," povedal hovorca tímu pre BBC Sport. "Obe autá vstúpia do pretekov s rovnakou a férovou šancou na víťazstvo."

Alonso sa vo svojom aute strieda so Sébastienom Buemim a s Kazukim Nakadžimom, v druhej Toyote zasa sedia Mike Conway, Kamui Kobajaší a José María López. Výhoda týchto posádok je v tom, že ide o jediné továrenské zoskupenie v triede LMP1, pretože Audi a následne i Porsche už tento šampionát opustili. 

Ostatné prototypy súťažiace v LMP1 nie sú hybridy a prevádzkujú ich súkromníci. Pravidlá im navyše v záujme vyrovnania výkonu rôznych využitých technológií (Equivalence of Technology, pozn. red.) stanovujú niekoľko hendikepov: možno to znie neuveriteľne, ale dokonca nemôžu dosahovať rýchlejšie kolá ako Toyoty. Ak tak spravia, budú povolané do boxov na trest prejazdom boxovou uličkou.

"Nemáme dovolené byť rýchlejší ako Toyota," povedal Neel Jani z konkurenčného tímu Rebellion Racing pre Sportscar365. "Inak dostaneme trest prejazdom boxovou uličkou. Takto je to v pravidlách. Keď budeme príliš rýchli, dostaneme trest. Vieme, že na trati s nimi nikdy nemôžeme bojovať a našim cieľom môže byť len to, aby sme boli najrýchlejšie auto, ktoré nie je hybrid."

Hybridy môžu okrem toho medzi zastávkami na dotankovanie absolvovať jedenásť kôl (majú povolených 35,1 kg paliva), no ostatné autá len desať (maximálna spotreba na stint je 52,5 kg). Nuž a aby toho nebolo málo, hybridy majú minimálny pit-stop čas o päť sekúnd kratší ako ostatné "ne-hybridy". 

Na druhej strane sú ťažšie; minimálna váha hybridu je 878 kg, ostatné autá ju majú stanovenú na 833 kg. Všetko je to pomerne komplikované a spravené na základe simulácií a prepočtov, ale ak Toyota nebude mať problémy so spoľahlivosťou, mala by vyhrať. Preteky však trvajú celých 24 hodín a v Toyote už dobre vedia, že niečo sa môže pokaziť aj v samom závere.

Najnovšie z kategórie: Ostatné série

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk