F1.sk F1.sk

Čo sa s tou vlajkou stalo? Vysvetľuje Charlie Whiting...
zdroj: Twitter/Winnie Harlow

Čo sa s tou vlajkou stalo? Vysvetľuje Charlie Whiting...

Podľa riaditeľa pretekov Charlieho Whitinga môže za chybné vyvesenie šachovnicovej vlajky obyčajná chyba v komunikácii medzi riaditeľstvom pretekov a členmi FIA zodpovednými za odštartovanie a ukončenie pretekov.

Vlajka, ktorá signalizuje koniec veľkej ceny, sa na trati objavila už na konci 69. kola zo 70. To rozvírilo vody dovtedy inak pokojného podujatia. Jazdci, tímy, maršáli a ani fanúšikovia si neboli istí tým, čo bude nasledovať.

Charlie Whiting chybu po pretekoch objasnil a zdôraznil, že to nebola chyba prizvanej modelky. "Šachovnicová vlajka bola vyvesená o kolo skôr, pretože sa medzi štartovacou platformou a chlapíkom, ktorého volajú 'štartér' vyskytla komunikačná chyba. On si myslel, že je to už posledné kolo, spýtal sa na to riaditeľstva pretekov a ono mu to odsúhlasilo."

"Mysleli si, že len konštatuje, hoci v skutočnosti to bola otázka. Jednoducho ju teda vyvesil o kolo skôr. Signalistovi o jedno kolo skôr povedal, aby začal mávať. Nemalo to nič spoločné s faktom, že signalistom bola celebrita," podčiarkol Whiting, ktorý následne musel uplatniť článok 43,2 športových pravidiel.

"Výsledky sa vrátili späť do 68. kola, pretože tak to požadujú pravidlá," ozrejmil 66-ročný Brit. "Dôvod, pre ktorý to robíme je ten, aby sme sa uistili, že v prípade, ak to vyvolalo nejaký zmätok, budeme mať hodnovernú klasifikáciu. Je to ako keď dôjde k pozastaveniu pretekov, ktoré už nebudú môcť byť reštartované. Vraciame sa späť do bodu pred kolom, v ktorom bola vyvesená červená vlajka."

Sebastian Vettel pod šachovnicovou vlajkou
TASR/AP

Podobný problém sa objavil pred štyrmi rokmi v Číne, kde boli preteky tiež skrátené. Podľa Whitinga za to môže byť zodpovedný aj nie úplne jasný spôsob počítania kôl.

"Robíme, čo môžeme, ale je tu veľa ľudí z rôznych krajín, v ktorých sú rôzne jazyky, takže to nikdy nebude absolútne perfektné. Snažíme sa dosiahnuť perfekcionizmus, no nedošlo k žiadnej škode, keďže to neovplyvnilo výsledok pretekov." 

Whiting ďalej vysvetľoval možné problémy so samotnou grafikou: "Ľudia, ktorí nepracujú vo Formule 1, sú grafikou niekedy trochu zmätení, keď ju uvidia v televízii. Keď ukazuje 69 zo 70, všetci vieme, že sme v 69. kole, ale niekto, kto je len príležitostný divák, si môže pomyslieť, 'toto musí znamenať, že to je posledné kolo'. Toto je pôvodom všetkých pochybností. Musíme lepšie oboznamovať týchto ľudí."

Keď už aj celebrita pozvaná do pozície signalistu nepozná detaily označovania kôl, "štartér" by ich poznať mal. "On prečítal grafiku správne, preto sa spýtal, chcel to mať potvrdené. Myslel si, že mu to odsúhlasili, hoci to tak nebolo. Myslel si, že chlapík hovoriaci 'OK' z riaditeľstva pretekov hovorí 'áno, správne'. Položil otázku, no na riaditeľstve pretekov si mysleli, že to oznamuje."

"Musíme sa ponoriť hlbšie do tejto záležitosti, ale vyzerá to tak, že nikto to naozaj netušil. Musíme sa pozrieť veci na koreň. Nie je to uspokojivé, našťastie to neovplyvnilo výsledok. Možno budeme musieť prehodnotiť procedúry a ubezpečiť sa, že sú pre každý okruh veľmi jednoduché."

"Všetky majú totižto iné komunikačné systémy a siete. Niekedy je to miestny úradník, kto odmáva vlajkou — každý je iný. Musíme si byť istí, že vždy budeme mať odpočet. Toto niektoré trate robia, hovoria 'líder je v treťom kole od konca, v druhom kole, v poslednom kole'. Potom dajú chlapíkovi s vlajkou informácie o tom, kde je líder. Povedia 'ďalšie auto', prípadne niečo podobné. Tu to nebolo také dôkladné," doplnil Whiting.

Najnovšie z kategórie: Kanada

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk