F1.sk F1.sk

Magazínové čítanie: Kubica spomína na kanadský triumf spred desiatich rokov
zdroj: Williams

Magazínové čítanie: Kubica spomína na kanadský triumf spred desiatich rokov

Robert Kubica má na svojom konte jedno jediné víťazstvo, ktoré sa zrodilo pred desiatimi rokmi. Stalo sa tak 8. júna 2008 na Veľkej cene Kanady, keď zvíťazil po štarte z druhého miesta. BMW Sauberu vtedajší víkend vyšiel vynikajúco, pretože druhú priečku obsadil Kubicov kolega Nick Heidfeld.

Stalo sa tak len rok po tom, ako na rovnakom mieste tvrdo havaroval. V 27. kole sa doťahoval na Jarna Trulliho, trochu sa ho dotkol a do múra vrazil v rýchlosti okolo 230 km/h. Senzory ukázali vrcholné preťaženie na úrovni 75G. Následne ho to odhodilo krížom cez asfalt a auto bolo rozbité natoľko, že mu z neho trčali špičky nôh. Okrem odreniny členka sa mu však nič nestalo.

"Bola to veľmi veľká nehoda," zaspomínal si Kubica v rozhovore pre F1.com a pripomenul, že návrat na jej miesto bol zvláštny. "Najviac ma však prekvapilo to, že sa mi nič nestalo. Mal som veľké šťastie. Spomínam si na to, ako som sa pozeral na múr, s ktorým som mal prvý kontakt. Necítil som žiadne negatívne emócie. Len som tadiaľ prešiel a dostal to z hlavy."

"Keď som potom v piatok zasadol do auta, sklopil priezor a vyšiel na trať, na nehodu som nemyslel. Bol som totálne koncentrovaný na to, čo sa deje a snažil som sa len o to, aby som sa na víkend dobre pripravil. Na nehodu som nemyslel. Vôbec. Mal som totiž prácu, ktorú bolo potrebné odviesť. Okruh v Montreale som mal navyše vždy rád a Kanada mi vždy vyhovovala. V roku 2006 som bol ešte len rezervným jazdcom, no v prvom tréningu som bol veľmi rýchly. V nasledujúcom roku som zažil zlý víkend, ale v roku 2008 som tam zasa išiel s presvedčením, že je to pre mňa dobrá trať."

Sauber v tom čase nemal najlepšie auto, pretože Ferrari s McLarenom disponovali silnejšími strojmi. Poliak si však napriek tomu veril a v piatkových tréningoch bol dvakrát druhý. Raz za Felipem Massom a raz za Lewisom Hamiltonom.

"Silní sme boli počas celého víkendu. Nie až takí silní ako McLaren, ale nestrácali sme veľa. Svoju rolu však zohrával jeden dôležitý a rozhodujúci faktor: na niektorých miestach sa uvoľňoval asfalt. Dialo sa tak v niektorých zákrutách a hlavne v kvalifikácii bolo potrebné doslova tipovať, ktorú líniu zvoliť. Ja som na niektorých miestach vôbec nevolil optimálnu stopu a vyhýbal som sa kúskom asfaltu, ktoré sa uvoľňovali. V kvalifikácii som nakoniec zvládol veľmi dobré kolo," skonštatoval Kubica, podľa ktorého sa vo vlásenke dokonca oplatilo vyjsť kolesom na trávu. Aj tak to nebolo také šmykľavé ako samotná trať.

Z prvého miesta napokon štartoval Lewis Hamilton, za Kubicom sa zoradili Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Nico Rosberg a Felipe Massa. "Z pretekov si každý pamätá červené svetlá na konci pitlane a okamih, ako Hamilton vrazil do Räikkönena. Našťastie nie do mňa, pretože ja som tam bol postavený hneď vedľa neho. Ale myslím si, že aj bez tejto nehody sme mali na to, aby sme preteky vyhrali. Mali sme dobrú stratégiu a dobre sme ju aj realizovali. Išiel som na dve zastávky. Musel som predstihnúť tímového kolegu Heidfelda a potom si vytvoriť dostatočne veľký náskok na to, aby som zašiel opäť do boxov a na trať sa vrátil pred ním. Ak som teda chcel vyhrať."

"Začal som si budovať náskok, ale potom som na niekoľko kôl uviazol za Timom Glockom. Keď som ho predstihol,, tak som na to opäť mohol poriadne šliapať. Potom som po približne dvanástich kolách mal náskok okolo 24 sekúnd a cítil som, že by to malo stačiť," spomínal ďalej Robert Kubica, ktorý si podľa vlastných slov víťazstvo ani neužil. Okamžite po pretekoch odletel do továrne a potom ho čakali testy v Barcelone.

"Áno, vyhrali sme a získali sme body, ale ja som sa koncentroval už na ďalšie preteky," povedal Krakovčan. "Keď sa za tým teraz poobhliadnem, tak som si to s chlapcami mal určite viac užiť. Ospravedlňujem sa im. Bol som mladý a motivovaný, nechcel som prísť o pozitívnu vlnu, na ktorú som sa dostal."

Zaujímavá spomienka na dané obdobie sa spája s Jeanom Alesim. "Prišiel mi pogratulovať a povedal 'Nesprav to isté čo ja'. Opýtal som sa ho, čo tým myslí. Následne odpovedal: 'Vyhral som len raz. V Kanade!' Túto vetu som mal v hlave celé roky. Už ďalšia sezóna bola ťažká, pretože sme nemali dobrý výkon. V roku 2010 som zasa myslel na to, že nechcem skončiť ako Jean. Ale vieme, čo sa potom stalo. Je vtipné, že sa to naplnilo. Určite mi to takto neprial, ale taký je život. A vlastne, ešte mám čas..."

Kubica absolvoval po danom víťazstve ešte 47 veľkých cien a získal sedem pódií. Následne počas pretekov rely ťažko havaroval a jeho kariéra sa na dlhé roky zastavila. Napokon sa mu vďaka veľkému úsiliu a húževnatosti podarilo vrátiť aspoň na pozíciu testovacieho a rezervného jazdca Williamsu.

Niektoré veci týkajúce sa Kanady 2008 ho mrzia do dnešných dní: "Nemám svoju trofej. Ponechal si ju tím. A nemám ani kópiu, čo ma tak trochu sklamalo. Ale taký bol postup tímu a mal som to aj v zmluve. Všeobecne som si však myslel, že dostanem aspoň kópiu, no nedostal som. Svoju trofej som tak naposledy videl počas tímového fotenia po pódiovej oslave."

"A nemám ani svoje auto," pokračoval Kubica. "Veľmi rád by som ho mal. Pred pár rokmi som sa pokúšal kúpiť si ho, ale neuspel som. Niektoré šasi už ani neexistujú a myslím si, že zo špecifikácie pre rok 2008 ostali len tri či štyri kusy. Jedno má súkromník. Pokúsil som sa kontaktovať ho, ale povedal mi, že to nechce predať. Tak som skúsil kúpu od Sauberu, ale ani oni nechcú. Nie som človek, ktorý si zakladá na materiálnych veciach, ale toto sú fakt pekné veci. Pre mnohých ľudí by nemali žiadnu hodnotu, ale pre mňa majú veľmi veľkú. V budúcnosti sa to auto ešte pokúsim získať."

Desať rokov od víťazstva vraj uplynulo "veľmi rýchlo" a Kubica si teraz uvedomuje, aký bol ešte mladý. Súčasne sa mu ukázalo, že čas plynie veľmi rýchlo. "Ten víkend si teraz cením asi viac, ako v tom čase svojej kariéry. Keď som prešiel cieľom, inžinier mi povedal, že prvýkrát v kariére vediem šampionát. Bol to čudný, ale pozitívny pocit. Do danej sezóny sme mali veľmi dobrý vstup. Rýchlo sme si zvykli na nové pravidlá, ktoré zakazovali trakčnú kontrolu. Kanada bola vrchol. Náš vývoj sme potom spomalili, pretože sme dosiahli svoj cieľ..."

"Orientáciu sme prepli na rok 2009 a na zavedenie KERSu. Je to škoda. Napokon sme v priebehu sezóny nemali vždy najrýchlejšie auto, ale vždy sme boli vpredu a boli sme veľmi konzistentní. Ja sa však za tým nechcem poobhliadať, už je to minulosť. Boli to fantastické chvíle a fantastický víkend, skvelé spomienky. Keď sa teraz do Kanady vrátim, určite to bude niečo výnimočné," usmial sa Robert Kubica.

Dodajme, že Poliak mal v tom čase 42 bodov, Felipe Massa s Lewisom Hamiltonom po 38 a Kimi Räikkönen 35. Na majstra Hamiltona napokon stratil 23 bodov.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk