F1.sk F1.sk

Miami bude mať veľkú cenu zadarmo, čo to spraví s trhom ako takým?
zdroj: Sauber

Miami bude mať veľkú cenu zadarmo, čo to spraví s trhom ako takým?

Bernie Ecclestone viedol Formulu 1 dlhé roky tak, že každého organizátora veľkej ceny zúčtoval a zinkasoval vopred. Prikývol napríklad aj pretekom v Abú Zabí, pretože promotér mu bol ročne ochotný zaplatiť vraj až 70 miliónov dolárov.

Hovorí sa o tom, že jedna veľká cena prinesie do celkového rozpočtu Formuly 1 v priemere 30 miliónov dolárov. Monako neplatí nič, európske preteky platia menej ako je priemer a exkluzívne lokality zasa viac. Keď si to porátame, celkovo nám pri dvadsiatich podujatiach vyjde suma 600 miliónov dolárov.

Všetko to má svoju logiku a keďže sa vyše 60 percent príjmov Formuly 1 delí medzi tímy, tak len z týchto vstupných poplatkov stajne dostanú viac ako 360 miliónov dolárov. Každá veľká cena teda niečo prinesie.

V budúcom roku však do kalendára pribudne Miami, ktoré bude fungovať na základe celkom nového modelu. Jeho detaily nie sú presne zrejmé, ale organizátori vopred nezaplatia vôbec nič. Celkovo sa teda predpokladá, že lídri Formuly 1 zinkasujú peniaze napríklad z predaja vstupeniek či suvenírov - ťažko povedať, ako si to s organizátormi podelia.

Ale toto je už spojené aj s rizikom: kto vie garantovať, koľko financií to prinesie? Tých 30 miliónov, ako dáva priemerný promotér, to veru nebude.

"Nechceme vstupovať do hry medzi promotérmi a majiteľmi komerčných práv," reagoval športový šéf Mercedesu Toto Wolff, ktorého slová cituje Autosport+, na tému, že podobnú zmluvu by si teraz chceli vyjednať aj v Hockenheime. Avšak ako sa ukazuje, organizátori týchto pretekov úspešní nebudú.

"Máme záujem o to, aby sme mali Veľkú cenu Nemecka, teda našu domácu grand prix, ale do negociácií vstupovať nechceme," pokračoval Rakúšan, podľa ktorého pôjde Formula 1 do floridského Miami s novými úlohami: "Chce odomknúť tamojší trh. A to je už celkom iný príbeh."

"Veľmi radi pôjdeme do Miami, je to fantastické miesto a určite by sme tam mali mať veľkú cenu. Treba to prepojiť s Austinom a možno sa nám takto podarí otvoriť americký trh. V Miami sú veľmi rozmanité publiká."

Dôležité sú však aj príjmy od jednotlivých organizátorov, čo Wolff takisto zdôraznil. "Nechcem sa príliš miešať do ich vecí. Sami dobre vedia čo robia. Pre nás je to pochopiteľne dôležité, pretože celkový balík, z ktorého sa delia odmeny, je tvorený aj takýmito príjmami. Nuž a práve to napokon určí, koľko tímy dostanú."

"V minulosti to bolo vždy veľmi jednoduché, pretože existovali štyri zdroje príjmov: poplatky organizátorov, sponzoring, príjmy z televíznych práv a príjmy z pohostinských služieb. No možno pribudne ďalší zdroj: najskôr investovanie do veľkej ceny a následné delenie prípadných tržieb a zisku. Ja však vediem pretekársky tím a pokúšam sa pochopiť vlastné zisky a straty. Už aj to je dostatočne komplikované," dodal Toto Wolff.

Situáciu pozorne sleduje aj šéf Renaultu Cyril Abiteboul. "Otvorene si povedzme, že prichádza k zmene podnikateľského modelu, pričom po novom zahŕňa aj určitý element rizika," skonštatoval Francúz. "Nie som v dosť dobrej pozícii na to, aby som toto riziko vedel posúdiť. Je veľmi ľahké komentovať to a kritizovať zmluvy. Ja sám som urobil viacero zmlúv a ostatní ich kritizovali... preto som veľmi opatrný a nechcem tak robiť."

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk