F1.sk F1.sk

Tombazis vysvetľuje: Preto od budúceho roku zmeníme aerodynamické pravidlá...
zdroj: Force India

Tombazis vysvetľuje: Preto od budúceho roku zmeníme aerodynamické pravidlá...

Roky 2011 až 2013 boli charakteristické tým, že v pretekoch sme videli veľké množstvo predbiehania. Do veľkej miery za to mohli nové pneumatiky Pirelli, ktoré sa rýchlo ničili a veľkým cenám dodávali dodatočnú premennú. Postupom času však tento fenomén prestal byť natoľko výrazný.

V roku 2017 do hry navyše vstúpili nové aerodynamické pravidlá. Autá sú po stránke aerodynamiky omnoho silnejšie, majú veľmi silný prítlak a čo je najhoršie, je veľmi ťažké nasledovať konkurenčný stroj. Preto sa predbieha omnoho menej.

Na pôde Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) sa situáciou zaoberá šéf záležitostí monopostov Nikolas Tombazis. Toho potešilo, že v budúcom roku sa opäť dočkáme zjednodušenia pravidiel. Hlavne predné krídla budú omnoho jednoduchšie, čo by situácii malo pomôcť.

"Jednou z kľúčových úloh aerodynamikov v tíme Formuly 1 je odsunúť zvírený vzduch, ktorý vytvára koleso, ďalej mimo auta, aby z toho auto profitovalo," skonštatoval Tombazis, ktorého slová cituje stránka RaceFans. "Čím viac mimo auta sa nasmeruje, tým menej ovplyvňuje difúzor alebo zadné krídlo a tým viac výkonu získavate. Toto je hlavný cieľ, ibaže tento cieľ to súčasne sťažuje autu, ktoré ide za vami."

FIA práve preto pristúpila k zmene pravidiel. Po novom to budú mať aerodynamici ťažšie, pretože zvírený vzduch nedokážu tak dobre kontrolovať.

"Cítime, že ak ich pripravíme o kontrolovanie tejto záležitosti, bude to pokrok. Nečakám, že autá F1 do seba budú vrážať ako cestovné automobily, ale je to krok vpred. Predpokladáme, že ak by sme nepristúpili k tejto zmene, tak v priebehu najbližších dvoch rokov 2019 a 2020 by sa situácia postupne zhoršovala."

"Súčasťou zmeny pravidiel je teda aj to, aby sme tento trend zastavili a aby sme pristúpili k zmene. Cítime, že ak by sme nič nespravili, tak tieto charakteristiky by boli v rokoch 2019 a 2020 horšie," zdôraznil Grék.

V súčasnosti je to tak, že keď sa dotiahnete na pretekára pred vami, odrazu cítite turbulencie. Nedokážete sa priblížiť natoľko, aby ste vedeli predbiehať.

"V skutočnosti to znamená, že ak sa tohtoročné auto dokáže k tomu pred ním priblížiť na sekundu, tak tento rozdiel sa o niečo zmenší a bude ho môcť nasledovať možno s odstupom ôsmich desatín sekundy. Takže na to, aby strácalo rovnaké množstvo výkonu (jazdou v blízkosti iného stroja, pozn. red.) bude môcť byť o niečo bližšie."

Predstavitelia FIA sú si na druhej strane vedomí toho, že zástupcovia tímov dokážu nájsť spôsoby, ako nové nariadenia obísť. Podľa Tombazisa sa však tak či tak postarajú o zlepšenie.

"Nemôžeme si byť celkom istí tým, čo spravia jednotlivé tímy po stránke vývoja. Nové pravidlá sme sa však pokúsili napísať veľmi pozorne, aby sme predišli šedým zónam, prípadne iným smerom, ktorými by sa stajne mohli ubrať. Myslím si, že pravdepodobnosť zlepšenia situácie je veľmi vysoká. Pravdepodobnosť, že to zlepšíme, ale nie oveľa, takisto existuje. Ale pravdepodobnosť, že sa situácia zhorší, je podľa mňa blízko nule," dodal Nikolas Tombazis.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk