F1.sk F1.sk

Anderson vysvetľuje: Čo spôsobí zmena hrúbky behúňa?
zdroj: Mercedes

Anderson vysvetľuje: Čo spôsobí zmena hrúbky behúňa?

Jednoznačne hlavnou diskusnou témou týchto dní je skutočnosť, že Pirelli dodalo do Barcelony o niečo iné pneumatiky, ako na úvodné štyri podujatia ročníka. Vraj sa tak stalo hlavne na žiadosť Mercedesu a ak je to pravda, tak to strieborným aj skutočne pomohlo. Auto odrazu nemalo problémy so zahrievaním gúm a výsledkom bolo dvojité víťazstvo.

Na prvý pohľad išlo len o minimálnu zmenu, pretože behúň je po novom tenší o 0,4 milimetra. "Rozhodnutie Pirelli zmenšiť hrúbku behúňa môže mať výrazný vplyv na správanie pneumatík, na ich zahrievanie i na to, ako udržujú teplotu," informoval technický odborník Gary Anderson vo svojom stĺpčeku pre Autosport+. "Tímy sa opäť musia učiť niečo nové a otázka stojí takto: Pomohlo to Mercedesu? A ak áno, prečo?"

"Zmenšenie hrúbky behúňa bolo robené hlavne v záujme zmenšenia rizika spojeného s tvorbou pľuzgierov, ktorú sme registrovali počas predsezónnych testov. Práve tento gumený obsah drží v pneumatike teplotu a keď tá dosiahne kritickú úroveň, tak sa guma začne formovať v akýchsi tekutých vačkoch. Niečo na štýl pľuzgierov, aké môžete mať na koži. A nemusí to byť viditeľné, pretože môže ísť aj o interné pľuzgiere."

Sebastian Vettel v priebehu víkendu naznačil, že nové pneumatiky sú o niečo tvrdšie. Podľa Andersona je to len pochopiteľné, pretože v pneumatike je menej gumy a tým pádom musí byť na pocit tvrdšia. 

"Užší behúň napokon hrá do karát tímom, ktoré majú silnejší prítlak," upozornil odborník zo Severného Írska s dodatkom, že v konečnom dôsledku sa zmení mnoho vecí. "Keď zatáčate, tak predná časť auta vám bude rýchlejšie reagovať. Zatáčanie do zákrut tak bude precíznejšie. Ak vaše auto potrebuje pre rýchlejšiu jazdu práve to, tak fajn..."

Pneumatika s tenším behúňom by sa podľa Andersona mala rýchlejšie zahriať, ale teplotu si nedokáže tak dobre udržať. Stačí dlhšia rovinka a vychladne. Nuž a keď k tomu prirátame skutočnosť, že v deň pretekov bolo v Barcelone pomerne chladno, mohlo Ferrari doplácať napríklad aj na túto skutočnosť. 

Ak zvážime, že SF71-H možno nebolo nastavené na taký silný prítlak ako konkurenčný Mercedes, tak v zákrutách by gumy dostatočne nezahrialo a na rovinkách by potom stratili teplotu. To je však len dohad.

Anderson pripomenul i ďalšiu vec: "Každé auto má svoj vrodený balans, s ktorým veľa nenarobíte. Niektoré tímy teda mohli mať šťastie a takto  (zmenou pneumatík, pozn. red.) sa dopracovali k správnym charakteristikám, vďaka ktorým zmenšili dopad vrodených negatív. U iných tímov to zasa mohlo znásobiť ich problémy."

Vráťme sa ešte k spomínanému zmenšeniu behúňa o 0,4 milimetra. Zdá sa to byť veľmi málo. "Nie je celkom nezvyčajné, že sa udejú takéto zmeny," skonštatoval Gary Anderson, ktorý si zaspomínal na svoje pôsobenie v Jordane. Tento tím bol vtedy jedným z troch odberateľov gúm Bridgestone, ktoré boli kompletne šité na mieru Ferrari. "Bridgestone sa preteky po pretekoch zvyklo hrať s hrúbkou behúňa, ale hovoríme tu o 0,1 milimetri z celkovej hrúbky, ktorá predstavovala zhruba 3,5 milimetra. Bola to malá zmena, ale aj tá mala vážny dopad na to, ako autá s pneumatikami spolupracovali."

Takže súčasná zmena o 0,4 milimetra je podľa Andersona "vzhľadom na to, že celková hrúbka behúňa by oproti starým Bridgestonom nemala byť omnoho iná, veľká." 

V konečnom dôsledku však podľa neho Pirelli urobilo správnu vec. Ako výrobca pneumatík si totiž nemohlo dovoliť pokazenie mena v prípade, ak by príliš veľká tvorba pľuzgierov náhodou viedla k defektu. "Zmena bola napokon vykonaná len pre okruhy Barcelona, Paul Ricard a Silverstone. Ak teda Mercedesu pomohla, tak v Monaku bude opäť všetko v normále," dodal Gary Anderson.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk