F1.sk F1.sk

Obvinenia sa množia: Ferrari vraj podvádza s manažmentom energie
zdroj: Ferrari

Obvinenia sa množia: Ferrari vraj podvádza s manažmentom energie

Majstrovský boj tradične neprebieha len na trati, ale aj v zákulisí. Nie je to žiadna novinka, pretože na silných autách sa vždy hľadali veci, ktoré mali byť nelegálne. Pamätáme si na to, ako FIA postupom času škrtila pravidlá o smerovaní výfukových plynov na difúzor, ako sa zasahovalo v oblasti hydraulických závesov a následne sa robili kroky aj po stránke spotreby oleja.

Tento boj neustáva. Mercedes je v súčasnosti obviňovaný zo spolupráce s Pirelli, ktoré mu vraj malo ušiť pneumatiky na mieru a nech je to akákoľvek lacná špekulácia, ovládla aktuálny formulový svet. Terčom konkurencie je však aj Ferrari, ktoré bude musieť španielsku výzdobu spätných zrkadiel okamžite odmontovať a v Monaku nastúpiť bez nej. Zvláštne je len to, že počas utorňajších testov sa na zrkadlách nič nezmenilo a naďalej sú "posilnené" dodatočným krídlom.

Auto Motor und Sport priniesol aj viacero ďalších informácií. Ferrari vraj muselo v priebehu posledných dvoch týždňov odstrániť aj vertikálne smerovače vzduchu, ktoré sa nachádzali na prednej hrane podlahy. Neboli totiž v súlade s písaným textom pravidiel. Podobne pritom musel postupovať aj Haas, čo u konkurencie vzbudilo ešte silnejšie presvedčenie o mimoriadne úzkej spolupráci týchto dvoch tímov.

Opäť sa hovorilo aj o spotrebe oleja, pričom Ferrari vraj malo mať separátny olejový obeh špeciálne slúžiaci turbu. Nuž a olej, ktorý by sa v ňom spotreboval, by nebol započítavaný do limitu stanoveného na 0,6 litra na sto kilometrov, pretože turbo nie je motor. Išlo by o šikovné využitie šedej zóny v pravidlách, ale ak by sa niečo také potvrdilo, FIA by pravdepodobne veľmi rýchlo zasiahla a všetko stopla. Inak by to rýchlo napodobnili aj v Mercedese, Renaulte i Honde a náklady by rástli.

"Všetky prešetrovania týkajúce sa Ferrari a spotreby oleja však nikam neviedli," informuje Auto Motor und Sport. "FIA napokon neodhalila ani druhý olejový obeh a ani nesprávnosti týkajúce sa spotreby oleja."

Je tu však aj ďalšia vec; Ferrari by vraj mohlo podvádzať s manažmentom energie. Hovorí sa o tom, že batéria do systému "posiela" viac, ako povolené štyri megajouly energie na kolo. Vraj sa to deje obchádzaním meracích senzorov, manipuláciou elektrického odporu vo vedeniach a dvoma vývodmi z batérie. Ak by sa v tomto smere podarilo klamať, tak by to podľa odborníkov krátkodobo (teda v kvalifikácii) prinieslo približne dvadsať koní navyše. Inak je povolené dostávať z batérie maximálne 120 kilowattov, teda 163 koní.

"Celý tento údajný trik je natoľko komplikovaný, že technici FIA majú čo robiť, aby ho pochopili," informuje AMuS. "Preto bude ťažké dokázať akýkoľvek priestupok. Po kontrolách v Baku bola napísaná správa, ktorá je zatiaľ ešte tajná. Náhodné skúšky v Barcelone však neodhalili nič nápadné. Mohlo Ferrari medzi Baku a Barcelonou niečo zmeniť? Skôr nie. Celá elektronika je totiž zapečatená. V aute Sebastiana Vettela je už síce druhá jednotka, ale nasadená bola ešte v Bahrajne." Medzi Baku a Barcelonou sa teda nič nezmenilo.

A aby toho nebolo málo, máme aj ďalšiu konšpiráciu. Ferrari súhlasilo s novými aerodynamickými pravidlami pre rok 2019 a rovnako aj s odstránením jednotky MGU-H od roku 2021 preto, aby sa FIA v spomínaných obvineniach nevŕtala. Scuderia mala FIA pomôcť svojimi hlasmi, no na druhej strane očakáva pokoj. Maranello však tieto úvahy jednoznačne odmieta: "Spravili sme tak pre dobro športu a šou."

Mercedesu sa však celá situácia nepozdáva a tím vraj plánuje protest. "Nie je možné, že o šedých zónach sa diskutuje tak dlho," hnevá sa Niki Lauda. "Každé preteky, v ktorých sa nič neudeje, môžeme považovať za stratené. FIA musí tieto otvorené otázky ujasniť do podujatia v Monte Carle!"

Ak tak federácia spraví, hrozí protest. Protestovať chce Mercedes, ale strieborní si vraj "nebudú špiniť ruky". Auto Motor und Sport v tejto súvislosti dodal, že protest by bol napokon uložený prostredníctvom niektorého zo zákazníkov Mercedesu, teda prostredníctvom Force Indie alebo Williamsu. Zo situácie totiž ťažia aj tímy Haas a Sauber, teda priami súperi spomínaných zoskupení.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk