F1.sk F1.sk

Marko o nasadení nových gúm: Bezpečnostné obavy? Tak to je smiešne.
zdroj: Red Bull Racing

Marko o nasadení nových gúm: Bezpečnostné obavy? Tak to je smiešne.

Keď sa predstavitelia Pirelli rozhodli, že pre podujatia v Barcelone, na okruhu Paula Ricarda a v Silverstone prinesú mierne upravené pneumatiky, asi ani netušili, akú búrku privolajú. Mercedes bol totiž v Španielsku jasne najrýchlejší a aj keď nemôžeme tušiť, či za to mohla práve spomínaná skutočnosť, konkurencia sa o ňu rada opiera a kritizuje.

Za všetkým treba hľadať to, že počas predsezónnych testov boli s pneumatikami určité problémy. Tvorili sa na nich pľuzgiere a podľa Pirelli sa na to sťažovali všetky tímy. Aj preto prišlo k redukcii behúňa o na prvý pohľad zanedbateľných 0,4 milimetra, čo malo situácii pomôcť. Zdá sa to byť veľmi málo, no Pirelli na druhej strane informovalo, že pneumatika je po novom ľahšia až o jeden kilogram, čo sa už zdá byť veľa.

Zvláštne je aj to, že bolo potrebné reagovať na zimné testy, ktoré sa konali pri minimálnych teplotách vzduchu, veď niektoré dni bolo len pár stupňov nad nulou. V tom čase bola v celej Európe poriadna zima a gumy v nej rozhodne nemohli fungovať tak, ako by mali.

"Nechcem hľadať žiadne výhovorky, ale je to predsa logické: S menším množstvom gumy sú pneumatiky v konečnom dôsledku tvrdšie a viac sa kĺžu," vysvetľoval svoj pohľad Sebastian Vettel z Ferrari. "To je síce pre všetkých rovnaké, ale také problémy, ako v Barcelone, sme počas doterajšieho priebehu ročníka nemali."

Nuž a v priebehu tréningov sme veru videli veľké množstvo jazdeckých problémov, šmykov, hodín. Ani tu však nemôžeme s istotou tvrdiť, že za to mohli nové typy pneumatík. Svoju rolu určite zohral aj nový asfalt a na okruhu Catalunya pofukoval i pomerne silný vietor. 

No a aby toho nebolo málo, nespokojnosť už okrem Ferrari - teda hlavne fanúšikov Scuderie - pridal aj Red Bull. Poradca tejto značky zaoberajúci sa oblasťou motoršportu, Helmut Marko, sa nechal počuť prostredníctvom Auto Bild Motorsportu: "Vyrábame energetické nápoje. Na pôde Pirelli teda pochopiteľne nevieme dosiahnuť toľko, ako keby sme vyrábali osobné autá." Veľavravné. Mercedes má teda podľa Marka značný vplyv.

"Neviem, čo má znamenať toto nekonečné šomranie," reagoval pre rovnaký zdroj športový šéf Mercedesu Toto Wolff. "Mal by sa venovať sám sebe, koncentrovať sa na danú tému a nie dookola hľadať nejaké strašidlá. Každý mal počas testov problémy s pľuzgiermi. Aj Ferrari a Red Bull. Veď zadné pneumatiky Red Bullu vyzerali ako sopečná krajina. Ak by gumy explodovali, bolo by to pre výrobcu veľmi nepríjemné a preto ich zmenili."

Rakúšan si následne neodpustil ani narážku na Ferrari, ktoré podľa neho len hľadá výhovorku ospravedlňujúcu slabý španielsky výkon. "Keď máte zlý víkend a následne sa sťažujete, tak to nie je bohviečo. My sa v prvom rade pozeráme sami na seba," odkázal Wolff.

Pirelli a Mercedes tvrdili, že k zmene muselo prísť aj kvôli obavám o bezpečnosť. "Pochopiteľne, že sme registrovali opotrebenie pneumatík, ale bolo to v norme," vracia sa k zimným testom Helmut Marko. "Bezpečnostné obavy? Tak to je smiešne!" Rovnako to pritom vidí aj Sebastian Vettel, ktorého cituje ABMS: "Nemali sme žiadny bezpečnostný problém."

"Odpoveď na to, či sme v Španielsku boli pomalí kvôli autu, prípadne mali ostatní kvalitnejšie vylepšenia, alebo tu skutočne išlo o nové pneumatiky Pirelli, dostaneme až po dvoch ďalších pretekoch s bezpečnostnými pneumatikami Pirelli vo Francúzsku a v Anglicku," dodal Sebastian Vettel.

Dodajme, že teraz nás čakajú podujatia v Monaku a v Kanade, kde budú nasadené klasické pneumatiky. Potom bude nasledovať Francúzsko, Rakúsko, a Veľká Británia.

Najnovšie z kategórie: Red Bull

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk