F1.sk F1.sk

Neskutočné: Aerodynamické zmeny pre rok 2019 prešli
zdroj: Renault Sport

Neskutočné: Aerodynamické zmeny pre rok 2019 prešli

Komisia Formuly 1 sa v pondelok virtuálne stretla, aby odhlasovala zamýšľané zmeny v oblasti aerodynamiky, predovšetkým predného krídla. Hoci viaceré tímy mali pochybnosti — a to aj kvôli tomu, že sa všetko vybavovalo prakticky na poslednú chvíľu —, zmeny prešli.

Od budúceho roka teda uvidíme výraznejšie úpravy v oblasti koncovej lišty predného krídla. Klapka toho zadného bude po novom väčšia, čím sa zvýrazní efekt otvoreného zadného krídla. Neprešiel však balík zmien pre oblasť deflektorov.

Komisia môže pretlačiť zmeny v pravidlách pred 30. aprílom, ak za nimi stojí FIA, Formula 1, promotéri a aspoň štyri stajne. Viacerí šéfovia tímov však v Baku naznačovali, že nemajú veľký záujem na prijatí tohto návrhu. Očividne za bol jedine Paddy Lowe z Williamsu.

To, ako dopadlo hlasovanie, ešte nie je oficiálne potvrdené, no podľa informácií Autosportu prešli zmeny len tesne. Za ne sa postavili Williams, Mercedes, Force India a Sauber. Ostatné celky hlasovali proti. Keďže však hlasmi disponujú aj FIA, FOM, zástupca sponzorov a zástupca promotérov, stačilo to.

Pôvodne sa hovorilo o tom, že Ferrari kontroluje aj hlasy Haasu, Sauberu, Marlboro (sponzorský zástupca) a Monzy (promotérsky zástupca), no možno práve Sauber spravil škrt cez rozpočet.

Hlasovanie tímov je totiž nastavené tajomne: máme desať stajní, ktoré disponujú dvanástimi hlasmi. Ak by tímy hlasovali v pomere 5:5, hlasy by sa navýšili na 6:6. Keď však hlasovanie dopadlo 6:4, hlasy by sa podľa Auto Motor und Sportu navýšili na 8:4!

Treba pripomenúť, že ak by sa nepodarilo úspešne pretlačiť zmeny v posledný aprílový deň, už by bola potrebná jednohlasná zhoda, čo je v súčasnej Formule 1 takmer nepredstaviteľné dosiahnuť.

Bude treba získať ešte "požehnanie" od Svetovej motoristickej rady FIA. To by mala byť formalita, všetko však ešte môže stopnúť Ferrari so svojím právom veta. Maranello by zároveň muselo preukázať, že zmeny budú mať negatívny dopad. Napríklad, že náklady na vývoj by boli príliš vysoké.

Doplnené o 9.54 h:

Všetko po malej chvíli potvrdila svojim stanoviskom aj samotná Medzinárodná automobilová federácia. Tá uviedla, že "Strategická skupina, Komisia F1 i Svetová motoristická rada dnes odsúhlasili niekoľko zmien pravidiel pre sezónu 2019."

Svetová motoristická rada mala hlasovať elektronickou cestou, takže nebolo potrebné mimoriadne zhromaždenie.

Okrem zjednodušenia a zväčšenia predného krídla prešlo aj zjednodušenie predných brzdových potrubí bez dodatočných krídelok a rovnako aj zmeny zadného krídla, ktoré má byť širšie a súčasne umiestnené o niečo nižšie. To je všetko, čo federácia prezradila.

FIA okrem toho potvrdila, že pre rok 2021 uvažuje aj s ďalšími zmenami, toto je len prvý krok. "FIA pokračuje v preverovaní viacerých rôznych opatrení zameraných na umožnenie tesnejšieho pretekania a na podporu predbiehania v F1," dodáva publikované stanovisko.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk