F1.sk F1.sk

Horner chce na Ricciardovo rozhodnutie čakať až do augusta
zdroj: Red Bull Content Pool

Horner chce na Ricciardovo rozhodnutie čakať až do augusta

Hoci sa spočiatku hovorilo o tom, že Daniel Ricciardo by sa mal pustiť do prehodnocovania svojich možností už po Veľkej cene Číny, zdá sa, že sa celá vec nakoniec výrazne natiahne. Právo na zmluvné rozhovory s Ricciardom si malo kúpiť Ferrari. Ak teda dôjde k nejakej dohode skôr ako v júni, tak to bude práve s červeným tímom.

V Red Bulle teda budú musieť počkať. Christian Horner pre Auto Motor und Sport povedal: "Najneskôr do letnej prestávky by sme mali mať rozhodnutie. Nechceme čakať donekonečna."

"Máme aj iné dobré možnosti. Našou prioritou je pokračovať v práci s Danielom, ale ak to nebude fungovať, tak máme aj iné alternatívy." Na otázku, ktorí piloti sú tými alternatívami, šéf Red Bullu odvetil: "Najočividnejšou sa zdá byť Carlos Sainz. Stále je s nami zmluvne viazaný. Okrem toho máme aj pár mladých pretekárov."

Ricciarda bude pri rozhodovaní zaujímať aj to, ako sa bude obom stajniam dariť. V prípade Red Bullu ide oproti minulej sezóne o veľký posun. "V roku 2017 sme nedosiahli svoje ciele. Ale rýchlo sme sa do toho vrátili. V poslednej tretine sezóny sme mali azda najlepšie šasi. Ak sa pozriete na pravidlá ako celok, musíte uznať, že autá vyzerajú skvele. Jazda je v nich oveľa náročnejšia. A už teraz vidíme, že je tu ďalší výkonnostný pokrok. Musíme sa len ubezpečiť, že budú aj znieť lepšie."

Daniel Ricciardo v cieli VC Číny 2018
TASR/AP

Niečo tu však chýba. "Myslím si, že motor je príliš veľký faktor. On určuje výkonnostné rozdelenie. Keby sme našli spôsob, ktorým by sme ich výkony vyrovnali, výrazne by sa zlepšili aj preteky," zamyslel sa Horner, ktorý si však uvedomuje, že Red Bull nie je najväčším kandidátom na titul len kvôli pohonnej jednotke.

Uznáva, že aj Mercedes odviedol dobrú prácu. "Majú aj veľmi dobré šasi. My máme skvelú jazdeckú dvojicu a veľmi silné šasi. Na Mercedes a Ferrari strácame po stránke motora. Na úspech potrebujete tri veci: dobré šasi, dobrých pilotov a dobré motory. Inak z vášho balíka nedostanete všetko." Vyjadrenie, že za všetko môže len motor by však bolo "príliš tvrdé. Motor je však veľkou časťou balíka, ktorá nás brzdí. Dúfame, že sa v tejto oblasti v ďalších týždňoch zlepšíme."

Mercedes by si najradšej ponechal motory aj po roku 2021. "Keby som bol v Mercedese, chcel by som mať tieto pravidlá až do roku 2050, pretože takto by som mal výhodu, ktorú v projekte proste chcete mať. Za to ich nemožno odsudzovať. Ale o pravidlách by nemali rozhodovať tímy. Na to sú tu držitelia práv a FIA."

Valtteri Bottas
Mercedes

Čo je teda najväčším problémom týchto motorov? "Sú príliš komplikované a ťažké. Celé chladenie je šialené — na jednom aute stojí skoro 250 tisíc eur. A bez zvuku chýbajú aj emócie. Technológia sa nedostáva ku divákovi a ani do sveta automobilov. Pritom sme tieto motory zaviedli práve kvôli tomu, aby boli relevantnejšie pre bežnú premávku. Dôležitosť motora a šasi by mala byť rovnocenná, teda 50:50. V súčasnosti sa pohonná jednotka stará až o 70 percent. Pri osemvalcoch to bolo 55 percent v prospech šasi."

V Red Bulle preberajú okrem otázok týkajúcich sa nových motorov aj možnosti zníženia nákladov. Na to začali aj výrazne tlačiť. Prečo sa v tejto oblasti tak neangažovali aj v minulosti?

"Nám nejde nevyhnutne o rozpočtový strop. Chceme len, aby sa znížili náklady," mierne vyhýbavo odpovedá Horner. "Investovať štvrť milióna na chladenie jedného auta je neskutočné. V pravidlách nájdeme viacero drahých komponentov. Jednoduchšie, prísnejšie a jasnejšie pravidlá by náklady okresali. Strop by sa len ťažko kontroloval. Každý tím má inú štruktúru a pôsobí v iných krajinách. Neviem, ako by to FIA mohla monitorovať."

Daniel Ricciardo s fanúšikmi
Red Bull Content Pool

A čo zrušenie veterných tunelov? "Je tu veľa rozsiahlych oblastí, na ktoré sa môžeme pozrieť. Najskôr je treba preskúmať tie najdrahšie. Tou sú aj zamestnanci. Prečo nám ich treba toľko? Pretože si to vyžaduje vývoj. Mohli by sme štandardizovať súčiastky, na ktorých fanúšikom na tribúnach až tak nezáleží."

Podľa Hornera by mali motory stáť okolo desiatich miliónov, no zároveň dodáva, že netreba zabúdať ani na skryté výdavky. "Minieme milióny na to, aby sme na každom kúsku ušetrili nejakú váhu." Okrem toho je problémom aj samotná prevádzka a spomínané chladenie.

Helmut Marko sa vraj medzičasom začal učiť japončinu. "On bol vždy talent na japončinu. On je naším japonským maskotom," zasmial sa na záver Horner, ktorý ešte zodpovedal otázku, či si Red Bull vyberie Renault alebo Hondu. "Našťastie máme možnosti. Renault si želá pokračovať v spolupráci. Zároveň máme miesto v prvom rade Hondy. Môžeme sledovať, ako sa to vyvinie." Dokedy sa bude treba rozhodnúť? "Do letnej prestávky."

Najnovšie z kategórie: Red Bull

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk