F1.sk F1.sk

Maurice Hamilton: Aj Senna so Schumacherom dostali poriadne lekcie, ako s ňou naloží Verstappen?
zdroj: Red Bull Content Pool

Maurice Hamilton: Aj Senna so Schumacherom dostali poriadne lekcie, ako s ňou naloží Verstappen?

Aby sa z pilota stal majstrovský materiál, azda si predtým musí prejsť aj náročnejším obdobím. Zdá sa, že Max Verstappen si ním prechádza práve teraz. V Bahrajne kolidoval s Hamiltonom, čo ho stálo celé preteky. V Číne sa dopustil dokonca dvoch chýb, tie ho dokonca stáli víťazstvo.

Maurice Hamilton, dlhoročný novinár Formuly 1, si po Verstappenových chybách spomenul aj na prehrešky azda dvoch najlepších pilotov všetkých čias: Ayrtona Sennu a Michaela Schumachera. Pýta sa, či sa Verstappen dokáže z tých svojich poučiť tak, ako mnohí piloti pred ním.

"Nejeden pozorovateľ by mohol skonštatovať, že nedôjde ku žiadnej zmene. Max je proste taký a aj napriek neskutočnému ovládaniu auta a sebavedomiu z neho nikdy nebude majster sveta," píše vo svojom stĺpčeku pre ESPN Maurice Hamilton. "Ja mám však podozrenie, že Veľká cena Číny bude mať hlboké dôsledky. Tie neprídu len kvôli tomu, že vyhodil tak potrebné víťazstvo, ale aj kvôli tomu, že ho v rovnakom aute a na rovnakých gumách porazil kolega (o ktorom si Verstappen, tak ako to robievajú iní piloti, myslí, že je pomalší)."

"Všetci velikáni zažili krušné chvíle, či už na trati alebo mimo nej, ktoré ich prinútili zamyslieť sa. Vezmime si príklady Ayrtona Sennu a Michaela Schumachera," pokračuje Hamilton.

Ayrton Senna, Toleman TG184, 1984

V Sennovom prípade nešlo ani o jeho výkony na trati. "Uvážiac Sennove obdivuhodné úspechy je možno zvláštne, že sa musíme vrátiť do pretekov, ktorých sa ani len nezúčastnil. Šlo totižto o dôvod jeho neúčasti na Veľkej cene Talianska 1984. Zasiahlo ho to čase, keď to najmenej čakal."

"Krátko po svojom debute s Tolemanom zo začiatku sezóny, keď predviedol brilantnú jazdu na vode a v Monaku takmer vyhral, bol oňho veľmi veľký záujem," konštatuje rodák z britského Arundelu. "Senna prijal ponuku od Lotusu na rok 1985 — ale nespomenul to Tolemanu, ktorý mal na jeho zmluve opciu. Veriac, že malý tím (z ktorého sa neskôr stal Benetton) to pochopí a nebude sa snažiť zastaviť jeho rozlet, bol Senna ako omráčený, keď prišiel na ďalšie preteky a zistil, že ho dočasne vyhodili. Neveriacky sa pozeral na to, ako sa pripravuje sedadlo Stefana Johanssona v 'mojom' aute."

Pat Symonds pred časom na adresu Alexa Hawkridga, bývalého šéfa Tolemanu, povedal: "Alex bol neústupný. Ayrton mal zaplatiť za to, že si vyjednal novú zmluvu. Bol zahanbený. Nemyslel si, že by s ním niekto mohol takto zaobchádzať. Ale o mnoho, mnoho rokov neskôr mi povedal, že sa z toho poučil. Myslím si, že Ayrton v ďalších rokoch bol iný ako ten, ktorého sme poznali v roku 1984."

"Ešte horšie na tom bolo to, že Monza bola domácou veľkou cenou pre taliansku odevnú spoločnosť Sergio Tacchini, s ktorou mal Senna sponzorskú zmluvu," píše ďalej Hamilton. "Senna vyzeral ako bez duše a oblečený v čistučkej bielej kombinéze sa prechádzal po padoku mumlúc: 'Ja chcem ísť len pretekať.' Jeho jazdenie to, samozrejme, neovplyvnilo. Súdiac však podľa jeho šokovaného výrazu, táto lekcia rešpektu voči ostatným udržala na uzde jeho rastúcu aroganciu, ktorú podporovali médiá po jeho brilantnom výkone v Monaku."

Michael Schumacher, Jordan, 1991
Formula 1 / Twitter

Hamilton si ďalej spomína na prípad Michaela Schumachera. Jeho lekcia bola o čosi bolestivejšia nielen po fyzickej, ale i po mentálnej stránke.

"Michaelov debut v roku 1991 nemal ďaleko od senzácie, keď sa so svojím Jordanom umiestnil na štartovom rošte ako siedmy. Bol taký dobrý, že Benetton ho Eddiemu Jordanovi uchmatol spred nosa. Michael začal v kvalifikáciách okamžite porážať Nelsona Piqueta a v nasledujúcich troch veľkých cenách zabodoval," pripomína Hamilton.

"V kvalifikácii pred ďalšími pretekmi v Japonsku prinútili Schumachera problémy s prevodovkou použiť Piquetovo auto. Keď ho nevyladená pretáčavosť v obávanej zákrute 130R (cez ktorú bolo oveľa náročnejšie prejsť na plný plyn ako dnes) vyhodila z trate, Michael odmietol ubrať z plynu a mal poriadne veľkú nehodu. Mal šťastie, že sa z incidentu dostal len s boľavým krkom a pár škrabancami. Schumacher vyzeral byť pokojný, vrátil sa do svojho už opraveného auta a kvalifikoval sa deviaty."

Hamilton sledoval spomínanú kvalifikáciu v prázdnej kancelárii Benettonu. Keď Michaela Schumachera prezreli doktori, vrátil sa práve do kancelárie. "Boli sme tam len traja. Videl som, že je strašne bledý a potichu. Taký by ste asi boli, keby vám šéf lekárov F1, profesor Sid Watkins povie: 'Chlapče, ak prežiješ, raz z teba určite bude majster sveta.'"

"Michael sa potom vrátil do garáže a hoci sa tváril, že sa nič nestalo, stavím sa, že určite pochopil, čo bolo tou správou myslené," hovorí na záver skúsený novinár. "Napohľad zostal Schumacherov jazdecký štýl úplne rovnaký ako predtým. Je tu veľká šanca (a aj v to dúfam), že Verstappen zostane rovnaký aj po tomto psychologickom zlome. Môžno sa mýlim, no po zhliadnutí popretekových rozhovorov s Maxom som si všimol záblesk hĺbavého výrazu, aký som videl len dvakrát — v niekdajších časoch rodiacich sa budúcich majstrov sveta."

Najnovšie z kategórie: Michael Schumacher

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk