F1.sk F1.sk

Neporušilo Ferrari pri bahrajnskej zastávke pravidlá?
zdroj: TASR/AP

Neporušilo Ferrari pri bahrajnskej zastávke pravidlá?

Šéf Ferrari Maurizio Arrivabene na piatkovej čínskej tlačovke vysvetľoval, čo sa to stalo pri zbabranej bahrajnskej zastávke v boxoch. Okrem iného povedal, že išlo o problém s "elektronickým zariadením, ktoré ukázalo zelené svetlo".

Toto sa niektorým súperom nepozdávalo a vyslovili pochybnosti. Pretože podľa Článku 12.8.4 Technických pravidiel F1 môžu systémy senzorov pri montovaní kolies "zohrávať len pasívnu rolu". Môžu teda pomáhať, ale v konečnom dôsledku musí o prepustení z boxov rozhodnúť ľudský faktor. Tu sa však zdalo, že senzory kolies vyslovili súhlas na odchod a Kimimu Räikkönenovi zasvietila zelená.

Hovorca Ferrari to však pre BBC Sport odmietol a zdôraznil, že proces nebol plne automatický.

Celý problém inkriminovanej zastávky vznikol tým, že mechanik pri ľavom zadnom kolese pištoľou netrafil maticu. Stlačil však tlačidlo a chcel ju odmontovať, ibaže pištoľ vykonala svoj úkon naprázdno. Celý počin mal chlapík pravdepodobne natoľko zautomatizovaný, že keď pištoľ odtiahol a svoj pokus išiel zopakovať, už aj prepol smer točenia. Maticu, ktorá teda ešte ani nebola uvoľnená, teda opäť doťahoval.

Systém to všetko vyhodnotil ako uvoľnenie a dotiahnutie kolesa, pričom všetko bolo správne a na svojom mieste. Záver bol teda jasný: systém vydal súhlas a ľavý zadný roh auta považoval za vybavený.

Keďže však pravidlá nedovoľujú, aby rozhodoval tento pasívny systém bez aktívneho ľudského vstupu, muselo Ferrari do všetkého zapojiť aj svojich ľudí. Tí tam skutočne aj boli. Prvým je ten, ktorý operuje so zadným zdvihákom; ten si však nič nevšimol, auto zložil a vydal súhlas na odchod. Nuž a chlapík, ktorý kontroluje boxy ako celok, má tiež rovnaké právo: podľa informácií Ferrari však danú pneumatiku zo svojho pohľadu nevidel.

Celkovo sa teda dá predpokladať, že hlavný boxový operátor bol len "do počtu" a spoliehal sa na senzory kolies. Keďže tie vydali súhlas na odchod, považoval to za samozrejmosť.

Ferrari vraj na situáciu reagovalo pridaním dodatočného pozorovateľa, ktorý bude musieť zelenú takisto odobriť. V konečnom dôsledku sa to však môže postarať o ďalšie spomalenie zastávky v boxoch a Sebastian Vettel doplatil v Šanghaji možno aj na to. Jeho zastávka sa nedostala do top 10 pitstopov VC Číny, pričom Valtteri Bottas bol vôbec najrýchlejší. Aj preto úspešne realizoval undercut.

Najnovšie z kategórie: Ferrari

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk