F1.sk F1.sk

Vettela nahneval okamih výjazdu safety caru, Whiting to vysvetľuje
zdroj: TASR/AP

Vettela nahneval okamih výjazdu safety caru, Whiting to vysvetľuje

V priebehu Veľkej ceny Číny to vyzeralo na rodiacu sa nudu. Najlepší pretekári mali obuté mediumky a jazdili v poradí Valtteri Bottas - Sebastian Vettel - Max Verstappen - Lewis Hamilton - Daniel Ricciardo - Kimi Räikkönen.

Objavovali sa zaručené názory, že sa to skončí procesiou, ibaže po kolízii kolegov z Toro Rosso poslal riaditeľ pretekov Charlie Whiting na trať bezpečnostné vozidlo. Maršáli takto mohli bez problémov odpratať odpad, ale to nebola jediná vec, ktorú to zapríčinilo: niektoré tímy sa rozhodli pre prezutie. Medzi nimi bol aj Red Bull, ktorý dal svojim jazdcom softy, teda omnoho rýchlejšie zmesi ako mediumky.

"Načasovanie výjazdu safety caru bolo zlé pre Valtteriho i pre mňa, pretože sme nemali šancu zareagovať," posťažoval sa Vettel, ktorý s Bottasom práve prešiel okolo vstupu do boxovej uličky. Okrem toho ho zamrzela aj skutočnosť, že "safety car sa okamžite objavilo pred nami, takže odrazu sme boli vyňatí z pretekov a nemali sme šancu rozhodnúť sa, či prezujeme na nové gumy alebo ostaneme na trati."

"Mám pocit, že už aj v Maďarsku 2014 sa zrodilo niečo podobné. Lídri boli znevýhodnení, pretože v okamihu výjazdu safety caru už práve prešli okolo vstupu do boxov. Chápem, že ak sa niečo udeje, treba okamžite reagovať a nemôžete vždy zohľadňovať to, kde sa práve autá nachádzajú."

"Ale ten odpad bol na trati už dve kolá, tak prečo safety car nevyvolali o pol minúty skôr? To by mal každý šancu rozhodnúť sa, či do boxov pôjde alebo nepôjde," vyjadril sa Sebastian Vettel, ktorý však uznal, že výjazd safety caru bol potrebný: "Maršálom treba dať minútu a pol alebo dve minúty na to, aby trať vyčistili. Podľa mňa však nie je správne poslať ho v okamihu, keď môže takto aktívne zmeniť preteky."

Na tieto obvinenia následne reagoval aj Charlie Whiting. "Keď sa z bezpečnostných dôvodov rozhodneme pre využitie safety caru, tak sa nepozerám na to, kto bude zvýhodnený a kto znevýhodnený," skonštatoval Whiting. "Čakali sme na to, kým bude v premávke dobrý odstup, kam by sa auto mohlo zaradiť. Odpad bol rozprášený po veľkom úseku a chcel som počkať na to, aby malo safety car jednotlivé autá za sebou. Až potom som tam mohol poslať svojich maršálov."

Plán bol taký, aby mali maršáli dosť času na pratanie, následne pustili celý vláčik áut a opäť dostali priestor pre pokračovanie v prataní. Takto to Whiting aj realizoval. Vettelovi sa nepozdávalo napríklad ani to, prečo riaditeľ pretekov najskôr nevyhlásil fázu virtual safety caru.

"Pre mňa je záhadou, prečo sa toto všetko tak rozoberá," hovoril ďalej Charlie Whiting. "VSC máme od roku 2015, ale safety car už dvadsať rokov. Vieme, že vždy sa v tomto prípade nájdu víťazi i porazení. Niekto získa, iný stratí. My by sme určite nemali čas sedieť tam a pracovať na tom, ako to dopadne a kto bude zvýhodnený. A ani to nie je naša úloha."

Najnovšie z kategórie: ČÍNA

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk