F1.sk F1.sk

Porsche si spravilo reklamu a prekonalo Hamiltonov rekord zo Spa, ale...
zdroj: Porsche Newsroom

Porsche si spravilo reklamu a prekonalo Hamiltonov rekord zo Spa, ale...

Predstavitelia Porsche v pondelok vyrukovali s veľkou správou hovoriacou o tom, že ich vylepšený 919 Hybrid označený ako "Evo" prekonal rekord okruhu v Spa-Francorchamps. Nás ako priaznivcov Formuly 1 to pochopiteľne príliš nepotešilo, pretože rekord sme doposiaľ držali "my".

Teda konkrétne Lewis Hamilton s Mercedesom W08, ktorý tam v minuloročnej kvalifikácii dosiahol čas 1:42,553s. Ibaže Neel Jani bol teraz s Porsche, ktoré súťažilo v šampionáte WEC, rýchlejší o 783 tisícin sekundy. Ako je to možné?

"919 Evo je brutálne úchvatné," hovoril Jani. "Rozhodne je to najrýchlejšie auto, s akým som kedy jazdil. Úroveň gripu bola z môjho pohľadu o celkom novej dimenzii, niečo také som si predtým ani nevedel predstaviť."

Ďalšie Švajčiarove slová však naznačili o niečo viac: "Neboli sme rýchlejší len od formulovej pole position z roku 2017, ale naše dnešné kolo bolo o dvanásť sekúnd rýchlejšie ako naša minuloročná pole position vo WEC!"

Jani okrem toho zdôraznil, že pneumatiky Michelin boli "senzačné". Práve toto bol prvý faktor úspechu: ak by sme monopostu Formuly 1 pre účely jedného kola obuli špeciálne vyvinuté pneumatiky, tento čas Porsche by padol.

To však nie je všetko, pretože 919 Evo malo viacero úprav. Aj naďalej malo dvojlitrové turbo V4 s dvoma rozličnými jednotkami ERS, ktoré rekuperujú energiu bŕzd a výfukov, pričom poháňajú všetky štyri kolesá, ale v iných veciach už nebolo "podľa pravidiel."

Motor Evo 919 mal napríklad zvýšenú spotrebu paliva, ktorá je normálne stanovená na 2,464 litra na kolo. Zvyčajne produkuje výkon 500 koní, no vďaka tomuto posunu to bolo 720 koní.

Okrem toho je zvyčajne vďaka systémom ERS možné vyprodukovať 6,37 megajoulov energie, no tentoraz to bolo 8,49, čo zvýši výkon elektrickej časti auta o 10 percent (zo 400 na 440 koní).

Nuž a výrazne upravená bola aj aerodynamika; auto malo dlhší predný difúzor a obrovské zadné krídlo, pričom obe tieto "vecičky" využívali aktívne DRS. Nové boli aj bočné strany auta a rovnako aj podlaha. Porsche prezradilo, že prítlak takto narástol o úchvatných 53 percent!

Auto malo navyše aj upravené závesy a celkovo bolo o 39 kilogramov ľahšie ako počas sezóny WEC. Finálnym cieľom Porsche by vraj mal byť čas okolo 1:36 a automobilka by chcela zlomiť aj rekordy niekoľkých ďalších okruhov, napríklad Nordschleife.

O tom, aký čas by s toľkými úpravami dosiahol monopost Formuly 1, môžeme len špekulovať. Rozhodne by však bol rýchlejší ako tento špeciál Porsche.

Najnovšie z kategórie: Porsche

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk