F1.sk F1.sk

Čo prinieslo piatkové bahrajnské stretnutie?
zdroj: Pirelli

Čo prinieslo piatkové bahrajnské stretnutie?

V piatok o desiatej hodine rannej (u nás bolo o hodinu menej) sa v bahrajnskom padoku konalo dôležité stretnutie týkajúce sa budúcnosti Formuly 1. Už vopred sa hovorilo o tom, že "bude tiecť krv", hľadali sa všakovaké iné tvrdé prirovnania a nie je vylúčené, že tá krv skutočne potečie. S niektorými závermi totiž pár tímov možno nebude súhlasiť.

Predstavitelia Liberty Media mali pred šéfmi tímov a výrobcov motorov prednášku, ktorá trvala 75 minút. Predložili im dokumenty s ich návrhmi, ktoré by mali vstúpiť do platnosti od roku 2021. Ako sa očakávalo, pôjde o poriadne zemetrasenie a podľa dostupných informácií sa dočkáme rozpočtového stropu. Ten by mal byť nastavený na 150 miliónov dolárov ročne, čo veľkým tímom nebude vyhovovať; prídu totiž o svoju konkurenčnú výhodu a budú musieť prepustiť množstvo zamestnancov.

Malé tímy to naopak privítajú. Aj dnes majú rozpočty na úrovni okolo 120 miliónov dolárov, pričom ak by vďaka zmene delenia príjmov dostali viac ako v súčasnosti, bez väčších problémov by vedeli poskladať spomínaných 150 miliónov. Všetci by teda mali v podstate rovnaké východiskové podmienky. Tu však treba dodať, že platy jazdcov a vedúcich zamestnancov by sa do rozpočtu nezapočítavali a nemali by v ňom byť zahrnuté ani dodatočné marketingové výdavky.

Ak si niekto môže dovoliť Lewisa Hamiltona a dá mu 50 miliónov eur ročne, nech sa páči. Kto peniaze nemá a zamestná "len" Marcusa Ericssona, je to len jeho voľba.

"Príjmy športu by medzi tímy mali byť delené rovnomerne," konštatuje Auto Motor und Sport. "Bonus dostane len Ferrari a všetci výrobcovia motorov. Liberty ich chce odmeňovať za to, že zákazníkom dodávajú motory." Formula 1 by v konečnom dôsledku mala byť platformou, vďaka ktorej by všetky tímy vykazovali zisk.

Tímy svojich zamestnancov nebudú musieť prepustiť okamžite a vraj dostanú šancu na to, aby tak spravili v priebehu dvoch rokov. Na všetko majú dohliadať externí pozorovatelia a v hre sú aj veľmi prísne tresty.

"Plány Liberty sú také, že tímy dostanú toľko peňazí, aby si k ním potrebovali nájsť len tridsať miliónov sponzorských zdrojov a už by dosiahli hornú rozpočtovú hranicu," píše AMuS. "Ferrari by ako tím s najväčšou históriou a súčasne aj ako dodávateľ motorov inkasovalo dvakrát a pripísalo by si bonus vo výške okolo 50 miliónov dolárov. To je približne polovica špeciálnej platby, ktorú dostáva dnes."

Výrobcovia motorov by za každého zákazníka dostali približne po desať miliónov dolárov, čo by bol automaticky ich zisk. Kvôli rozpočtovému stropu by totiž tieto peniaze nemohli investovať do tímu.

"S týmto by mal byť spokojný aj šéf Ferrari Sergio Marchionne. Formula 1 by mala Ferrari od roku 2021 prinášať zisk približne na úrovni 200 miliónov dolárov. Momentálne na ňu automobilka len dopláca. Marchionneho reakciu však zatiaľ nepoznáme, bahrajnského stretnutia sa nezúčastnil," informuje zdroj.

Dostupné informácie hovoria aj o zjednodušení tvorby rozhodnutí, ktoré by mali padať za pomoci jednoduchej väčšiny a len pri háklivých témach by bola potrebná trojštvrtinová väčšina. Vyzerá to teda tak, že Komisie F1 a Strategickej skupiny F1 by sme sa mali definitívne zbaviť; hlasovať by malo grémium zložené z desiatich členov FIA, desiatich zástupcov FOM a desiatich zástupcov tímov.

Po stránke motorov sa očakáva to, čo bolo prezentované už v závere minulého roku. V akcii bude 1,6-litrové turbo V6 bez MGU-H, ale so silnejšou jednotkou MGU-K. Maximálne otáčky motora by mali byť zvýšené o 3 000 za minútu, čo by sa malo postarať aj o zlepšenie zvukového prejavu. Keď k tomu prirátame avizované uvoľnenie palivového limitu, znie to zaujímavo.

Doladenie technických pravidiel má ešte čas, pretože šasi sa začnú vyvíjať najskôr na konci roku 2019. Cieľom je zatraktívnenie súťaženia a uľahčenie predbiehania. Podľa všetkého sa dočkáme väčšieho množstva štandardizovaných súčiastok, ale nepredbiehajme.

Celkovo toto stretnutie napokon nebolo o diskusii, ale o predstavovaní plánov. "Bol to míting zameraný na posunutie informácií a posunutie našich pohľadov," povedal Ross Brawn pre Motorsport.com. "Tímy si to teraz musia prejsť a potom sa začne skutočná diskusia. Bolo to priamočiare stretnutie bez veľkých kontroverzií."

Auto Motor und Sport však informuje o tom, že tu nejde o žiadne návrhy, ale o finálne rozhodnutie. Kto chce v športe ostať, musí s ním súhlasiť. Kto nie, môže ísť.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk