F1.sk F1.sk

Mansell je proti svätožiare: My sme sedeli na kovovej podlahe s trochou peny
zdroj: TASR/AP

Mansell je proti svätožiare: My sme sedeli na kovovej podlahe s trochou peny

Formulový pretekársky šport postupne prechádza do éry svätožiary. Nie je to žiadny výmysel majiteľov Formuly 1 zo spoločnosti Liberty Media, ale túto novinku presadila Medzinárodná automobilová federácia (FIA), ktorá sa chce zasadzovať za čoraz vyššiu bezpečnosť. Pozdáva sa to však len málokomu.

"Nemal by som to hovoriť, ale poviem to: nie som fanúšikom svätožiary," reagoval Nigel Mansell v rozhovore pre Autoweek. "Keď ste pretekár, tak musíte akceptovať, že to bude trochu nebezpečné."

Angličan, ktorý získal majstrovský titul v roku 1992, vzápätí pokračoval: "My sme ešte jazdili s autami, ktoré ledva mali sedadlá. Sedeli sme na kovovej podlahe s trochou peny. Nemali sme žiadne výbehové zóny, takže keď sme vyšli mimo trate, zrodila sa veľká nehoda. Preto sme tak pravidelne videli úmrtia a zranenia. Bezpečnostné štandardy sú dnes fantastické a rovnako fantastické sú aj autá, ktoré FIA a výrobcovia postavili. Sú takmer nepriestrelné."

"Kariéra pretekára je dvakrát dlhšia ako v 80. rokoch. Máme tu viacerých, ktorí zvládnu vyše 300 veľkých cien, čo bolo kedysi neslýchané. Keď pred rokmi niekto zvládol nejakých 180 veľkých cien, tak sa hovorilo, že mal hviezdnu kariéru. Dnes je to už celkom iné," skonštatoval Mansell.

Nigel sa okrem toho zamyslel aj nad tým, čo dnešnej Formule 1 chýba. Hovoril jednak o tom, že motory kedysi zneli skvelo, ale pripomenul aj veľké aktuálne rozdiely medzi tímami. V 80. rokoch vraj malo okolo dvadsať áut motor Cosworth DFV a aj preto to bolo do veľkej miery vyrovnané.

"Super-konkurenciu máte len vtedy, keď majú všetci rovnaké podmienky," zamýšľal sa. "Chápem, že technológia musí napredovať, ale ak mal v 80. rokoch tím sto alebo viac ľudí, tak bol už obrovský. Keď som bol vo Ferrari, tak sme ich mali 150, no dnes sú to tisícky."

"A ide aj o rozpočty, ktorými niektoré zoskupenia disponujú. Keď ich priznajú, tak tu ide aj o 500 miliónov libier a viac (v prepočte 570 miliónov eur, pozn. red.). V tomto smere sú tu obrovské rozdiely. Podmienky nie sú rovnaké pre všetkých," dodal Nigel Mansell.

Najnovšie z kategórie: Mansell Nigel

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk