F1.sk F1.sk

Prečo sa Vettel vrátil na trať pred Hamiltonom? Vysvetlenie je jednoduché...
zdroj: TASR/AP

Prečo sa Vettel vrátil na trať pred Hamiltonom? Vysvetlenie je jednoduché...

Dlho to vyzeralo tak, že Lewis Hamilton si s prehľadom príde po austrálske víťazstvo. Vyhral kvalifikáciu a prvé miesto si udržal aj po štarte, pričom neskôr počas zastávky v boxoch absolútne bez problémov pokryl "undercut" zo strany Kimiho Räikkönena.

Ferrari však za ním malo dvoch jazdcov a keďže útok zo strany ostatných pretekárov nehrozil, rozdelením stratégie nemalo čo stratiť. Vettelovi naordinovalo "overcut", ibaže ako sa ukázalo, ním by Hamiltona rozhodne neohrozil. Od okamihu, ako Lewis prezul, sa totiž na svojho súpera doťahoval. Zo straty 13,079s na konci Angličanovho výjazdového kola krok po kroku ukrajoval.

Scuderia v tom čase potrebovala zázrak, ktorý zhodou okolností prišiel. Problém Romaina Grosjeana a nešťastne odstavené auto vyvolal fázu virtuálneho bezpečnostného vozidla, ktorá Vettelovi pomohla dostať sa do vedenia. Ale ako to bolo možné, keď bol v okamihu neutralizácie pretekov jeho náskok pred Hamiltonom len 11,614 sekundy a Mercedes vyrátal, že pre získanie pozície by Vettel musel byť minimálne v 15-sekundovom vedení?

Vysvetlenie je pomerne jednoduché a pre tento účel si vezmime do úvahy teoretickú hodnotu, že Vettel je na trati o 500 metrov pred Hamiltonom. Hamilton by týchto 500 metrov v plnej rýchlosti zvládol práve za tých 11,614 sekundy.

V tom však vedenie pretekov vyhlási fázu "virtual safety car" a všetci musia spomaliť, aby sa v jednotlivých maršálskych sektoroch držali nad stanovenou časovou "deltou". Výsledný efekt je nasledovný: Vettel je pred Hamiltonom naďalej o 500 metrov, ale časový rozdiel sa zvýši, pretože Hamilton už tento úsek musí prechádzať v obmedzenom rýchlostnom režime.

Práve preto sa rozdiel medzi Vettelom a Hamiltonom chvíľkovo vyšplhal na 17,5 až 18 sekúnd a následne kolísal mierne pod touto úrovňou, avšak nad pätnástimi sekundami. Ak by sa fáza virtuálneho bezpečnostného vozidla skončila, jazdci by boli od seba naďalej vzdialení približne 500 metrov, no už by išli naplno, takže rozdiel by opäť padol na tých 11,6. Všetko by bolo ako predtým. Počas trvania VSC je to však inak a chvíľkovo je časový odstup väčší, čo Ferrari dokonale využilo.

Systém Mercedesu, ktorý rátal, že Vettel môže byť pred Hamiltonom maximálne o 15 sekúnd, sa nemýlil. Chyba nastala v neuvedomení si skutočnosti, že počas VSC časový rozdiel medzi jazdcami narastie a nebude na úrovni tých pôvodných 11,614 sekundy. Na toto v Mercedese pravdepodobne pozabudli, ale aj keby si toho boli vedomí, nedokázali by reagovať.

Jediná ich reakcia mohla prísť ešte pred "výjazdom" VSC pri plnej jazdnej rýchlosti. Vtedy mohli Hamiltonovi naordinovať, aby Vettela stiahol na približne deväť sekúnd a aj keď by sa pod VSC rozdiel zväčšil, ostal by v limite pätnástich sekúnd. Vettel by sa takto na trať vrátil na druhom mieste.

Najnovšie z kategórie: Sebastian Vettel

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk