F1.sk F1.sk

Števo Eisele: Novinky Liberty Media sú na 421 stranách
zdroj: Pirelli Motorsport

Števo Eisele: Novinky Liberty Media sú na 421 stranách

Už počas tohto víkendu vyštartuje nový ročník Formuly 1. Števo Eisele, ktorý sa v diváckej ankete OTO štvrtýkrát po sebe dostal medzi troch najlepších komentátorov Slovenska, načne za mikrofónom už svoju šiestu sezónu F1 a čaká ho veľká cena s poradovým číslom 100. Prinášame vám s ním rozhovor.

Otázka: O pár dní, teda už takmer hodín, začína nová sezóna. Noví majitelia sľubujú veľké zmeny... máme sa báť alebo tešiť?

Števo Eisele: "Samozrejme, že tešiť! Každé preteky sú minimálne pre mňa sviatkom. Liberty Media sa minulý rok len rozhliadala, ale tentoraz už príde k výraznej zmene fasády, keďže do vnútorných procesov môžu zasiahnuť až po roku 2020. Celé to začalo novým logom, následne v januári zorganizovali pre všetkých vysielateľov workshop v Londýne, kde predstavili svoje hlavné stratégie a vo februári som už dostal 421 strán interných dokumentov. V podstate kompletne nový dizajn a manuál novej F1. Len modifikovaný štýl komunikácie mal okolo 80 strán, miestami som mal pocit, že čítam Orwella, ale na druhej strane chápem, že chcú posunúť celú značku na modernejšiu, dynamickejšiu a pútavejšiu úroveň. Samostatnou kapitolou je grafika a sám som zvedavý na reakcie divákov. Treba zdôrazniť, že F1 má konečne jasné smerovanie, kompetentné marketingové oddelenie a hlavne, na každej druhej strane bola zopakované, že všetko robíme v prvom rade pre fanúšika!"

Lenže zrušenie grid girls a zavedenie svätožiary tak nevyznievajú…

"Ani mne s tým zákazom neulahodili, ale v širšom kontexte ho dokážem pochopiť a nemám obavu, že by sme už krásne ženy na pretekoch alebo priamo v záberoch kamier nevideli. Horšie je to už s tou opachou prezývanou svätožiara. Ale v tom je Liberty media nevinne. Príkaz na jej nasadenie prišiel priamo z FIA a je pre mňa dodnes prudko nepochopiteľné ako mohli niečo také schváliť bez relevantného prieskumu a testov. Bol som v lete na Hungaroringu, keď sa to kompetentní hodinu snažili obhájiť, ale bolo to zúfalé bľabotanie. Obávam sa, že si budeme musieť zvyknúť, podobne ako na tie nechutné nosy v tvare penisov pred pár rokmi. Existuje podľa mňa len jediná nádej, že by bola napokon svätožiara zrušená a to je nejaká nebezpečná nehoda, ale to si samozrejme nikto z nás (dúfam) neželá…"

Aké novinky nás čakajú z pohľadu priamych prenosov?

"Tá najzásadnejšia je mierny posun štartu pretekov, všetky európske veľké ceny budú začínať o 15.10h. A pridám aj aktuálne mimoriadne dôležité upozornenie - už tento víkend sa posúva čas smerom dopredu! Tak bacha na to, lebo mne samému sa v minulosti podarilo dvakrát vstať až v na druhú polovicu pretekov. So štúdiom začíname na Sport2 o šiestej hodine. Tak, ako ostatné tri sezóny, patria vysielacie práva pre Slovensko a Česko skupine AMC Networks, takže všetky tréningy a kvalifikácie budú odvysielané na Sport1. Samotné preteky už tradične na Sport2 v dvoch dostupných audiostopách. Na slovenskej bude mojim parťákom Rišo Gonda a na českej bude pôsobiť dvojica Tomáš Richtr a Pepa Král. Iba pripomínam, že tento unikátny benefit ponúka väčšina distribútorov, treba sa len pohrať s diaľkovým ovládaním a nastaveniami zvukovej stopy. Zároveň by som sa touto cestou rád poďakoval za posledné sezóny Štofimu Rosinovi, ktorý sa pri tohtoročnom nabitom kalendári rozhodol venovať viac rodine, ale nepochybujem, že sa ešte budeme počuť."

Spomenul si kalendár, čaká nás až 21 VC, čo je vyrovnanie historického rekordu. Aký počet by bol podľa teba ideálny? Ktoré preteky by si do kalendára rád prihodil a ktoré by ti naopak vôbec nechýbali?

"Podľa mňa bol ideálny počet plus mínus 18. Pri viacerých sa už pomaly začína strácať divácka exkluzivita, ale chápem aj majiteľov, že sú to práve preteky, čo zarába. Tak snáď nájdu nejaký rozumný kompromis. Nezabúdajme, že Formula 1 je globálna značka, geniálna platforma pre automobilky a veľké korporácie. Ale na druhej strane, všetkého veľa škodí. Ak sa bavíme o tratiach, tak z pohľadu jazdeckého aj televízneho sú nudné okruhy v Baku, Soči či Abú Zabí, dosť bieda je aj napriek kulise Mexiko, minimum akcie prináša Barcelona, skrátiť sa žiada Singapur a absolútny fail roka podľa mňa prinesie francúzsky Paul Ricard. Umelý okruh v krajine nikoho, ktorý nemá rád žiadny pilot… Mám rád novinky, ale už by to chcelo aj niečo iné ako “tilkedromy”..."

Na čo sa môžu tešiť fanúšikovia na Slovensku?

"Niektorí dostali už na Vianoce parádne darčeky v podobe vstupeniek na veľké ceny. V decembri som totiž dostal množstvo správ a prosieb o radu, že kam sa odporúčam ísť pozrieť, plus kopu organizačných otázok, takže z toho usudzujem, že záujem o osobný zážitok s Formulou 1 rastie a poznám hneď niekoľkých, ktorým sa splní celoživotný sen a zažijú F1 naživo. Samozrejme väčsinou buď v Maďarsku alebo Rakúsku, niektorí sa však chystajú aj do Španielska a Monaka. A čo sa týka televízneho vysielania na Sport2, tak mám tiež dobré správy. Maďarsko-české vedenie televízie si totiž dalo urobiť podrobný prieskum, z ktorého vyšlo, že práve slovenskí diváci sú atraktívnejší - nemyslím teraz vizuálne. Okrem toho aj mňa samého prekvapila informácia, že priame prenosy sleduje u nás rovnaký počet divákov ako v raz tak veľkej Českej republike. Cieľom je teda posilniť slovenský obsah napríklad mojou účasťou v každom štúdiu pred pretekmi, takisto sa mi podarilo presadiť viac súťaží u nás. Okrem tradičných kalendárov či motokár pribudnú jazdy na profi simulátore. Celoročnú cenu samozrejme neprezradím, ale dozviete sa ju už o pár dní…"

Ako si inak trávil zimnú prestávku?

"Tradične som ukážkovo vypol baterky, energiu som čerpal pri čítaní biografií Nikiho Laudu, Martina Brundla, Bernieho Ecclestona a aktuálne Damona Hilla. S Rišom Gondom sme si minulý týždeň dali menší brífing v Bratislave a včera sme už poctivo testovali na jeho simulátore. Akurát som písal Ježiškovi."

Ako vidíš rozloženie síl, zastaví niekto Mercedes?

"V tomto bode si musím pomôcť výrokom jednej harakternej političky: “Vyjadrujem znepokojenie!”

Prečo?

"Ak sa na záver osemdňových testov pokúšajú všetci zajazdiť rýchle časy a Lewis Hamilton si v pohodičke krúži na predposlednej priečke, tak to je podľa mňa znak totálnej sebadôvery, ktorou Mecedes prekypuje. Dokonca to vyzerá, že Red Bull je kúsok pred Ferrari, ale rád sa nechám prekvapiť. Koniec koncov, austrálsky Albert Park je nevypočítateľná trať a podľa niektorých predpovedí by dokonca mohlo pršať. Veľmi by som si želal napínavý minimálne trojsúboj, pretože dominancia Mercedesu a zvlášť Hamiltona je už trochu ubíjajúca a pomaly prekonávajúca Vettelovu éru v Red Bulle a Schumiho zlaté roky s Ferrari. A to nie je dobré ani pre šport, ani pre samotný Mercedes, keďže najväčšiu hodnotu majú tie najťažšie vybojované tituly. Aj keď samozrejme neznevažujem enormné kvality strieborných šípov. Bezpochyby však môžeme očakávať masakrálne bitky v strede poľa! Všetci sme zvedaví na to, čo predvedie McLaren Renault, lebo povedzme si úprimne - oni už jednoducho musia… O Alonsovi ani nehovoriac. O to viac môže prekvapiť Toro Rosso Honda a najmä Haas. Najatraktívnejšiu jazdeckú dvojicu ponúka okrem Red Bullu práve továrenský Renault, zvedavý som na i dvojičku Peréz - Ocon a aj Leclerca. Na záver sa budem opakovať: nech vyhrá kto chce, hlavne nech sme svedkami skvelej šou. A už nech to konečne vypukne!"

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk